roanögonfundering
Jag har funderat lite på en sak, påverkar blekgenen hos roan deras syn/ögon också? Jag har märkt att deras iris ofta ser rödgul ut när det fotats med blixt. Någon som vet något om detta?
De tror ja inte..Har aldrig jag hört nåt om iaf? Fast sen så har väl inga råttor bra syn..Dom går ju oftast efter deras hörsel & syn.
& ögon brukar färgas röda utav blixten? :P
Jo, men de är liksom mer gula…fast det kanske bara är jag som inbillar mig :)
haha såg nu att jag skrivit fel, menar ju såklart att dom går efter deras hörsel & luktsinne..
Ja jag har ingen aning, mycket möjligt :) aldrig hört talas om d bara..

De har ju något blekta ögon. Tittar man noga så kan man se osm en liten röd prick i mitten på ögat. Ja, det tror jag, att det påverkar synen. Åtminstone utifrån vad jag läser av hos mina roanisar.
Rudinögda verkar dock ha sämre syn och rödögda ännu lite sämre. Men sen verkar det variera väldigt mycket inom varje nyans också. Det verkar som att det är fler saker än själva blekningen i sig som påverkar synen.
Vore kul att läsa nån forsking i ämnet, faktiskt!
Älskar mina stora små vänner..
#4 Vad bra, då är det inte något jag bara inbillar mig :)
Gör då ett sämre seende att de blir mer försiktiga, eller är det bara ett personlighetsdrag? Min siames med rubinögon är VÄLDIGT försiktig och skraj för snabba rörelser, min roantjej är tokig i att klättra upp och ner och utforska allt hon kan, men är ändå ganska försiktig till sättet. Min helsvarta hona däremot, är inte ett dugg rädd eller särskilt försiktig. Men just det där med snabba rörelser tycker jag verkar vara något som de med sämre syn reagerar mer på…men igen, det kanske bara är deras personligheter.
Min Black husky roan har typ nästan rubinaktiga ögon när solen lyser, eller när man tittar noga? Alltså jag menar inte när jag tar kort utan annars också. Kan hon ha rubinögon då? Kan inte visa med kort för då blir dom röda(av kameran, och då ser det bara ut som nästan albino ögon)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Ja blekgenen visar sig i ögonen oxå så de bleks. Angående försiktighet så är det mer ett personlighetsdrag många gånger.
Qui dormit, non peccat
Så…de bleks alltså mer och mer med åldern, precis som pälsen?

#8 inte lika mycket som pälsen men visst bleks det. En black roan är ju tex mörkt rubinögd, en vanlig svart är ju svartögd.
Qui dormit, non peccat
Så då kan man säga att roans får sämre syn med åldern? Det är ju en ganska dålig gen isåfall.
Ja fast dom har såppas bra hörsel & luktsinne.

#10 tror inte att roans får sämre syn, alla mina roans har haft vad jag har kunnat avgöra bra syn. bara black huskysar då.
Qui dormit, non peccat

Det finns ju roans och rödögda som är helt oförsiktiga också såklart.. Mina roans kastar sig rakt ut i luften utan oro. Men nog märker jag att de ser lite sämre än mina svartögda.
Men jag är också övertygad om att synen kan göra dem mer osäkra. Om de redan är lite osäkra, menar jag.
Älskar mina stora små vänner..
#13 Ja men visst verkar det logiskt! Precis som du säger, skulle vara intressant att ta del av forskning om detta…
Kan en roan vara oddeyed eller rödögd?
Dethär med att hon kastar sig rakt ut i luften utan oro känner jag igen, det gör min black hooded. Man undrar nästan om hon tror att hon är superman ibland..

#15 ja en roan kan vara rödögd och oddeyed. Alla färger kan få roanblekningen så om du har en champagne roan så kommer den att vara rödögd.
Qui dormit, non peccat