Handdukstvätt?
Har både filtar och handdukar i buren, filtarna på bottenplan istället för pellets eller dylikt. Då råttorna knappt är på botten luktar filtarna aldrig särskilt illa.
Handdukarna däremot… Har handdukar på två ställen, och båda ställena är favoritplatser för alla råttor, de ligger där JÄMT (när de inte springer och busar såklart). Dessa handdukar STINKER!
Frågan jag har är om det går att tvätta dom på nåt annat vis än i tvättmaskin då de helt enkelt luktar för illa för att få tvättas där. Känns lite dumt att köpa och slänga hela tiden. :P
Tvätta i maskinen och kör en tom koktvätt efteråt
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Tvätta för hand i diskhon? :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

#1 Koktvätt? Typ en tom maskin på hög grad?
#2 om man ska tvätta för hand, vad använder man då egentligen, aldrig gjort :s
#3 Det finns att köpa speciellt handtvättmedel, kika på affären :) Bara att följa instruktionerna på förpackningen.
#3 Precis så, tom maskin med tvättmedel på 95 grader. Vill man parfymera det lite så kan man ju släng i lite mjukmedel också. Men se då till att du har en full maskin när du tvättar handdukarna, så du inte gör proceduren alltför ofta.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#4. Fiffigt, kan kika efter det!
#5. Lite rädd för att tvätta handdukarna tillsammans med nåt annat, vore inte så trevligt om kläder och dylikt tog lukt av handdukarna :P
Hett tips, ha handdukarna i en stängd påse tills dess att du kan tvätta en hel maskin med dom, dvs. du bör ha handukar hemma så det räcker till 2 fulla maskiner, då går du aldrig utan.

Iofs, det var rätt smart :D

Jag ser alltid till att tvätta "råttgrejerna" det sista jag gör på min tvättid i tvättstugan. Givetvis orkar jag aldrig köra en tomtvätt efteråt heller, så ser bara till att inte glömma flytta min "sifferbricka" från tavlan så inget vet att det var jag. hoho! :D
#9 Haha, smart! xD

Haha, ja det var smart ju! Oturligt nog bor jag hemma, och kommer bli förstemisstänkt om det luktar råttkiss i tvättmaskinen :P

#9 Hahahaha, jag gör likadant!
Älskar mina stora små vänner..
Det är faktiskt jättebra att köra sin maskin tom i 95 grader då och då för att slippa ofräsch lukt i maskinen! Så genom att först köra råttornas lillaluktande handdukar och sedan en tom (gärna med en liten skvätt ätticka, kan du förresten ha i redan som förtvätt till handdukarna, tar bort dålig lukt!) på 95 grader så gör du både familjen och tvättmaskinen en god tjänst! Annars får du gärna komma hem till mig och tvätta, för jag borde verkligen köra en 95-graders då och då, men det blir aldrig av! *nickar övertygande*
Jag tvättar djurskynken för sig i en tvättmaskin då allt är klart så sätter jag igång tvättmaskinen igen men då helt tom. Har testat detta med tvätta för hand men tycker inte det blir rent då.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Verkar vara koktvätt som gäller alltså. Det där med ättika verkar smart!
Konstigt att det som luktar så fränt tar bort dålig lukt :P
Men alltså…nu måste jag fråga…hur blir era handdukar så förfärligt nedkissade? o.O
Jag har i nuvarande bur en hängmatta, och den tvättar jag varannan vecka. Det räcker gott. Sen kör jag med näsdukar och hushållspapper till hus etc, som jag byter ut varannan dag när jag städar buren. Är mina småskruttar extra duktiga på att använda toan?

Jag har faktiskt ingen aning, jag har som sagt handdukar liggande på deras favvo-sovställen, de ligger där jätteofta och de luktar förfärligt om handdukarna efter det. Vet inte hur många råttor du har, men när fem råttor turas om att ligga och vräka sig så luktar det inte allt för gott.
#16 Dina skruttar är nog rätt duktiga på att inte kissa i hängmattan. Mina små skitar tycker att det enda stället man kan kissa på är på tygerna i hängmattor, hus osv, haha. De luktar efter bara någon dag
Testa doften av 9 råttor som tycker att pissar gör man där man sover..
#19 Myspys, kan jag tänka mig!
Japp, yum yum

Haha, men visst är det så?!
Toalådan är till för bajs (eventuellt att äta/sova/gömma mat i).
Men kiss, nej sånt kan man väl inte ha toalådan till? Det är mycket bekvämare att se allt tyg i buren som en enorm blöja.
#22 Ohja. Gud förbjude att tygerna håller sig luktfria i längre än två dagar!

Haha :D
Jag tycker inte att lukten från tvättmaskinen är något problem men det blir alltid råtthår kvar i maskinen, det tycker jag är jobbigare.
Handtvätt gör nog inte kisshanddukar riktigt rena utan man bör tvätta dem i minst 60 grader ett långt tvättprogram. Tänker på både lukt och bakterier.
Hm, iofs så är deras favvosovplats en korg, och inte hängmattan. Och korgen kissar de i, men den sköljer jag ju ur varannan dag när det vankas burstädning. Och det mesta sugs nog upp av hushållspappret jag lägger i.
Jag har tre råttor, varav två är "bebisar". Förut hade en av bebisarna bestämt sig för att hängmattan var = toan, för den var ofta full av småkorvar, men efter att jag nitiskt tog bort dem, så gick nog ljuset upp att använda samma toa som de andra haha.
Men det är intressant ändå, att de är noga med var de bajsar, men kisset går visst bra att sova i o.O

Jag stänger alltid in alla smutsiga handdukar och filtar i vanliga plastpåsar så det inte ligger och stinker öppet tills nästa gång jag har tvättid. Sen använder jag alltid tvättmedel för vitt ihop med en liten skvätt ättika. Ättikan tar både bort kissdoften och gör handdukarna helt vita igen! (perfekt för oss som gillar ikeas billiga handdukar^^) häller också i lite sköljmedel. Tycker detta funkar super, tvätten är ren och luktar inte ett dugg kiss (eller ättika) efteråt däremot gott från sköljmedlet =)
Tvätta för hand skulle jag personligen aldrig göra. Känns som det skulle vara omöjligt att få det rent

#27 Haha, jag har också billiga ikea-handdukar :D lagom pris och storlek.
Okej, häller du ättika och sköljmedel i samma lilla "fack" då?

#28 Nej ättikan ska blandas ihop med tvättmedlet
På de ställen där jag vet att råttorna kissar jättemycket använder jag bara fleece, det luktar inte alls lika fort som handdukar.

#29 Blandas med tvättmedlet? Alltid när jag råkar hälla lite sköljmedel i tvättmedelsluckan blir det massa klumpar och det fastnar där jättelänge.
#30 låter smart, de filtar jag har på bottenplan är av fleece..

#31 Jag gör så att jag häller först i tvättmedlet som vanligt och sen en liten svätt ättika ovanpå. Det skummar bara lite när de kommer i kontakt med varann, men allt sköljs bort med vattnet

Okej men då borde det ju vara lungt