Bygger bur, tips önskas
Hej.
Jag är helt ny här, och ska snart köpa två råttungar. Håller på med bur först. Jag har ingen råtta nu, men har haft en på 80-talet Jag visste då inte att man inte skulle ha en och ingen sade något. Den råttan blev rekordgammal, 6 år, så jag var nästan förvånad när jag för några år sedan fick veta att de inte alls brukar bli så gamla.
Jag håller på att bygga en bur. En hög sak, liknande de där voljärerna man kan köpa, fast min blir i trä då.
Nu undrar jag om jag ska låta det vara nät överallt, eller om jag ska ha en täckande vägg bak samt täckande tak.
Jag tänker mig att de kan känna sig lite skyddade om det inte är öppet precis åt alla håll, samt att det blir solskydd om man skulle ha buren ute.
Hmm.. Det gör man nog som man vill, själv ångrade att jag inte gjorde lite mer i galler, men såhär blev iallafall min - Klicka här!
Oj 6 år! Det var gammalt.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Jag tror att det är gött för råttorna att ha både utsikt och skyddande väggar. tak och baksida är nog att föredra iaf.
Tänk på att ha tillräckligt tätt nät så ingen kan fastna. Ev kanske du får ha ungarna i en annan bur med tätare galler tills det blivit lite större..?
Hej!
Det lutar åt tak och hel baksida. Sedan är ju sidorna och fronten öppna och skyms endast av ramen i vilken nätet sitter. Om jag täcker, så blir det spont ^_^ Inte pärlspont, men ändå :) Lite "lilla huset på prärien" över buren.
Jag tänker mig att det borde kännas tryggare att inte sitta helt utsatt. Men tänkte höra vad andra här tycker och tänker om detta.
Din bur är jättefin, men om du vill ha mer nät, kanske du kan ta upp hål på sidorna och näta?
Jag har byggt på 40 cm ben på min, samt att det blir en utdragslåda för att byta bottenmaterial enkelt.
Min gamla råtta var en albino, vit och röda ögon. Jag har undrat lite varför den blev så gammal. Den var ganska liten, kanske är positivt för långt liv (är det ju bland hästar och hundar). Jag visste inte så mycket om vilken mat som var bäst heller, så den åt mest pellets och smakade ibland på mänsklig "skräpmat" som mackor. Jag ser inget som jag gjorde "bra" så att den skulle bli så gammal och frisk av det.
Oj, ett svar hann ramla in medan jag svarade. Mitt första svar var till Ricko.
@FiaLi, tack för ditt svar.
Och tack för tipset om råttungarna och nätet! Det har jag inte tänkt på. Det får fixas på något sätt. Det nät jag har köpt är sådant där vanligt helsvetsat man köper på lantmännen (eller granngården heter det nu kanske?). Är väl knappt 2 cm i kvadrat tror jag.
Jag tycker det är skönt med gallertak eftersom man gärna vill hänga hängmattor och sådant i taket.
Tänk också på att lacka hela buren jättemycket, så att du slipper byta ut den efter några veckor.
Man kanske kan sätta några krokar i taket då för att hänga upp saker. Eller liknande lösning.
Jag har fått en känsla av att råttor gärna vill ha tak över huvudet. De har ju faktiskt fåglar som fiende i naturen..
Jag tycker galler är bra, en av mina honor tycker jättemycket om att klättra upp och ner i taket :D
Sen kan man bara hänga över en fleecefilt, skyddar mot drag också.
Jag gjorde en bur av en gammal bokhylla vilket jag ångrar nu, för det första använde jag för lite galler och dessutom blev de så väldigt skygga när de satt i en bur med 3 heltäckande väggar omkring sig, nej dom fick flytta tillbaka till den gamla buren.
Köpte istället ett lika galler och klippte hål i taket på det ena så dom fick en högre bur som dom nu stormtrivs i.
Så tipset är väll att du ska ha mycket galler med klättermöjlighet och Högt i tak ;)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Tack för nya svaren.
Jag ska tänka på alltihop. Ska köpa det sista materialet idag. Jag lät mig luras av trävarufirman här, att 17 mm tjockt virke var standard, men det var det inte, så nu måste allt jag köper till specialhyvlas ^_^
@mikeiko: drog de inte in filten då?
Som jag har tänkt att konstruera taket, så kommer det att bli möjligt att montera in galler både för klättring och upphängning av saker. Två lister gör att det bli mellanrum mellan tak och eventuellt takgaller om jag vill ha det.
TS: Jag har satt krokar, och det funkar ju också! Men efter dom här råttorna blir det nog att jag säljer den och köper en gallerbur till nästa råttorna - då jag tycker det är lättare att hänga upp saker då + att råttorna gillar nog mer galler i och med att dom kan klättra på det.
Ang det där med filt, så gick till det såhär för mig - småsyskonen hade kalas och det blev så mycket liv, så jag satt en filt över - och 10 minuter senare var det stoora hål i hela filet ^^'
Jag har bestämt mig nu.
Jag ska ha spontat tak, och på insidan sitter läkter, i vilka jag kan fästa nät för klättring och upphängning.
Alla sidor blir med nät, och i "ramarna" går det att sätta in en skiva om man vill täcka. Nätet sitter fäst på insidan, så det finns alltså plats för skivor från utsidan.
På det här sättet kan jag anpassa hur jag vill :)
Var och köpte det sista virket idag. Jag undrar vad de tycker om kunden som vill ha små bitar av en massa olika, tar lång tid att expediera och som ändå bara får ihop för 120 kr ^_^
Fin! Men nätet ser finmaskigare ut än mitt. Vad är det för nät?
Du borde ju kunna ta ut sido-"fönster" om du vill ha det.
Jag ska lägga in en bild på min bur när jag är klar.
#14 haha ingen aning faktiskt! Var min slöjdlärare som fixade det, jo den är väldigt praktisk - t.ex vattenröret som är lite för stort är det bara som att bresa isär en "ruta" så att den ryms
Och för att inte tala om starkt nät! Tror inte dom lyckas gnaga sönder detta nät så lätt