Karantän
hej! jag har nyligen köpt två små råttor från en djuraffär,och jag har redan två råttor sen tidigare,jag visste att man skulle ha dom själva i en tid innan man introducerade dom till varandra men jag har inte spritat händerna och bytt kläder varje gång jag har varit hos dom nya råttorna. Jag tycker mig nämligen ha sett att dom nya råttorna eller i allafall en av dom har lite rött runt nosen och undrar om det kan vara så kallad mycoplasma? (vet inte om jag stavat rätt) jag fick lite ångest när jag läste det där och oroar mig nu för att jag ska ha fört över smittan till dom äldre råttorna,hur stor är risken? dom har inte varit i kontakt med varandra men jag har som sagt gosat med dom nya råttorna och sen inte tvättat händer och bytt kläder. skulle bli väldigt lättad av svar:)
Kan vara förkylning..Rosslar dom?
nae det märks ingenting förutom just att det ser ut som dom är lite ljusrosa runt nos och ögon och så ser det ut som torkat blod vid näsöppningen!
Det låter inte som något allvarligt.. Mina är förkylda och dom nyser & är snoriga & är röda runt nosen.
Men tänk på dethär med att dom inte ska stå i drag, Ge dom rött rooibos te med vitlök & honung i.
Vet inte vad du har för temperatur där du har råttorna men 22-23 grader skulle nog vara bra, och som sagt dragfritt.
Testa med det o se hur det går!

Mer eller mindre alla råttor bär på mycoplasma så just den biten behöver du inte oroa dig för.
Troligtvis är råttan röd runt nosen pga början till förkylning eller pga stress av att komma till en ny plats. Se till att de har det varmt och att de inte står i drag.
Qui dormit, non peccat
okej,tack för tipsen:) men vad tror du om att jag har låtit dom stora råttorna lukta på mina kläder och händer när jag nyss varit hos småråttorna?
Ge dom te dom med.. Men du ska nog börja tänka på det. :)
okej,tack för svaren:)