Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 833 ggr
Ekorren-perro
0

Fråga - Uppfödare

Jag ska öppna upp en djurffär i Skåne.

JAg tänkte undra ifall någon vet en Uppfödare i närheten av: Helsingborg~.

Inte bara av råttor, utan hamster, osv.

( Kanske inte blir av, men ändå bra att vara berädd)

PM:a mig gärna.

~Perro "Ekorren" Kalevra~

~Sajtvärd~Svåra Tider.ifokus~

~The Life Is Full Of Shiit - Dont Be In It~

~Livet Är Aldrig Lätt När Det Är Svårt!~

zickan
0

Problemet är att seriösa uppfödare vill ha kontakt med köparen och sedan kunna hålla kontakten för att se djurets utveckling osv.
Om seriös uppfödare lämnar till zoo så anses de rätt oseriösa och kan inte följa upp linjen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ekorren-perro
0

Men om en djuraffär köper av en oseriös uppfödare som avlar sönder, så kan ni ju inte klaga på djuraffärerna. För de måste ju köpa hem för attt sälj, och du säger att de seriösa uppfödarna inte säljer till djuraffärer…

eloize
0

det bästa för råttorna vore ju om djuraffärer inte ens sålde några.

så man som uppfödare kan följa sina ungar och få fram friskare och friskare djur!

men, bara min åsikt inom detta! :)

KexChoklad
0

Tycker inte du ska sälja några djur alls! Utan hänvisa till bra uppfödare istället.

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Ekorren-perro
0

Jag får bilden av en djuraffär:

Man ska kunna titta på djuren ( bakom glas, dvs, så att djuren inte får höra en massa oljud) och man ska kunna välja vilken man ska ha, och även hålla i dem så de får känna djurens personlighet ( om de är snälla osv).

Så därför tycker jag det är bra med djur i djuraffärer :)

eloize
0

#5 det, och mkt mer får du hemma hos en uppfödare ocskå, samt träffa föräldrar och höra hur leden bakt varit m.m. man får hjälp och råd m.m.

mkt bättre att djuraffärer har några uppfödare med bra djur som kanske kommer och visar upp råttorna i butik ibland och väcker folks intresse samt säljer privat men med hänvisning och hjälp från butiken…

KickanW
0

#5: En sån djuraffär är bara anpassad efter människorna - Inte djuren.

Jag tycker inte att djur ska säljas i affär alls. I affärer säljs saker - inte liv.

Liv ska förmedlas mellan två individer. Inte handlas med som en vara.

Ekorren-perro
0

Seriöst? Vad är det med alla? Jag frågade om någon vet/är en uppfödare i närheten av Helsingborg. Inte vad ni tycker om Djuraffärer?!

Jag hade 1 simpel fråga, men ändå pratar ni om djur affärer? :S

IDGAS…

* INLÄGG *

Jag ska öppna upp en djurffär i Skåne.

JAg tänkte undra ifall någon vet en Uppfödare i närheten av: Helsingborg~.

Inte bara av råttor, utan hamster, osv.

( Kanske inte blir av, men ändå bra att vara berädd)

PM:a mig gärna.

P.S: Om ni vet någon, så PM:a. Vet ni EJ, så börja inte prata om djuraffärer, för det kan ni skapa en annan tråd om.

Dressan
0

igenkligen så tycker inte jag att man ska ha djur om man inte ska ha dem i affären.. eftersom det är inte tänkt att djuren skulle sitta instängada i burar.. utan leva ett fritt liv ute..

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

Absinthe
0

Jag vet en uppfödare, men det är samma som de andra sagt där kan jag säga redan nu.. =)
Men lycka till i ditt letande.. =)

KickanW
0

#9: Det är skillnad att ha djur som en vara på en butikshylla i en affär och att ha det hemma som en familjemedlem.

Dressan
0

nix.. ser ingen skillnad

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

Zolah
0

Problemet som alla går runt är att djuren inte blir lika mycket hanterade i djuraffärer som hemma hos en privat person, men jag tycker dock att det ska gå rätt bra med en sådan ide.

Att sälja vidare som uppfödare till affär dvs, för vad än ni säger så köper folk djur från djuraffärer oavsett. Och det förminskar ju inte risken att du får hem ett djur som mår dåligt :P

Min åsikt för vad som skulle funka bäst

- regelbunden hantering av djuren, så dom blir van med mänsklig kontakt.samt undvik galler, det är ONDSKAN själv.

- Om uppfödaren vill, dela ut hans/hennes kontakt info så folk får veta släkt träd osv.

Om det är första gångs ägare, skaffa en pamplet eller nåt med info om hur man tar hand om just det djuret! samt skriv på en lapp eller nåt " i svenska lag ska man alltid ha 2 djur "

Det är vad jag skulle vilja ha från en affär, som i mina ögon skulle vara seriös.

Sedan ni andra, ge han en chans :P skjut inte ner hans ideer och liknande, tycker det är bra att han kommer hit och frågar och inte går till första bästa person som kanske inte har nån erfarenhet av uppfödning

zickan
0

Det svåra i det hela är att seriös uppfödare vill kunna hålla reda på linjen ifall det dyker upp dominand, sjukdomsproblem osv.

Jag har sammarbetat med två zoo affärer under lång tid. Vanligast var att de ringde mig så fort de fick in en intresse anmälan på råtta eller specifik råtta.
Hade jag någon råtta just då som sökte hem eller på g så bestämmde vi en dag jag kom till affären med djuret och mötte dess nya ägare.
Gick igenom lite och om de ville ha råttan så fick jag deras adress och tel så jag kunde skriva upp i boken och hålla kontakten med dom.
Hände även att jag lämnade in på haninges zoo då alla mina kompisar jobbade där och pysslade om dom väl. Men då skulle jag ha adress och tel till den som köpte och godkännande av då köparen att få kontakta dom för vidar info om djuret.
Tyvärr brast det lite i komunikationen med att göra så då folk sket i att svara mig. Så vi återgick till att de fick ringa mig om de var någon intresserad.
Gjorde det samma på sofos pets under den korta tid jag ännu bodde i sthlm och min kompis ännu levde.
Zoo affären fick pengarna mot att jag fick kvittera ut prylar och mat etc. Eller köpa saker och djur till inköpspris.

Men i det stora hela förlorade jag bara på det egentligen. Har inge koll på hela kullar från den tiden och det är sjukt störande att folk inte vill svara på frågor och slänger telefonen i örat på en.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.