Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3492 ggr
Nicciz
0

Feta Råttor

Jag förstår inte hur man med gott samvete kan sitta och titta på när ens råttor blir tjockare och tjockare o till slut feta. Det finns massa forskning som visar att det går åt skogen. Att organen på ett redan litet och ansträngt djur ansträngs ännu mer och att de precis som människor dör i förtid.

En fet råtta är inte söt. En fet råtta behöver hjälp. Det är ägarens ansvar att lägga om kost och se till att den motioneras. Finns inget -den vill inte. Tycker oftast snarare det handlar om ägarens ovilja att hjälpa, skylls på tidsbrist och vad som i princip.

Gud vad irriterad jag blir över sånt här.. har precis sett ett foto på en råtta med stora tjocka bilringar runt magen med kommentaren ååh va söt tjockis.

Rwawr
0

håller med dig!

Varför ska man ens ha en fet råtta? Dom är ju helt underbara när de är smala och normala liksom ..

Aja..

sockerrattan
0

Men ibland så är det faktiskt råttans anlag som gör att hon/han blir fet. Har haft en fetknopp samtidigt jag hade några lagom…

Mia//

Thirre
0

Det kan finnas flera anledningar till varför en råtta lägger på sig och en del finns utan våran kontroll, men vi kan trots allt hjälpa till så att de inte blir feta. Det är skillnad på hull och fett, det är skillnad på en råtta som har lite extra runt magen och en råtta som har massa extra på magen. Under den tiden jag har dömt så har jag fått klämma på många råttor och har upplevt alla sorts storlekar på råttor och de som är feta utan muskler drar jag ner betyget på.

Sedan finns det stora råttor, råttor som har det lilla extra runt magen men som har otroliga muskler under. Det finns en familj som alltid har stora råttor och många förundras av storleken på dem. De kan ha gränsfall till råttor som jag eventuellt skulle kunna dra ner på men det som väger upp är att de har så otroligt mycket muskler. De lyfter magen och svansen när de rör på sig och det är ett tecken på att råttan orkar bära upp det de väger. Råttor som inte har sådana muskler släpar litet lätt med magen i marken och lyfter inte svansen på lika snyggt sätt som vanliga råttor.

Denna familj, som jag har nämnt, har jag nu besökt och vet hur deras djur har det. De har de bästa förhållandena jag någonsin har sett! Honorna bor på markplan i ena sonens rum och pojkarna bor i källarvåningen i ett datarum. De är vana vid att åka kattransport till markplanet och när de satte fram transportburen hoppade de glatt in och ur den. Sedan sprang de kors och tvärs över köksgolvet och i tvättstugan, klättrade överallt och tog sig en tur ut på balkongdäcket. (Köket och tvättstugan är jättestort, mycket att springa och klättra på.) De betedde sig som de ägde stället och var med på fikabordet för att norpa lite glass.

Jag kan inte säga något ont om deras hållning av råttorna. Visst, hannarna är stora men de är hälsosamma. De väger säkert runt 800-900 allihop men mig gör det inget om det finns muskler som bär upp och typen för det.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Thirre
0

Och sedan finns det de råttor som bara är feta.. (Som domare kan man ta reda på väldigt mycket hur en råtta förmodligen har det hemma genom att klämma och känna på den.) De som är feta och har inga muskler kan man snabbt lista ut är att de inte får rätt föda och att de inte har möjlighet till att röra på sig mycket. Antingen att de bor i för trånga burar och kan inte sträcka ut sig riktigt och/eller att de aldrig får möjlighet till att motionera ordentligt. Även om en råtta får mycket kaloririkt mat så kan den tilgodogöra det om de har möjlighet och bygger då muskler. En råtta som inte kan göra det bli ploffsig utan egentlig tyngd. Man ser snabbt på en råtta varifrån storleken kommer.. Fett väger mindre än muskler och om en råtta känns tyngre än vad den ser ut att göra är den mer hälsosam men en råtta som nästan känns lättare än vad den ser ut att väga har för mycket onödigt fett.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Nicciz
0

Jag vet att det finns av olika sorter, men ärligt så skylls mycket på anlag. Nu är det en råtta som sett ok ut i majoriteten av sitt liv jag har sett. Och han har bilringar. Ordentliga sådana. Vill inte lägga ut bilden här eftersom jag inte vet om ägaren är användare. Men jag blir irriterad på att många bara låter det vara.

