dumbo+toppöra?
jag och en kompis sitter i en diskution om hur vitt dumbo slår igenom vid en parning med en toppörad utan dumbogen och en dumbo. Jag har läst någonstanns men minns inte vart.
Har letat men inte hittat och vet inte vad jag ska söka efter heller :)
Så en liten förklaring skulle sitta på sin plats :P

dumbo behövs i två upplagor, dvs att toppörad som paras med en dumbo ger endast toppörade dumbobärare.
Dumbobärare plus dumbobärare ger en viss del dumbo i kullen och dumbo plus dumbobärare så blir fler dumbo och dumbo plus dumbo ger endast dumbo..
tack så mycket för det snabba svaret :)
Så ju mer dumbo ju mer dumbo kan man säga :P
humm ska se om jag är tillräkligt vaken för att skriva rätt nu :-P
Toppörad + Toppörad = 100% Toppörad
Toppörad + Dumbobärare = 50% Toppörade, 50% Dumbobärare
Toppörad + Dumbo = 100% dumbobärare
Dumbobärare + Dumbo = 50% dumbobärare, 50% dumbo
Dumbobärare + Dumbobärare = 25% Dumbo, 25% Toppörade, 50% Dumbobärare
Dumbo + Dumbo = 100% Dumbo
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Det som Zickan skrev är jättebra att kunna där. Jag var lite för seg i skallen för att orka skriva upp det så fint som hon gjorde.. ^^,
haha.. ser ut som jag skrev rätt med.. måste vara första gången på ett natt skrivande ;-)
hur vet man skillnade mellan Dumbo & Dumbobärande då?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

dombo har dumboöron och dumbobärare har toppöron
You can't spell Bitchy without Itchy
Men då förstår jag inte riktigt Zickans lista, då en kull kan få både toppöra & dumbobärare, vad är då skillnaden på dessa?
Den ena kan ge dumbo och den andra ger bara dumbobärare :) Man kan inte se skillnad på en dumbobärare och en toppörad.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Då förstår jag :P
Skillnaden är en gen ;-)..
Dvs. det krävs 2 uppsättningar för att 1 sak ska synas.
behövs två brunögda föräldrar eller en blå ögd förälder som har i sin tur en brunögd förälder och då bär den föräldern på brunt men kanske har blå ögon.
Men skulle den blå ögdan föräldern som bär på brun ögt få ett barn med en kille som har bruna ögon så kommer 50 % av generna ha brunt och 50% ha blått osv.
Där är vikten av stamtavla!.. utan stamtavla på djuren så vet du helt enkelt inte innan parning om din råtta bär på dumbo eller ej. gener är inget som syns utan på kroppen.
En bärare av dumbo gen har toppöron och har du inte stam att se om föräldrarna eller någon släkting har dumbo öron så kan du aldrig säkerhets ställa om just den råttan bär på dumbo. Då måste msn prov para eller söka upp stamtavlan. Har man inge stam på några av djuren bör man inte avla. Smartare att ha bra känd stam på en och avla med den till utan stam. På så sätt får man bättre koll om beteenden, sjukdomar, färger osv som dyker upp. Och kan kan vra hundra på att de inte är nära släkt.