Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3714 ggr
[MaNo]
0

Konstiga tänder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har märkt att min råtta Muffin's tänder har blivit jätte långa!! D:  jag ger dom skorpor och annat hårt att tugga på och det är inget fel på mina andra råttors tänder.
Hade en kanin som också led av det men det vara bara att klippa dem ibland … vad är det för fel med min lilla sötsak?? ;_;

tacksam för svar

[MaNo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

lite bättre bild kanske…

Zolah
0

Troligen har hon inte slitit ner dom av nån anledning, eller så är det med henne som det var för min andra råtta jag ägde. Hon hade gen fel eller hade leverskada. Det var iafl vad min vetrinär sa, men till saken är att du troligen måste klippa tänderna / slipa dem. så hon inte får dom inväxta.

[MaNo]
0

# åh, tack för svaret! ringer genast till veterinären i morgon!

Zolah
0

3- Du kan ju göra som jag gjorde ( fick tips av in uppfödare), ge dom nötter med skal på. en av mina mindre hade suspekta tänder och jag blev orolig.

[MaNo]
0

okej, ska testa ^^

[MaNo]
0

hon äter inte med den sidan av munnen där den längsta tanden är :/

Zolah
0

6- då kan hon behöva slipa den då, för om hon inte använder den alls så kommer den fortsätta växa :/

[MaNo]
0

jo ja förstod det :/ men vi ska genast ringa veterinär i morgon så hoppas värkligen att det fixar sej då..

Zolah
0

8- det gör det nog, men vad jag fattat från min uppfödare är att om man börjar klippa tänderna osv en gång så måste man troligen fortsätta för att det gör visst ont i käken så då undviker råttan att slipa ner dem iafl.

[MaNo]
0

fan :(  hoppas det inte blir så.. det kan ju bli dyrt  i  längden men bara hon slipper problem så måste det göras

Zolah
0

10 - vi fick instruktioner på hur man gjorde själva, tror ni får det också?

[MaNo]
0

aa, vem vet, men bor i Finland så det kanske är annorlunda här man vet inte..

hus-musen
0

man kan klippa hemma oxå,be dem visa så att ni är helt hundraprocentigt säkra på hur man gör. Brukar även finnas zooaffärer som kan klippa tänder.

Qui dormit, non peccat

[MaNo]
0

# 13det skulle vara bra.
   oh gud jag är så orolig över min lilla potatis…

hus-musen
0

#14 Klippa tänder är egentligen inget farligt, men det kräver att man har lite koll på vad man gör. Fråga veterinären om han/hon kan se varför tänderna har blivit så och om det finns någon inflammation eller liknande.Du kan ju prova med hårdare nötter osv om det kan fungera efter att tänderna är klippta.

Qui dormit, non peccat

[MaNo]
0

vilka nötter är bra att ge sedan?

hus-musen
0

#16 Du kan ju prova hasselnötter med skal, mina är förtjusta i dem! Valnötter går inte hem på samma sätt, tror de blir för vassa flisor på dem.

Qui dormit, non peccat

[MaNo]
0

okej de ska ja prova ;D

[MaNo]
0

finss det något annat hårt jag kan ge ??

imilija
0

torkad majs, det är hårt, nästan som nötskal, det gillar mina att gnaga på iaf! :) lycka till!

[MaNo]
0

# 20 okej ska absolut testas^^

Vi ringde veterinären i dag och har tid på måndag så vi får se  hur det går då ._.

[MaNo]
0

ååh -__-  menade onsag D:

cosmonita
0

Muffin måste få tänderna klippta först och främst. Sen kan det hända att hon kan slipa ner dem själv med de matförslags som givits i tråden. Ev måste man fortsätta klippa ner tänderna med jämna mellanrum men det kan man göra själv om man fått bra instruktioner. Be veterinären förklara hur du ska klippa om det behövs igen.

[MaNo]
0

#23  okej , good to know :o
hoppas vi får en klippare/slip sak åxå isåfall elr råd om hurudan vi ska köpa

Kiyona
0

Jag klippte tänderna i underkäken på min Zeus hos en veterinär kostae 200 eller 300 kommer inte riktigt ihåg.

Smidigt, snabbt och till rimmligt pris. Ingen stress då det gick så fort och direkt efteråt så gngagde han lyckligt på allt och blev allmänt piggare och gladare!

hoppas det går bra för er!

Mvh// Andrea, Zeus&Hades

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[MaNo]
0

vi for till veterinären idag och hon klippte tänderna och sa att vi skulle köpa en tång att klippa med. om ungefär 3 veckor skulle det annars se likadant ut igen. det var allt :/