Och faktum är att det inte är enbart den råttan jag irriterar mig på. Det var bara en påminnelse, för jag gudskelov inte sett någon på ganska länge.

Länkarna borttagna pga att de kan uppfattas som ett påhopp och personen är inte här och kan förklara sig.

MalinMalin
0

Herregud vad tjock Rynkar på näsan

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Thirre
0

länken funkade ändå inte.. man kom till inloggningssidan..

Ja visst, det är frustrerande, det har jag inte sagt emot på något vis. Att jag skrev att man även kan se på råttan hur den har hemma är för att få folk att kanske tänka mer på sina djur och hur de har det. För kom ihåg, jag avslöjar det annars! Flört Nu skall ni ta meningen innan med ett skämt.. Men hur råttan ser ut skvallrar en hel del om hur de kan ha det hemma. Jag säger detta dock inte till andra, vad jag ser och dömer.

inumano
0

Fick veta av en person att bilden ni tittat på var bilden på Grizel som precis flyttat till mig, jag kan då ärligt säga att han är INTE fet.
Han kan röra på sig helt normalt och tex idag var vi ute i nästan två timmar och han bara rejsade runt i hela trädgården.
Att folk kanske skriver "Vilken fin tjockis" borde väl människor som äger råtthanar förstå att man menar en stor och fin gosig råtta.
Grizel har dessutom hud som hänger som kan uppfattas som Fettvalkar på honom.

Jag tycker det är jäkligt taskigt att för de första länka till min bild och sen baktala råttan på bilden och dra paraleller till andra "feta" råttor UTAN att säga ett knyst till mig.
Jag är glad att någon tog bort bilden.

myismyname
0

#8 Att säga "vilken fin tjockis" behöver inte alls betyda samma sak som att säga "vilken stor, fin och gosig råtta". Många gånger då folk säger just "vilken fin tjockis" är råttan på bilden för fet för att det ska vara hälsosamt.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Nicciz
0

#8 Förlåt om du blev arg. Men han är fet. Det är väl knappast ditt fel eftersom han nyss kom till dig. Tråden är skriven som en uppmaning att Passa på sina råttors vikt, Innan det går för långt. Den handlar inte om någon specifik person. Bilden på Grizel gjorde mig bara påmind om att Alla inte tänker på det på samma sätt. Tyvärr. :(

Itchy
0

jag har en urfin hane som är 5,5 månader gammal som nu är uppe i snart 4-500g…och han är stor, men inte fet…

(jag ska se om jag kan hitta en nytagen bild på honom)

och på vissa bilder ser man råttor vars ben knappt syns under alla fettvalkar, och som det syns tydligt på att de har problem att röra på sej

det är riktigt sorgligt :(

You can't spell Bitchy without Itchy

myismyname
0

#11 Jo, det är väldigt sorgligt :( Men vi människor har en tendens att tycka att alla feta djur är "såååå söta!" utan att tänka på att de har svårt att röra sig och leva ett normalt liv, vilket egentligen är rätt konstigt eftersom vi människor i allmänhet är så otroligt fixerade vid att själva inte bli feta eftersom vi vet om problemen som följer med övervikt.

inumano
0

Jag är jäkligt sur på att först hänger du ut en specifik råtta, sen kommer du och säger förlåt och att du Inte vill skriva om en specifik råtta.

Men sen är det ju klart att vissa råttor är feta, och klart att det inte är hälsosamt, men.. Om man nu vill få fram detta på ett bra vis, häng inte ut någon annan och ta det på ett Moget sätt…

Antingen låser någon denna tråden Nu för att det känns väldigt anklagande eller så diskuterar Alla här om råttor i ALLMÄNHET, inte hur sorgligt det är med att Grizel har mycket löshud som råkar se ut som bilringar och hur sorgligt allt är.

