Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1943 ggr
minflock
0

Julsångskullen

Jag har fått äran att ta hand om en kull för att lära mig samt se hur dom utvecklas. Detta är min första råttkull hemma och allt är så spännande att följa, dag för dag.

Kullen är en tjuvparning och den var därför inte alls planerad. Många av dem söker ett eget hem så småningom endast som sällskap. Dvs ej reptilföda eller avel. Varför det är avelsförbud på dessa är för att denna kull blev till genom en tjuvparning och det finns inte tillräckligt bra gener för att föra vidare detta. Mamman La Coste var igentligen för ung för att para men hon är en duktig mamma till dom små och sköter om dem så bra!

Minus med denna kull är just att den inte var planerad. Att pappan inte är 100% säker samt att mamman igentligen endast var till sällskap och skulle inte gå vidare i avel. Det finns endel bakgrund om mamman samt den ev pappan och en egengjord stamtavla kan vid intresse följa med.

Plus med denna kull är att man får möjlighet att följa med från när dom är små. Jag ställer krav på deras hem och intressanter men därför ställer jag också krav på mig själv. Jag finns med under hela råttans liv som stöd och vid funderingar, frågor eller så är man varmt välkommen att kontakta mig om man köpt en råtta från denna kull. Skulle man av någon anleding inte kunna ha kvar råttan är den välkommen tillbaka hit hem igen.

Jag är väldigt mån om att denna kull ska få bra råtthem och är man intresserad så berätta gärna för mycket än för lite kring dig och din vardag samt ev erfarenhet osv. hur just den lilla skulle få bo hos dig och vad du söker för personlighet hos en råtta.

Jag kommer lägga ut bilder samt ny info så snart jag har tid. Det händer mycket med dom små varje dag!

Alla i kullen har blekgenen Roan. Dock har endel syskon och släkt från La coste behållt mycket av sin färg och inte alla har bleks. Jag har själv en kille här hemma som har samma pappa som La coste som inte är helt blekt samt finns hos La coste matte en kille med samma pappa som inte heller har bleks mycket. Därför är det svårt att säja hur myclet färg dom kommer tappa.

Kön, namn, vilka som söker hem samt dumbo/toppörad kommer uppdateras.

minflock
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Två dagar gamla

minflock
0

5 dagar gamla

chocomian
0

AAAWW, bebisen med bläs! Kyss

Electronica
0

Det är väl ingen bläs, det är väl huskies?

minflock
0

#3 Ja visst är hon/han fin!! Jag tror att det är en av dem släta bäbisarna som kanske, kanske får dumbo öron :)

#4 Jag kan för lite själv om vad det heter i dom rätta termerna. Den är bläsad men kan komma att blekas senare eftersom det är roan. Dock har vissa råttor i detta släktet inte blekts men jag vet inte själv om det kalllas för något speciellt.

minflock
0

6 dagar gamla bäbisar.Teckningarna har denna dag blivit något starkare och mer tydlig.

minflock
0

Lite fler bilder. Nu har dom öppnat ögonen och är sååå söta :) På bilderna är dom 14 dagar

artdesiu
0

Åh gud vilken liten sötnos!

chocomian
0

Men lille söte! :)

Electronica
0

är inte bläs ändå :) men jättesöta! ser ut som mina gamla :)

Zakaraa
0

Aaw finsn det nått sötare än råttbäbisar?! :D
Så otroligt söta

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Cottonball
0

Nyare bilder? Skrattande

minflock
0

#12 Ja då. Har massor ;)

Här kommer lite bilder…

Först ut en en tjej som stannar här hemma.

TienMu
0

Så söta ma kan vara då….

minflock
0

Jag får återkomma med fler bilder som är nya. Såg nu att kameran är full så jag måste radera lite kort.

Men två tjejer är det kvar som behöver ett hem. En rexad svart liten tjej och en roan tjej som har "bläs".

Alla blev toppörade har jag nu sett.

Cottonball
0

Jag vill se roantjejen som har bläs! :D

minflock
0

#16 Jag ska fota så snart jag kan och lägga ut. Hon ser ut som tjejen på bilden ovan fast med rexad päls, supersöt Glad

Bilder kommer :)

CamillaS
0

Alla roans har bläs eller tänker jag fel nu?. Det är vel det som kännetecknar dom tillsammans med att dom bleks.
Beroende på hur mycket färgen går ner på sidorna så heter det antingen Husky roan eller striped roan.

Absinthe
0

Riktiga bläsade råttor är inte jättevanligt som läget är nu men har börjat komma mer och mer.
Oftast de som föds är roans, striped eller huskey. Har man inte jättekoll på bakgrunden och det dyker upp bläsade som bara har en rand över kroppen med färg eller längre ner mot sidorna så kan man nästan alltid veta att de är roans.
När pälsbytet kommer så syns det väldigt tydligt om de är roans eller riktiga bläsade, men oftast hinner teckningen på råttan avslöja den.

Jag gillar inte roans just för att de bleks, men de är såååååååå söta när de är små så man blir så sjuk. Jag har inte ens lyckats få roans i mina kullar jag haft. Lite trist utan variation i kullarna, men än dock jätteskönt att slippa roans när man avlar, men det är ju såklart en smaksak, vissa gillar ju roans jättemycket. Jag är tyvärr inte en av dem.

Jättesöta bebisar iaf! =)

minflock
0

#18, #19 Jag har ingen aning om vad teckningarna heter på råttspråk ;) Hoppas att ingen missuppfattat när jag skriver "bläs" som riktig bläs. Dom är bläs men det kanske försvinner med tiden. Alla "bläsade" i denna kull är roans. Det finns två hooded, tror jag det är… samt två rexade svarta tjejer som inte kommer blekas. Jag gillar inte roans som bleks till nästan vitt men starkt grå som vuxna gillar jag mycket. Det är kanske inte alls ovanligt men jag tycker det är häftigt att det blev rexade roans. Det har jag nästan aldrig sett innan. Tack snälla för informationen! Glad Jag lär mig massor på tt ha denna kull, roligt!

CamillaS
0

#20 Den riktiga benämningen på roans är antingen Husky roan eller striped roan.
Om du bara ficj svarta i denna kull så har du fått antingen black husky roan eller black striped roan.  Eller både och. :)

minflock
0

#21tror jag att det blev både och. Jag vet inte vart gränsen för hur mycket svart dom får ha på ryggen är för striped, men jag tror bara ;) Är detta striped eller husky?

minflock
0

Detta är "Betlehems stjärna". En svart rexad liten flicka. 

minflock
0

Detta är "Låt mig få tända ett ljus" En rexad black husky roan tjej, om jag förstått teckningarnas namn rätt. "Bläsad" och svart på ryggen och det svarta slutar precis där magen börjar. Svart över hela ryggen.

Allamej
0

Är detta en annons så ber jag att all annonsinformation ska finnas med. Och ovanstående inlägg klassas in i annonskategorin.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

minflock
0

#25 Ok, då ber jag om ursäkt. Det finns en låst annons om denna kull där annons rubriken är "Julsångskullen söker hem"