Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 5704 ggr
Nicciz
0

Rödfärgat urin

Hörde från Lancia att Ture har rödfärgat urin.. det kan ju bero på flera saker. Jag har inte sett något här. Och då har han ändå haft en vit hängmatta och kissat massor på barbordet som är ljust trä.

Men undrar om någon här har erfarenhet av det. Eller av råttor med njurproblem eller som i samband med infektioner fått blod i urinen. och näääe han har inte ätit rödbetor…

hus-musen
0

rött urin?? han har inte fått några rödfärgade godisar då?

vet inte om råttor kan få urinvägsinfektion, men hundar som får det har rödfärgat urin iaf om de är illa. annars kanske de är nån annan sorts infektion eller problem med njurarna!

stackars gopojken, tycker han förtjänar lite tur nu!!=)

Qui dormit, non peccat

Nicciz
2

Som sagt det finns egentligen typ tio anledningar till att urinen blir rödfärgad. Finns bra läsning här till dem som vill veta mer om varför. Bra länk

Lancia
0

Saxat från ratpower:

Blod i urin:

Symptom: Råttan kissar blod eller har spår av blod i urinen. Orsak: Det kan finnas flera olika orsaker, t.ex. urinvägsinfektion, urinsten, njursten eller tumörer.

Åtgärd: Detta är ofta mycket allvarligt och råttan måste undersökas av veterinär så fort som möjligt.

Åh gospojken, han får inte vara sjuk :/

Edit; Nu efter att ha kikat på din länk nicciz så tycker jag faktiskt att han slickat en hel del neråt lilla pillesnoppen, men kanske är jag paranoid. I övrigt tycker jag har ser frisk och kry ut, än så länge i alla fall.

hus-musen
0

ja kolla med en veterinär, de är väl de enda man kan göra! hoppas de är nått som är lätt att bota!

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

Det kan oxå vara mask, eller njursten, eller ett biproblem av svält. Jag hoppas på infektion eller mask..

Men är det någon som har erfarenhet av det?

Lancia
0

Var hos vet. idag, egentligen med föräldrarnas hund men jag smugglade med Ture också. Vet. tyckte att njrarna kändes normala när hon palperade Ture så hon tyckte vi skulle försöka mot urinvägsinfektion till att börja med. Fick baytril med ordinationen 1/6 tablett om dagen i 10 dagar. (Jag tycker det låter som en väldigt liten dos, fick 1/3 till en lika stor råtta sist jag behandlade med baytril, då visserligen mot rossel men iaf)

Nicciz
0

Vad fick du för styrka :) det kan ju ha varit den starkare varianten oxå. Skönt att det iaf inte verkar vara njurar :D

Pussa på honom från mig.. jag saknar Rynkar på näsan

Babbett1
0

Lite långsökt kanske fast jag har läst något om att lök kan ge röd urin… Tyst

Glimmersr8or
0

#6 Du fick en korrekt dosering på Baytrilen.

Det ska vara 1/6 tablett/dag i 10 dagar.

Nicciz
0

beror inte en korrekt dosering på vad råttan väger och vilken styrka det är på tabletterna Oskyldig

Räknat på Baytril 50mg så är det dock 1/6 tablett per 0.5 kilo råtta om man utgår från att man behandlar råttor med samma mg som katt och hund.

sorry om jag märker ord :P men det finns kanske någon som söker sen och kan behandla en stackars liten hona fel.. :(

Lancia
0

Ture fick dos för 0,5kg, 15 mg-tablett, så då verkar det vara korrekt. Tack tjejer!

Glimmersr8or
0

#10 Det stämmer.

Jag glömde att skriva att det gäller råtta som väger 500 gram, och jag fick av någon anledning för mig att råttan det handlade om vägde ca 500 gram :)

Freke
0

#12 det stämmer faktiskt han väger runt 530 Skrattande.. men det vet ju inte alla Flört

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Nicciz
0

oj då.. sambon var visst inloggad Skäms

Jag skrev #13 Tungan ute

Glimmersr8or
0

Så sant så, men nu vet alla vad som gäller  ;)  :D

Lancia
0

Efter 10 dagars behandling (+2 dagar efter att kuren var avslutad då jag varit bortrest på jobb) såg jag igår kväll att urinen fortf. är rödfärgad och att den inte ens är lite ljusare än innan vi började med antibiotikan. Alltså antar jag att urinvägsinfektion kan uteslutas tyvärr.

Vet. sa vid vårat första besök att vidare utredningar kan göras för att fastställa huruvida det rör sig om njurproblem eller ej. Ture uppvisar inget av symptopen som njurproblem medför, tex. dricker mycket, svårt att kontrollera urinen/ökad urinering, dålig aptit, uppburrad i pälsen. Han verkar inte heller ha svårt att kissa utan verkar fungera som en frisk och glad råtta bortsett från just missfärgningen.

Känner att det inte är någon större mening med att åka till samma vet. eller någon annan här i östergötland öht, då deras råttkunskaper inte är mycket att hurra för. Tror ni Ahlbers (det hette så va, det i sthlm?) kan hjälpa mig med det här? Vore det värt att åka dit?

Nicciz
0

#16 Ååh vad trist att höra Rynkar på näsan men du kan alltid ringa runt till dem stora kunniga veterinärena och få råd och sen boka in en tid hos ahlbergs. Blå Stjärnan skulle jag ringa till för råd, dem verkar riktigt kunniga på smådjur Glad

hus-musen
0

jo ahlbergs kanske har några ideer, de är duktiga där tycker jag iaf! och hjälpsamma=)

funderar om de kan vara urinblåsecancer, då är urinen röd men man kan vara helt symtom- och smärtfri. det kan oxå vara så att njurarna inte fungerar ordentligt, eller att han har njursten..

en annan sak jag kom på nu eftersom han har varit ute är att han ätit råttgift(eller annat gift) de kan oxå bla rött urin när de gått väldigt långt..

stackars ture, de går visst inte så bra för honom…säg till hur de går, fastnade verkligen för den pojken=)

Qui dormit, non peccat

elvissspringsteen1
0

nu drar ja upp en gammal tråd igen. vad gör man om det är fel på njurarna? finns det något att göra?

eloize
0

verkar han ha ont när han kissar?

elvissspringsteen1
0

han kissar blod, vet inte vad det beror på om de är urinvägarna eller vad. men jour vet kunde inte hjälpa mig heller så vet inte vad ja ska göra:(

elvissspringsteen1
0

om de va mig du svarade till #20

eloize
0

#21 har du vart hos veterinären och hört vad dom säger så som Lancia gjorde? altså kunde utesluta vissa saker?

elvissspringsteen1
0

ringde vet nyss å hon sa bara att de inte finns nå att göra… hon trodde de va pga att han va gammal.1,3år….:/ dom kan ingenting!

elvissspringsteen1
0

det blev så nu ikväll så inget har öppet

eloize
0

#24 ring till någon vet som har jouröppet runt om i landet då, få olika bedömningar på vad dom tror….

elvissspringsteen1
0

kommer få samma svar. samma sak när min igelkott va sjuk. dom kallade han gnagare å sa att ja skulle ge han fil??!! hade ja gjort de hade han förmodligen dött.