[MaNo]
0

själv har jag aldrig sett nån "fet" råtta :O jag tycker det är hemskt om det inte finns folk som motionerar dom :(

myismyname
0

#13 Som jag förstod det var Grizel bara ett exempel hon tog.

Itchy
0

jag skulle kunna lägga ut en bild på en extremt fet råtta om jag inte vore sån att jag inte hänger ut folk då det inte finns en bra anledning till det…

You can't spell Bitchy without Itchy

Thirre
0

Min grabb Spirit är fyra månader och väger 530 gram, finns bara muskler och hull på den killen. Urgo och jättefin i typen. (skrytinlägg)

Min största råtta någonsin vägde ett tag 1200 gram, då vägde han kanske litet för mycket men hans bästa match-vikt var på 1000gram eller strax över. När han ställdes som junior vägde han över 800 gram och var större än många seniorer. Han fick fina betyg de gånger jag ställde ut honom, de kunde inte säga att han var tjock eller något, utan han var bara väldigt stor och lång i kroppen. De konstanterade att han var proportionerlig, hade bra muskulatur och hull var gång han ställdes ut. Jag tror att han förövrigt var den största råtta som ställts ut på länge i Sverige, om det är någon alls som matchat honom. Finnarna bara gapade, han var som junior med på Stora Pet, och han blev allmänt åskådarobjekt för alla domare samtidigt..

[MaNo]
0

" Finnarna bara gapade" X'D det är roligt att folk tycker att finska råttor är stora :D jag bor i Finland men har inte sätt några hittils.. xD

Thirre
0

På stora Pet brukar vi gästas av finska domare som dömer pc.. därav mitt påstående av att finnarna bara gapade eftersom det var de som dömde honom.. Inte mycket svårare än så och jag tycker heller inte att finnar har större råttor än här, inte de linjer jag har haft råttor ifrån. Snarare att de var litet mindre när jag blandade in finskt blod men nu har jag fått tillbaka storleken igen. Lite.

Nicciz
0

#13 Tråden hänvisar inte till Grizel länkarna togs bort max 30min efter. Det är bara du nu som pratar om specifik råtta. En råtta du nyligen fått hem. Du bör verkligen inte ta åt dig. Men jag tar det precis för vad det är. Ett flamewar utan grund och botten. Synd bara att vissa ska uppvigla på det här sättet.

Gång på annan hela tråden igenom skriver jag att det handlar om råttor i allmänhet, inte synnerhet Grizel.

Återigen förlåt om du tar illa vid det.. men det ska du verkligen inte göra eftersom du knappt hunnit få hem honom… och det inte handlar om honom.

Se tråden för vad det är istället, en uppmuntran att ge rätt kost till rätt individ

Majs innehåller tex lika många kalorier som lika stor mängd sylt, lika stor mängd cola är innehåller tex 1/4 del så mycket kalorier . Om man lär sig hur många kalorier saker innehåller underlättar det för då kan man jämföra. Majs låter ju nyttigt, men är egentligen inte det.

inumano
0

Men nu säger du det igen som om att jag inte redan ger rätt kost?
Detta är ingtet "krig"? Eller vad är det du menar?
Och att du gång på gång nämner Grizel förstår jag inte om det nu är som du menar, att det inte handlar om någon specifik.
**
Jag lägger mig inte i mer nu,för detta handlar ju inte om mig, Grizel eller någon annan som haft Grizel hos sig**.
Jag tänker inte bråka men Nicciz du kan inte säga saker och sen bara säga förlåt.

Håll mig utanför detta, även Grizel, för detta handlar inte om honom.
Ni behöver inte oroa er för honom, jag lovar.

Prata nu om hur folk kan hjälpa sina råttor, utan att hänga ut någon.
Ni vill väl råttornas bästa, inte kriga?

