Grenar
Om man har grenar från tex ett äppelträd så måste man väl behandla det i ugnen eller nåt sånt? Hur gör man?
Bra fråga, kan tyvär inte svara på det men gå ut o hämta ask-grenar för det är bara att lägga in dom som dom är i buren.
:)
Alla grenar bör antingen kokas, frysas eller få ligga i karantän innan man tar in dem i buren, så att eventuell ohyra inte sprids :)

2# Men om man fryser dom, hur länge ska dom frysas då?

Enbart frysning kommer man inte långt med, de flesta insekter överlever det. Ska man vara nogrann så ska man först frysa, sen hetta upp dem och helst tvätta dem noga oxå.
Qui dormit, non peccat
jag sprit tvättade mina
Jag brukar låta mina grenar ligga i karantän en månad innan jag tar in dem i buren. det jag är mest rädd för är om det nyligen ska ha gått t.ex. en vildråtta på grenen, och det fastnar ohyra på den. Är det då ägg så tar det ju tid innan det kläcks, och om grenen ligger i karantän så har den individen ingenting att föda på när den kläcks - den dör.
Så jag gör ju det bara för att inte få in ohyra som kan spridas till råttorna.
Men om man är rädd för att få in sådan ohyra som normalt lever på grenen, så är det nog proceduren som hus-musen skrev som gäller. :P
Om man ska frysa så antar jag att det är minst ett dygn som gäller. Jag har ju fått läsa mycket om olika "sjukdomar" man kan ha i håret/hårbotten (läser till frisör) och då har vi fått plugga in lite tips som man kan ge till eventuella kunder som kommer in och har löss. Då ska luskammar och sånt ner i frysen i ett dygn för att de ska kunna dö (eller kokas).
nu är det ju såklart lite annorlunda ohyra som biter på råttor och som biter på människor, men jag skulle gissa på att det är ungefär samma som gäller för att ta död på dem :p

Kan man inte sätta in grenen/grenarna i ugnen?