Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 968 ggr
EternalWinter
0

Varför är dom så små?

Jag har haft mina råttor i 8 månader nu men varje gång jag jämnför dom med nån annan råtta så ser dom inte ens hälften så stora ut, jag vet inte om det är naturligt för en råtta som är dryga 9 månader. Jag matar dom råttfoder, även pasta och lite annat ibland.

Så hur stora ska dom va?

Deras mamma bar på megacolon men det kanske inte spelar nån roll?

Jag kanske bara oroar mig i onödan men jag vore väldigt tacksam för svar!

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Love-
0

vad väger dem? är det honor eller hanar?

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

EternalWinter
0

Det är honor, har inte fått någon chans att väga men jag höll i min kompis råtta det är också en hona fast lite äldre och hon var lite tyngre.

Men hon var så mycket större och tjockare svans.

Jag matar dom 2 gånger om dagen har verkligen svårt att tro att dom inte får tillräckligt med mat.

Vet inte riktigt vad jag gör för fel har försökt googla men jag hittar verkligen inte ett smack :S =(

Love-
0

vad menar du med att mata dem 2 gg om dagen? för dem ska ju ha fri tillgång till de torra ju

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

EternalWinter
0

Jo det har dom, men jag menar att jag ger dom nån gurkbit/pasta och så vidare morgon och kväll men dom har alltid Torrfoder i matskålen

Allamej
0

1:

2:

3:

4:

5:

Allt detta i artiklekategorin :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[FrejaGna]
0

Dom kanske får för lite protein? Du skriver bara att dom får nån grukbit eller pasta. Får dom tex kött, fisk, ägg, skaldjur osv också? Sen gurka tex inehåller ju mest bara vatten, men grönsaker ska dom annars ha mycket av.

Jag rekommenderar att du läser igenom den här sidan där det står rätt bra om vad råttan behöver och tips på olika saker att ge. Får råttan inte tillräckligt av något och får bristsjukdomar eller så är det klart råttan inte kommer växa som den ska.. Bara lite tips då.. Någon svarar kanske mer utförligt

http://teratosratfacts.webs.com/food.htm

Allamej
0

Är allt jag skriver osynligt idag?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

EternalWinter
0

Tack så mycket, jag ska pröva att göra det hemlagade basfodret redan imorgon =)

Och hoppas att dom växer till sig lite

EternalWinter
0

Jag sitter och läser lite på de som #5 skicka

Jag har gett mina råttor nått foder för kött ersättning för att jag fick strickta förbud om att mata dom med skinka osv för att det kan göra dom aggresiva, är detta bara en myt då?

Alla säger olika :S

Allamej
0

Råttor ska ha protein, animaliskt protein. Om dom inte får det kan dom äta upp sina burkompisar :)

EternalWinter
0

Då blir det att inhandla skinka

Tack så jättemycket för hjälpen! =)

Nicciz
0

Angående länken i #6 10% protein är extremt lite. Det behöver höjas ca 4-6%

Allamej
0

#11 Jag måste fråga… varför skinka? skivad skinka är bara ihoppressad skit med tillsatser och socker. På tok för salt och knappt bra för människor, hur kan det ses som mat?

Ett god måltid hos mina är ugnsgrillade fläskben med rotsakspytt och örter. In i ugn på 200 grader, vänd köttet med jämna mellanrum och ta ut när dom är genomstekta, sleva upp och ta med fettet från botten av långpannan och vips, god mat.

EternalWinter
0

Jo, jag har väl aldrig gjort nått som är mer avancerat än Bullens varmkorv..

Allamej
0

Gör som jag skrev så går det fint. + att jag tror att både du och råttorna kan må bra av att du experimenterar lite mer i köket :)

EternalWinter
0

Jag får göra ett försök för mina småknoddars skull, hoppas bara att jag inte bränner ner köket D:

UlrikaD
0

Nu har ju inte jag råttor utan föder upp guldhamstrar bl.a. Men ett tips som man ger till folk med hamstrar som inte lagar mat är att man kan ge dem barnmat på burk.

Kan inte det funka på råttor med? Där finns ju proteiner, kolhydrater och allt de behöver i ett.

Eller är det helt annorlunda med råttor?

Jinaum
0

Sedan kan det ju vara värt att nämna att du kan ge råttorna kyckling ben då det inte är farligt för dem. Så du kan ju ge dem kyckling med ben också. Ger dem ju något att göra och de får i sig proteiner.

Kyckling, fisk och räkor är väl de köttigaste som innehåller mer proteiner väl?

Men i alla fall. Tänkte det kunde vara kul info att de kan äta kycklingben utan problem. ^^

mikeiko
0

Leverpastej! Råttor ÄLSKAR det och det är mycket bra protein som borde få dem att växa till sig :)

Itchy
0

blodpudding är oxo bra, och testa köp inälvsmat…det är packat med nyttigheter och är inte svårt att tillaga…

You can't spell Bitchy without Itchy

teachingbirds
0

Det krävs ju inte mycket tillagning alls när det gäller råttmat! Bara se till att det är kokt/stekt ordentligt. Inga kryddor behövs ju alls, de tycker att maten är mumsig precis som den är! Däremot kan man ju steka i lite extra olivolja kanske för det goda fettets skull, om de ska upp lite i vikt.

EternalWinter
0

Tack så jättemycket för alla tips jag uppskattar det verkligen, det blri att prova olika och se vad de gillar. =)

elektra1
0

#22 om du inte har gett dem mer än en gurkbit och lite pasta ibland,  så är det nog därför de är så små.

Råttor ska ha Torrfoder tillgängligt + ha riktig mat som vi äter varje dag. Mina får en stor skål med dagens rester varje dag.

Och fisk, kött, fågel, ger jag minst 3 gånger i veckan.

EternalWinter
0

Dom har alltid Torrfoder, fick lite olika bra förslag på vad jag ska ge dom =)