Nicciz
0

#21 Vad är det jag skriver som du tar som att du inte redan ger rätt kost? Jag ser det inte själv och frågar så jag kan bli uppmärksam på det.

Jag vill inte bråka jag försöker förklara att du tar illa upp utan anledning. Ingen hade ens förstått att det var en bild på ***** efter att bildlänken togs ner om det inte vore för att du nämnde *** namn.

Thirre
0

Inumano; Andas, lugna ner dig och läs sedan tråden igen när du inte är upprörd.. Tråden är inte skapad för att "hänga" ut en specifik råtta, det var ett exempel som hon inte delade med sig men bestämde sig för att starta en tråd då hon var upprörd över att folk tillåter sina råttor bli feta. Att det sedan råkade bli ett kort på en råtta som ägs av dig är en tillfällighet, skulle jag gissa på, och länken funkade inte ens några minuter efter hon lade upp den då jag inte kom åt den. Det står även i tidigare inlägg.

Att vi fick reda på att råttan heter Grizel är enbart för att du själv nämner det, det står ingenstans innan. Att sedan Nicciz nämner namnet är för att kunna svara dig och förklara..

Jag har i alla fall inte märkt av någon hetsjakt av Grizel, dig eller tidigare ägare av densamme råtta.

myismyname
0

#21 "Och att du gång på gång nämner Grizel" Jag hittar ingenstans där hon nämnt Grizel i ett inlägg där hon inte nämner honom endast för att svara på något du skrivit tidigare. Jag tror heller inte att hon skapade denna tråd för att hänga ut någon, helt ärligt.

[Driva]
0

Jag har själv problem med en fet råtta, och problemet är just att de är en av 6..
Hon är stor i kroppen (riktigt stor i kroppen), men nu börjar hon bli fet också. Det är svårt eftersom de andra råttorna i buren är i bra storlek och buren är rätt stor (den ska utökas). Fast problemet började nu när vi bytte bur för ett tag sedan, då den vi hade började bli jätteäcklig.

Den innan var 180x150x60 och den vi har nu är 107x88x60, så den är ju mindre men inte jätteliten.

De får ju desstum springa i hela lägenheten, men problemet är att tjockis råttan är först på maten och tycker inte om att röra på sig, när hon springer ut ur buren är de för att gå och dra in någon matbit bakom soffan….De andra gillar ju att röra på sig, medan tjockisråttan stannar kvar i buren och äter upp maten medan de andra motionerar :s

Vad gör jag? Stort behov av råd!
(Två av de sex börjar bli lite runda och de är mor och dotter, medan de andra fyra ska absolut inte minska i vikt! Två av de har jag verkligen problem med att hålla vikten uppe)

wintermynta
0

När det gäller fetma och råttor är det precis som med oss människor. Dom inre organen tar stryk, livslängden minskar, svårighet att röra sig ect.
Har suttit som sekreterar på utställning och fått upp en sån fet råtta (på domarbordet) att den hade svårt att gå. Det är inget annat än djurplågeri att låta råttor bli så feta att deras naturliga rörelsmönster hämnas. Denna råtta kunde knappt stå på bakbenen men det var knappt.
Har själv haft stora råttor och nån överviktig. Det viktiga är inte att banta ner råttan utan se över kosten och kost intaget. Vad får dom för mat? hur ofta? osv. Nåt man också ska tänka på när det gäller feta råttor är att:

honorna är svårar att para och det kan uppstå förlossnings komplikationer.

fetman kan gå i arv.

även råttor kan få fetma relaterade sjukdomar som; diabetes mm

Denna tråd handlar enbart om att vara uppmärksam för precis lika illa som det är att svälta sina råtta lika illa är det att låta den bli för fet.

Nicciz
0

#25 Jag tycker det är svårt att råda dig eftersom jag vet att du troligtvis redan testat det mesta och jag måste tänka baklänges. Men jag kan låtsas att det inte är du som frågar ;)

-Har du provat att ta ut de andra 4- 5 först så dem får springa sig trötta och sedan släppa in dem och ställa in mat och ta ut matglada damen och köra lite inkallning mot matbit?

