Mycoplasma?
Jag har lite funderingar angående artikeln om "Mycoplasma". Är det bara från ögonen det kommer rött sekret eller även nosen? Eller kan det ibland enbart komma ur nosen?
Smittar den?
Vad innebär det att en råtta "kuttrar".
Hur mycket kostar det att behandla en råtta med mycoplasma (ungefär)?
//Thilda
Kommer det bara porfyrin från ögonen så är det troligen ingen luftvägsinfektion, snarare en ögoninfektion. Det kan komma ur ögonen och nosen om råttan har en luftvägsinfektion, men även så kan det komma ur bara nosen.
Bara för att en råtta är snorig eller har rött klägg runt ögonen så behöver det inte vara mycoplasma, det kan även vara t ex. en förkylning.
Som det står i artikeln så ja - mycoplasma smittar. Därför bär alla råttor som vi håller som sällskapsdjur på mycoplasma, men utan att vara sjuka. Råttan blir inte sjuk förrän den av någon anledning har sänkt immunfösvar.
När en råtta kuttrar så kommer det ljud från nosen eller lungorna. Det är inget ljud den skapar själv, utan det ebror på infektionen. Vissa beskriver det som marsvinskutter andra tycker att det låter ungefär som kaffekokare. Jag personligen tycker att det påminner lite om marsvinskutter, men jag tycker inte det låter exakt som det.
Hur mycket det kostar är olika från veterinär till veterinär, sjukhus till sjukhus. Ring runt lite och fråga, det är det enklaste sättet att få veta.