Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 920 ggr
klick
0

Är det dags?

Även fast jag nästan bestämt mig för att avliva, behöver jag höra lite vad andra säger.
Det gäller en av mina honor som är ett och ett halvt år, som började magra av rätt rejält när dom fick löss. Dom blev behandlade med stronghold, och detta var väl ungefär två månader sen.
Men Tigrib som hon heter, har bara blivit värre.
Hon har magrat VÄLDIGT, hon bukandas hela tiden, tror inte hon äter så värst mycket. Bara lite när jag handmatar utanför buren.
Hon är annars väldigt pigg och aktiv och vill inte sitta still, men nu ligger hon bara i knäet på mig och myser när jag klappar henne. Hon är även börjat rossla rätt mycket emellanåt.
När hon är i buren ligger hon bara, höst upp. Lägger jag henne där nere vid maten ligger hon kvar ett tag, sen klättrar högst upp igen.

Känns inte som att det finns så mycket veterinären kan göra, för jag kan inte komma på vad det skulle kunna vara om det inte är för ålder.
Och hon kommer väl inte från de friskaste linjerna kanske..

Jag vet att det bara är jag som kan avgöra, men alla här vet nog hur svårt det är…

Jinaum
0

det beror på. Är du villig att ge henne en chans att få klara sig. OAVSETT lär du ju ta henne till veterinären för att avliva om så vara fallet.(Antar jag)

Har hon ont så är det ju avlivning som gäller. Dvs om hon plågas.

Om inte utan verkar svag skulle jag väl tycka det vore värt i alla fall att åka till veterinären och titta vad som är fel och kunna bestäma sig där efter prognoss. DÅ vet man ju med sig att man har gjort allt man kan för henne och att hon kommer må bra i slutändan för man gjort sitt bästa.

Angående magerhet kunde man väl skaffa välling och ge dem då det har fett? Nötter skall väl även vara bra har jag för mig. *fundilera*

Just det där med magra råttor har inte liksom varit mitt problem utan bara läst lite här och var på iFokus. Jag är säker på att någon kan svara dig bättre om fetrik mat.

Men nu har jag i alla fall gett min syn om saken angående den dåliga honan. Men jag skulle också säga att till veten snarast kan vara bra. Ju tidigare ju mer finns det att göra åt det så att säga.

klick
0

Hon har nog rätt ont kan jag tänka mig, eftersom hon bara ligger och bukandas.
Fet mat får dom varje dag. Välling barnmat nötter ägg avocado osv

Jinaum
0

Ah.. Då är det kanske lika bra att åka till veterinären samt få den andra råttorna/råttan undersökt så det inte går åt samma håll. Man vet ju aldrig.

Men du känner ju egentligen råttan bäst själv. Vi här har ju aldrig träffat den och även om vi har det kommer ingen ha samma kontakt som du antagligen. Så du får känna efter själv var hon säger dig. Om hon har ont eller inte eller om det är dags.

Är så jobbigt med det där men jag tror man bara kan be om råd och inte begära svar i en sådan fråga. Mitt råd är då att du känner nog bäst efter själv, innerst inne för råttans del och inte din. Har hon ont är det ju mest humana att avliva, faktiskt hur tråkigt och jobbigt det nu än är. Men man får ju känna liksom vad som är bäst för råttan. Kanske någon kan svara bättre på vad det är för fel och om det går att göra något.

Men de mesta svaren jag tror du kommer få är att åka till veterinären eller avliva för det låter såpass allvarligt. Dessutom rossel är ju aldrig bra i praktiken i princip. Så det bör ju kollas upp innan det utvecklas till mycoplasma eller något annat jobbigt.

Så egentligen tror jag mer du kan få synpunkter och kanske svar på vad som är fel men mest råd och åsikter om vad du kanske borde göra härnäst. Så i slut ändan är det ju ändå du som bestämmer och får välja.

klick
0

Ja, jag vet ju vad som borde göras. Ska åka dit och se vad han säger men jag är nästan hundra på att det blir avlivning.
Behöver nog bara höra att jag inte är helt ute och cyklar.
Tråden kan nog tillomed låsas och tas bort!

Jinaum
0

Kan vara så ibland. Man vill ha lite hjälp med samvetet eller liknande. Råkar nog alla ut för mellan varven.