-Har du tänkt igenom torrfoderblandningen o minimerat fettriskerna ?(allt fett är inte ont, men tex solrosfrön är extra gott och äts oftast först) Dem som behöver kan få det när dem är ute utan dem som behöver weightwatch.

-Får dem ofta majs? Barnmat? Barnmat är gjord för växande barn och innehåller därför fel saker för att man ska ge det ofta till vuxna råttor.

Jag utvecklar mig mer senare. Kom på att nu är ett ypperligt tillfälle att få klart kostartikeln ;) så kan jag smälla in den här :D

pebb
0

Har själv haft en tjockis, de andra råttorna var normala. Hade med honom på utställning i petclass två gånger och han kom 2a eller 3a i båda eftersom han trots sin storlek var en pigg och alert och väldigt trevlig råtta.

[Driva]
0

#27 De är nu de sista veckorna jag börjat inse att hon börjar bli för fet (alltså för fet för sitt eget bästa), så jag har inte provat så mycket än. Men de jag har gjort:
- Bytt ut torrfodret, innan hade vi någon fet gnagarblandning, men nu är de utbytt mot vanlig musli med mest havregryn och puffat ris .(som de endast äter när de tycker de är på svältgränsen :p)
- Inrett om buren. Innan hade de mycket lådor (vi har en ombyggd ikeas antonius), vilket gjorde att de inte behövde klättra så mycket, men nu är de borta tagna så måste de klättra för att ta sig runt.
- Försökt ge de ännu mera grönt, alltså utöka det gröna i kosten och minska lite på de andra.

Tyvärr är detta sämsta tiden att upptäcka att ens råtta håller på att bli fet, då vi är borta mycket och då inte lagar mat och då gärna slänger in en barnmatsburk. Jag har nu senaste veckorna, sen vi kom hem ifrån senaste resan (då de bodde hos råttvakt och fick nog väldigt mycket grönt) försökt att minimiera barnmaten, så nu tror jag de bara fått en de senaste två veckorna.Samt att eftersom man är borta så hinner de inte vara ute lika mycket som de brukar :(

De vi funderar på att göra nu är att utöka buren, så den blir dubbelt så stor, och sedan under halva dagen låta tjockisråttan och hennes begynnande tjocka dotter bo i ena halvan av buren där de får smal mat, och då medan de är borta, utfodra de andra med den energirika mat de behöver (eftersom de är mycket mycket mer aktiva). Och den halva dygnet låta de gå tillsammans och då bara få Torrfoder och "smalmat". De är i alla fall planen.

En annna fråga, kan man motionssimma råttor (i badkaret) eller är de för stressande för de? och kanske behöver de simma väldigt länge för att de ska ge effekt?

Beaver
0

Sen kan man ju fråga sig om ägaren är själv kapabel att se att sin lilla favoritälskling är fet. Drar mig till minnes många gamla damer med rultiga korvar till hundar i kopplet som älskar sina tussar till döds både med kärlek och mat….

En specifik matchvikt för vardera könet finns egentligen inte i mitt tycke då råttor kan vara bygda på så olika sätt och ha så olika näringsbehov beroende på ålder och allt annat.

sockerrattan
0

Jag hade som sagt en råtta som var fet… hittar inte kortet där jag lät henne simma… men det här säger kanske lite…

Den andra råttan som är betydligt smalare är hennes syster… om jag kom ihåg rätt skillde mer än 200g mellan dem….

Mia//

Nicciz
0

#29 Semestertider ju som de är :P och det viktigaste är nog att man blir medveten och inte hemmablind. Hur gammal är hon? Är hon fortfarande pigg och alert på att hitta på saker? Du som kör mycket agility, tycker hon det är kul?

Att simma råttor är svårt, dels för att många inte gillar vatten och man skulle behöva simma dem ett par ggr i veckan. Men om det gillas så är det iaf bättre än ingenting.

