Missförstånd
Jag fick reda på att folk trodde att jag skulle avla sönder råttor jag skulle skaffa och att jag bara var ute efter att avla, grejen är att jag frågar och är intresserad och vill bara lära mig, och för er som undrar så kommer jag ligga lågt med avel och gå med i srs och ställa ut och bara umgås och vara med uppfödare för att lära mig och inte avla på väldigt länge, dock blev min första kull lyckad men för er som tror att jag bara vill avla så har ni missförstått mitt intresse , jo jag har letat avelshonor men det var i framtiden och att jag letar är att jag vill känna mig för om olika uppfödare och råttor, men nej jag ska inte skaffa någon avelshona eller avelshane utan nu kommer jag fokusera på att regga mig, och ställa ut och vara mycket med de råttor jag har och inte ta några kullar! Så nu var det utrett=)

En eloge till ditt mod som startar en tråd om detta, det betyder att du är beredd att försvara och ta diskussion. Det är inte alla som skulle våga det.
Jag ser inget fel i att man söker avelsdugliga råttor, det betyder ju att du har krav på de råttor du vill ha i din ägo. Dessutom är det större chans att det är just bra råttor om uppfödaren som säljer tycker att de skulle lämpas som det. (med reservation för vissa uppfödare som inte bryr sig speciellt mycket om råttan och dess kvaliteer egentligen)
De råttor jag köper in måste på papperet kunna ingå i avel då jag har få råttor och har inte plats för djur som bara går som sällskap om jag vill föra min uppfödning framåt. Dock brukar de flesta inte ingå i avel men tur då att jag har mina råttor som sällskap i första hand och det är en av de största anledningarna till att jag har färre än andra uppfödare.
Det är bra att du pratar med flera uppfödare och vill få erfarenhet av dem och deras råttor. Även förnuftigt att du vill lägga en grund först innan du börjar med avel.
Lycka till!
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

tack tack, jag känner bara att eftersom en uppfödare som jag ska köpa råttor av blev varnad för mig och ringde och vi pratade om det så ville jag att de som trodde fel om mig ska se att det är ett missförstånd,
och jag kommer som sagt ligga lågt nu och vara med på utställningar med mina två chokladpojkar som jag hämtar imorgon hos jessica i göteborg och kommer från ladugårdens , och ska ställa ut och vara mycket med de råttorna jag har så vill jag inte att folk ska tro illa om mig,
och jag är en person som tror gott om de mesta och har därför varit naiv när det gäller att vara hård och kritisk bland de uppfödare som finns och som är mindre oseriösa men tur är så har jag blivit varnad av de kunniga som verkligen kan och vet hur det ser ut i uppfödarvärlden och det är jag tacksam för så slipper jag göra misstag,
och jag kanske har varit väldigt frågsam och ivrig i mina frågor precis som om jag vill veta allting nu nu nu men det är bara för att jag har ett stort brinnande intresse och för att genetiken och liknande verkar var ett enda stort hav.

dom som pratat om dig utan att ta det med dig först e bara idioter tycker jag, dom har ingen aning om va du tänker och ska sköta sitt eget liv istället
lycka till med råttorna i framtiden kramis=)

tack så mycket för positiv respons, men samtidigt kan jag förstå de som i sin tur varit kritiska mot sina vänner eller mot någon de vet är en seriös uppfödare och kanske har varit lite snabba i sin bedömning av mig men ändå varnat sin vän, och det är ju en bra tanke för det kretsar alltför mycket oseriösa och okunniga personer som leker med råttors liv. :(

Jag tror faktiskt också deep down att du vill väl, Saska om jag ska vara ärlig. Men får känslan av att du inte förstår en hel del viktiga basic stuff.
Har pratat med dig förut och du verkar ju lyssna, men sen märker jag att du inte alltid har hajat ändå. Och då kan nog rätt många tro att du ger blanka fan i det som sägs. Men med det här inlägget visar du att så inte alls är fallet.
Kanske är det något annat som blir fel? Jag vet inte riktigt, faktiskt..
Ditt beslut om att ligga lågt med parningar och gå med i SRS är mycket klokt! Be om rådgivning inför varje parning sen tycker jag också.
Sen är det också så att uppfödningar får en del kritik. Jag tror att man får tåla lite kritik när man föder upp. Särskilt när man gör tveksamma beslut. Det bästa är förstås att hålla sig ifrån alla tveksamma parningar. :P
Älskar mina stora små vänner..

Självklart, det förstår jag med, och jag känner att jag hädanefter kommer prata med uppfödare och jag har fått fin kontakt med johanna som är ladugårdens uppfödare, hon är som en mentor för mig då jag tagit två choklad pojkar av henne och hon är super snäll och lätt att prata med, hon har verkligen fått mig att förstå.
Ja jag vet inte riktigt som blir fel men oftast så missförstås budskapet och sändaren, blir alltid brus som uppstår och allting misstolkas,
Jag kommer inte para nu överhuvudtaget framöver förräns jag är medlem i srs, tar till mig all info, skaffar mig erfarenhet av andra uppfödare, går på utställningar och allting, vem vet om jag ens kommer avla då? Jag känner bara att jag i så fall betalar in och stödjer er andra som föder upp, genom vara registrerad medlem i srs och stödjer er andra gör man ju en bra gärning med, och det räcker gott och nog för mig,
Som sagt så får vi se i framtiden angående avel, det är inget jag ska starta nu iaf.
Har startat en ny tråd om chokladerna=)

Ja, Johanna är bra tycker jag. Hon är först och främst ärlig, vilket jag uppskattar väldigt mycket. Det är guld att ha någon att fråga som man känner sig trygg med.
Lycka till med allt!
Älskar mina stora små vänner..