avlivas?
hejsan, jag såg nyss att min råtta hade en stor knöl under armen eller vad man kan kalla det. (bilden)
Jag fick panik direkt och undrade vad det kan vara, jag vill verkligen inte avliva henne men hon störs verkligen av knölen.
Och hon får ont såfort man tar ut henne, så jag vågar inte precis ta ut henne och undersöka. Men jag kännde på knölen lite lätt och den var ganska mjuk då, men kan det vara en tumör eller fettknöl?
Vad kan det vara må tro?
Eftersom hon får ont när du tar i henne kan det kanske röra sig om en varböld eftersom den verkar ha växt väldigt fort också? Tumörer blir nog inte sådär stora så snabbt så man inte hinner upptäcka dem innan.
Jag är inte säker men jag försöker tänka logiskt, så jag hoppas att någon mer har någon teori om vad det kan vara.

tack så mycket. jag tänkte på om det var en böld innan oxå men om det är en skulle man inte kunna spräcka den på nått vis då eller så?
#2 Jo det kan man, men det måste man göra hos veterinären i så fall. Det är inget man kan göra själv. :) Men det är inget råttan behöver avlivas för iallafall.

Okej vilken tur :)
Varbölder brukar vara väldigt mjuka och runta då man känner på dem och är dem mogna skall man kan kunna se som en mörkare fläck på huden (där kommer den troligtvis att spricka).
En av mina första råttor hade jätte problem med varbölder och jag åkte till veterinären som insisterade på att avliva honom då hon sade att det var tumörer. Dock ville jag vänta och bara några dagar efter besöket hos veterinären sprack bölden.
Men som sagt, åkt till ett veterinär snarast. Med tanke på hur stor den är så tycker jag det borde ge henne svårigheter att röra sig normalt och det är ganska självklart att den gör ont. Så kolla upp det så snart du kan. Men prova gärna själv först att känna på knölen samt kolla huden på den.

Ja kom just hem från en operation där vi tog bort en tumör. En tusenlapp å min Ville är tumörfri :)
Nej stakars ville :-/.. Tur han hamnat på rätt ställe iaf :-D
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#5 Jo jag ska ringa vetrinären snart och bestämma en tid för undersökning, men en liten konstig sak har jag märkt idag iallafall. Hon har inte ont eller något i den längre och går jätte bra, men den har blivit lite större. Och det finns en liten mörk springa ungefär precis imitten av knölen. Och den verkar ganska så mogen, men kan man inte klämma den själv eller ska jag vänta tills den spräcks?
Eller det kanske var en dum fråga, lika bra att åka till vetrinären direkt istället :)
Varbölder brukar spricka av sig själv, men det är bättre att få hjälp av en veterinär som också kan rengöra såret ordentligt och avgöra om medicinering är nödvändigt. En råtta som har haft varbölder brukar ha problem med att de återkommer.

Jo det har du rätt i. Hon har aldrig haft en böld förut, men de måste väll börja nån stans :/
Det är ju tyvärr vanligt på råttor, Bölder och tumörer är vanligt förekommande :/
Lycka till! Håller tummarna!

Detta kanske lite OT, svara inte om ni inte vill..
Vad är skillnaden på en tumör och en böld?

#11 Tack :)
En böld brukar uppstå pågrund av en infektion, t.ex ifrån ett sår som blivit infekterat men som läkt i huden och då bildas det en varficka inunder som växer (den är alltså fylld med var).
En tumör är en cysta, finns både godartade och elakartade tumörer, det är dem som man operar bort.

#14 Ok :)
Tumörer är väl hårda och bölder lite mer mjuka, visst?
Tumörer kan också vara mjuka, men brukar vara hårda ja! De kan vara allt från runda till ojämna i formen och sitta fast till att sitta löst i huden.
Ojämna tumörer som sitter fast brukar oftast vara elakartade.
Men man måste till en veterinär för att veta säkert. Sen finns det ju olika typer av tumörer. Men jag är ingen expert :) talar bara av egna erfarenheter.