Jag är egentligen fel person att råda eftersom jag försöker få upp mina i vikt. Och bara har en rund råtta, hon har alltid varit stor, men inte fet. Fast fettet sitter fel, på nedre buk och rumpa.. Men hon älskar att vara ute och äter nyttigt av sig själv så inte ens där behöver jag anstränga mig.

Finns det någon annan här som har bra motionstips o kostråd… aaah Terato… var är du!! ;) Du har gjort massa bra saker för Tillan.

Jag pillar vidare på kostartikeln och försöker få upp den så fort som möjligt

zickan
0

Bra tråd :-)

Dock är det många råttor som blir feta även om de får bra kost. Många råttor efter Max verkar iaf få extra hud som han med hade. Vilket gör att de ser fetare ut än vad de är.  Har även en till som jag håller koll på hela tiden som lätt går upp lite extra i vikt. Men det är ju bara att hålla koll så han inte får för mycket godsaker och mer motion.
Jag har nog problem åt andra hållet. Ger för nyttig mat till dom och resten till m mig själv. Borde byta om lite på den fronten.

Det är inte alltid för sent när en råtta blivit fet. Det krävs bara väldigt mycket mer från ägaren att lära sig matens innehåll. Motioner i form av simning. Mycket vistelse på golv där det inte finns en massa mysiga ställen att somna på. Gömma lite god mat så de får jobba för det. Aguility osv.
Nu på sommaren kan man även ta med dom ut bara man tänker på värmen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Nicciz
0

#33 Skillnaden på Max och en fet råtta är att han inte var fet. Han hade extrahud den var inte utfylld. Jag har också en sådan hane. Tyvärr verkar det till stor del vara ärftligt precis som du säger. Min hane är inte fet men har "gäddhäng" Det har han haft från han var ca 6-7 veckor om jag inte missminner mig. Han är uppfödd här och var största hanen i kullen men han väger inte mycket mer än knappa 680g nu när han är över året

zickan
0

jo du får nog en till där efter max. min lille grabb har redan lite gädd häng. men det ser fett ut. kanske inte alla som vet hur man seer skillnaden.

Nicciz
0

Ingen av de tre han lämnade med Medina har så, inte travaren heller. :) Dem är snarare magra Skäms

zickan
0

mysko. de tre som var kvar länge och de två som är kvar har lite hud. även två grabbar ur en kull från max tidigare hem har extra skinnet. Så det kommer nog.

TienMu
0

Har en lite knubb tant som ja måste passa me maten men trots sin storlek så e de en jäkla fart på henne. Hon kutar runt lika mycke som de andra.

Thirre
0

Det gör ledarhonan här hemma med, rör på sig och undersöker ting. Det går i hennes takt men hon lyfter upp kroppen när hon rör sig, har inga valkar, (om jag skall vara ärlig har hon några på svansen..;) och hon mår bra. Annars skulle hon inte ha fått två certifikat i standard efter hon fyllde ett.

Vägde henne förut, som någon påpekade blir man nog litet "hemmablind", när jag satt med mina anmälningar till Gbg och blev överraskad. Visst stor är hon, stor som en grabb, och vägde 680 gram.. *skäms litet* Hon är snart ett och åtta vilket gör att hon antagligen kommer lägga på sig litet till resterande tid hon har kvar.. Det är snart på gränsen till att hon väger för mycket men så länge hon inte har valkar, kan klättra springa och röra på sig som normala råttor, och inte mår dåligt av storleken kommer jag inte göra så mycket åt det, tyvärr. Man får kalla mig lat om man vill..

Resterande gänget av råttor är av bra storlek med hull och några är möjligen litet för små i mitt tycke. Men jag är också van vid stora råttor, stora råttor är för mig djur med större typ och längd.

jessi_twini
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det är synd om dom.. Min mamma hade en fet råtta förut.. Han kunde ju inte mått bra av att vara så fet.. Kunde inte klättra och sånt.

Men han har det nog bättre nu. Han kanske till och med har blivit smal igen.

