Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1082 ggr
Lole
0

Honor, hanar?

När jag ska skaffa råttor (inte förrän om 1-2 år dock) funderade jag på att skaffa hanar, men min kompis säger att hanarna kissar på allting (för att göra revir) och tycker att jag ska skaffa honor.

Hmm…? Har hört att honorna är lite mer "galna" och hanarna är lungnare… är det någon annan skillnad? Är honorna är mer "hormonstyrda" och kan bli skendräktiga och sånt?

Jag har kollat på lite olika råttuppfödningar. Är det någon som vet någonting om Cosmonitas råttuppfödning, tänkte bara om någon köpt råtta därifrån eller vet någonting? Bra/dåligt? Jag tycker dem verkar ganska bra men vill gärna ha referenser Flört

Hur stor ska en bur vara för 2 råttor?

sara7012
0

Jag har en hane från cosmonita Han är jätte go. Älskar att ligga i en tröjärm och sova =) så jag tycker hon är jätte bra.

Men sen finns de flera nadra som också är bra. Vet inte om de är så att du bor i närheten av västerås? Jag har en kille från Zickan som har lite mer spring i benen men han är super go han med. Hon bor ju också i Västerås.

De är iaf båda två uppfödare som jag kan rekomendera.

KickanW
0

Mina honråttor revirmarkerar med kiss de också, så just det argumentet tycker jag inte du ska gå efter. Samma med hormoner. Hanar kan bli överdominanta av för mycket testosteron och då är de inte så roliga att ha att göra med.

Att hanar är lugnare håller jag med om även om det kan vara individuella skillnader också såklart. För mig passar hanar bäst. Honor kräver lite mer aktivering och gosar inte lika gärna - Inte de jag har i alla fall!

Cosmonita är en jättebra råttuppfödare. Mina två underbaraste råttor kommer från henne. välhanterade och mysiga med stark personlighet. Hon är lätt att ha kontakt med också och hjälper gärna till med råd.

Lole
0

#2 Det där med testosteron, kan man påverka det på något sätt? Genom särskild mat/foder eller annat? 

Hur stor bur har du, vilka mått är bra? Glad

Lole
0

Putt! :D

nagini
0

Den uppfödaren jag är mest nöjd med är Absinthe (skåne) här på rif :)
jag har underbaraste råttan från henne :)

MangoMelon (Finland) är oxå väldigt bra :) har en hane från henne oxå som är väldigt mysig :)

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Lole
0

#5: Jag bor ju i skåne, inte så långt heller då!! Glad Har hon någon hemsida?

nagini
0

Lole
0

#7: Det varkar som att hon bara har dumbo? eller föder hon upp toppörade också?

Sen dethär med "testosteron-saken" hanarna kunde få, kan man på något sätt undvika det genom mat eller annat? Flört

nagini
0

#8 vet faktist inte om hon föder upp toppörade oxå.  hanen jag har från henne är dumbo.. men hon borde få kullar med toppörade oxå.

Kalli
0

Daydreams föder också upp råttor i Skåne, har min tredje från hennes uppfödning nu.

http://daydreamsratz.zoomin.se/

Thirre
0

För att se skillnad och vad som passar dig bäst rekommenderar jag dig att åka hem till en uppfödare, helst flera, för att få känna, klämma och bilda dig en egen uppfattning. Dessutom är det ett ypperligt tillfälle att få en egen uppfattning om de olika personer som senare skall föda upp dina framtida sällskapsdjur.

Olika linjer har olika drag och anlag vilket gör att råttor kan vara/agera olika även om de är uppdragna hos samma person. Även kombinationen av olika råttor kan ge differens i resultatet.

Vilka som är bra uppfödare avgörs såklart av de som äger djur från just de personerna men de är från början partiska eftersom de just äger djur från dem. Om en person har sina två första råttor från någon och de är bra, självklart tycker man då att uppfödaren har gjort ett bra jobb. För att kunna bli mer opartisk och observant krävs erfarenhet och djur från flera olika uppfödare och ställen.

Jag skulle slå ett slag för de uppfödare som är registrerade i Srs då det enligt mig och min erfarenhet/uppfattning just nu är många bra och seriösa registrerade uppfödare med bra sällskapsdjur/flockdjur. Har träffat djur från de flesta utan någon enstaka.

Har även träffat bra djur från privata uppfödare som inte är registrerade också.

By the way; En stor eloge för att du redan nu frågar om dina framtida sällskapsdjur.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Lole
0

#11 Glad

Lole
0

Men dethär med att hanar markerar och kissar överallt…

Hur är det med det? Är det bara vissa eller de flesta som gör det?

Jag vill ju att råttorna ska kunna springa fritt utan att de kissar överallt liksom Flört

Styrs honorna mycket av hormoner som påverkar dess beteende? eller hur funkar det? Oskyldig

Zolah
0

jag tycker att mina hanar kissar minst, men honorna, speciellt en av dom…  huvva >_<

Lole
0

Ja, det är klart att de kissar. Men det jag menar är om de markerar, kissar lite här och där för att markera, så att det blir kiss överallt, det är det jag vill undvika :)

hus-musen
0

mina hanar markerar typ inte alls.

Qui dormit, non peccat

Zolah
0

min hona markerar massor om jag säger så då?

Lole
0

#17: Visste bara inte om det framgick i min kommentar, sry ;)

KickanW
0

Det är skillnad på att kissa och markera.

Kissa ute ska inte råttorna göra om de är rumsrena, vilket man ganska lätt får dem att bli.

Markera däremot måste man låta dem göra - Det är ett helt naturligt beteende.

När de kissar kommer det massor, det blir stora pölar. Det luktar dessutom äckligt.

Markering är bara en eller två droppar och luktar i stort sett ingenting.

Terato
0

Jag håller med Kickan, tycker inte heller det är nån skillnad på honor och hanars revirmarkerande!

Däremot har jag märkt att råttor med mkt testosteronbeteende revirpinkar mer. Min Sovie revirmarkerar inget alls. Nada. Hon är också en väldigt mild råtta.

Medan Kiwi markerar mkt. Men hon är mer sexuell av sig över huvudtaget.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Lole
0

Jaha ;) Så egentligen är det ingen fara om de markerar.  trodde att markera var som när de kissar typ, att det blev helt blött överallt x)