Köpa råtta.
Har lite frågor om råttor. Har tänkt skaffa två honor om 1-2 år. Just nu så har jag några möss. Jag har fött upp några kullar med möss och sålt. Men har beslutat att inte avla något mera. Och då tänkte jag skaffa råttor när mössen är borta.
Så min fråga är: Råttor sköter man väl på samma sätt som en mus fast dem behöver en större bur och mera mat.
Och råttor äter väl samma mat som möss.

Nu är jag ingen expert på möss, men det finns ett flertal trådar här på sökfunktionen om mat som kanske kan vara bra att läsa.
Annars brukar jag säga att ett bra basfoder ska de alltid ha tillgång till, samt att de ska ha balanserad kost utifrån kostcirkeln för att må bra, kött är tex en väldigt viktig del i en råttas kost. Råttor är allätare. Råttan ska äta det vi äter, eller rättare sagt det vi människor BÖR äta. Lever man själv på pizza så ska inte ens råttor göra det utan då får man fixa nåt annat bättre för råttorna man har. =)
Okej så dem behöver nästan samma mat som möss fast dem behöver mer mat
#2 Hej! Vi föder upp natal o tamråttor, o den enda skillnaden jag kan se är att råttorna är mer älskare av höjder än natalmössen, som istället älskar att gräva gångar under ströt o boa neråt, råttor boar hemskt gärna på högre höjder.
Gällande maten är torrfodret det 4 sädesslagen som gäller, plus oskalade frön o nötter, gärna hundfoder (torrt) av en bra kavalité, torkad frukt med. Hirskolvar är oxå poppis. Blötmat en till två ggr/dag, som tex äggnudlar, potatis, kokta grönsaker, ärtor, majs, ris, fisk, ägg, välling med olivolja (mest) till yngre individer, köttfärs, kyckling osv..
okej tack för svar