Skickar in en bild på honom

Den översta är när mamma fick honom för ca 2,5år sen

och den under är för ca 1år sen. (han är inte död där)

[Driva]
0

#32 hon är 1 ½ drygt. Hon tycker inte om agility, hon fattar inte grejen alls :(
Och när man öppnar buren så går hon ut, de gör hon, men hon har aldrig varit en "pigg och alert råtta" hon har alltid varit en mystant, som hellre hängt med matte och husse i soffan medan de andra galningarna rusar vilt omkring. Hon är helt enkelt lat och har alltid varit de.

Har varit inne på att gömma maten, men då går de ut över de andra också och de behöver maten, för vissa är väldigt svåra att hålla i hullet och just nu är de bra.

Men vi ska pröva att ha henne ute mer, kanske simma och sen om ett tag (när vi får tiden efter semestern) bygga ut buren.

hus-musen
0

Ja jag har ju en tjockis som är min stora skam, han får jag inte ner i vikt oavsett vad jag gör. Du har ju sett hur han ser ut Nicciz och hur aktiv han ärFlört totalt hopplös att aktivera, kan springa runt en timme o sen lägger han sig och sover.Föredrar att bli runtburen framför att gå sj tex, han kan lika gärna vägra kliva upp från soffan och hoppa över maten bara han får ligga kvar o gosa.

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Mina första råttor blev jättefeta. Jag skyller det på okunskap.

"Mata råttorna som du matar människor" fick jag höra.

"Jaha, korv och makaroner", tänkte jag. Att vi människor lyckas hålla oss så pass smala som vi är trots den fruktansvärt dåliga kost vi har är verkligen konstigt.

Jag läste på och lärde mig till slut hur jag skulle mata. Men det är väldigt svårt att få ner en redan fet råtta i vikt har jag lärt mig.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Anvariel
0

Något man bör komma ihåg med råttor är att de växer sig stora om man ger dem mycket mat resp. håller sig små om man ger dem mindre mat. De anpassar sig till sin omgivning så att säga. Detta gäller speciellt under uppväxttiden såklart. Dock är det inte bra för råttan att växa sig hur stor som helst även om man kan säga "den är ju inte fet, den är bara stor". Naturligtvis finns det olika storlekar på råttor rent genetiskt sätt, men om en råtta kommer från en "vanlig storlek" stam så ska den ju helt plötsligt inte kunna växa till sig så att den väger 200 gram mer än sina släktingar.

Sen tycker jag det måste påpekas att en råtta, liksom alla djur inklusive människor, är farligt överviktig LÅNGT innan denne får problem att röra på sig rent fysiskt. Så att säga att ens råtta inte är fet för att den kan röra på sig håller inte. Om det gått så långt att råttan inte orkar klättra, etc. då är det verkligen en mycket fet råtta.

Jag tycker tyvärr att det blivit lite av en trend att ha stora tjocka råttor. Jag har ännu inte sett en för mager råtta på någon bild som visats här på forumet. Problemet för mig personligen är att jag inte har så lång erfarenhet av råttor som jag har av t.ex. hundar. Eftersom kroppsbyggnaden skiljer mellan hundar och råttor så har jag inte lika lätt att avgöra när en råtta är överviktig. En hund, däremot, skulle jag se det mycket snabbare. För hundar (och de flesta djur skulle jag tro) så gäller det ju att man ska kunna känna revbenen bra men inte se dem. Men råttor är det lite knepigt tycker jag för deras revben är så mjuka och små. :) Men det kanske ändå vore ett bra tips? Vad säger ni som känner på er att era råttor väger för mycket, känns revbenen på dem? Hmm…

#43 Känner igen det där… :D Mina råttor äter mycket bättre än mig ju. Själv äter man pasta och färdiga frysta matlådor. Urk.

Anvariel
0

Tänkte lägga till att det där med att en råtta blivit prisad på en utställning inte behöver betyda att den har ett bra hull. Jag vet inte alls hur det ser ut på råttutställningar men jag vet tyvärr hur det ser ut på hundutställningar. Ta labradorer. De SKA vara "mulliga". De får första pris enbart om de är "lite stabbiga"! Detta har resulterat i att de absolut flesta labradorer man får tag i har ytterst lätt för att bli överviktiga. Jaktlabradorer dock ett undantag, men det är en helt annan linje också. Det spelar liksom ingen roll för domarna resp. uppfödarna av labradorer att veterinärer påpekar att labradorerna inte mår bra av detta och att de faktiskt är överviktiga. För, som de säger, "de ska ju se ut så".

Bara en tankeställare.

Thirre
0

#45 Inom standard gällande råttor så får de inte certifikat om de inte uppfyller de krav som finns och det gäller inte enbart färg och teckning. Exempel 1: En snygg enfärgad råtthane som har mycket bra färg men som har för feminin och slank typ får inte certifikat för att han inte håller måttet gällande typen. Exempel 2: En hona med snygg färg, bra ögon och öron, men är litet för stor och ser litet grabbaktig ut får inte certifikat eftersom hon inte uppfyller kraven på hur en snyggt typad hona ser ut. Inom standarden är det ännu högre krav och lägre tolerans gällande fetma, övervikt, tunn och undervikt. En råtta kan automatiskt få kvalitetstvåa enbart för hur kroppsproportionen inte stämmer överens med typen. I petclass har man litet mer överseende och behöver inte dra ner lika snabbt.

Det var därför jag skrev att hon har fått cert på utställning, för att visa att hon är inte fet för då skulle hon inte ha fått cert för några månader sedan.

Kommentarer om bra hull är positivt att få på sitt omdöme gällande råttor.

Men ja, kanske är det bra att påpeka att råttor inte skall vara för stora och en hel del av det Anvariel skriver tåls att tänka på. Jag har hellre mer trimmade, slimmade råttor med muskler än tjocka utan muskler. För det blir en ond cirkel och den kan vara mycket svår att bryta och därav mångas misslyckande med att få råttor röra på sig.

En större råtta som möjligt ligger i högre rang får äta bland de första och väljer såklart ut det gottaste först, det som oftast innehåller mest fett eller socker. När den ändå är i högre rang behöver den inte ha koll på resterande flock och ligger myser med ett halvt öga öppet. När den skall ut och röra på sig rör den sig inte snabbare och mer än vad den behöver, det går i sin takt, och ofta hittar man de större hannarna sovandes någonstans medans de andra upptäcker och leker. Sedan blir de inburna i buren för att senare få mat och så börjar proceduren.. och spiralen neråt är i full gång.

Jag var en gång i tiden slank och muskulös, hade inga problem med att röra på mig och gjorde det mycket och gärna. Även astman hade näst intill försvunnit. Sedan hände en sak i mitt liv som fick mig att sluta träna och käka antidepressiva. Efter detta gick jag upp ca 70 kg på mindre än två år. För varje tiokilosövegrens fick jag det jobbigare med kroppen, ont i knäna och hade svårt att röra på mig. Jag fick även tillbaka astman, och det med råge. Jag blev även mer infektionsskänslig.. Idag har jag knappt någon kondition alls och astman är dålig.

Nu är mitt fall extremt. Det är inte normalt att lägga på sig så mycket på så kort tid men man får en inblick i vad övervikt och fetma kan göra. Många i samhället är i vartfall överviktiga, må hända inte sjukligt, men ändå har några extra kilo att ta på om man skulle bli sjuk. Det är så jag tycker människor skall se ut, tycker inte att idealet skall vara smalt, och det är även så jag vill ha mina råttor. Jag vill att de skall ha lite hull men viktigast är muskler. Muskler kan de enbart bygga om de orkar det och har möjlighet för det.

Anvariel
0

#46 Det är bra om det finns bra regler för utställningarna av råttor. För mig har ordet utställning en mycket negativ klang eftersom jag mest vistats i hundvärlden. Där skulle jag faktiskt aldrig välja en uppfödare som enbart ställt ut sina hundar. Däremot de som gjort MH-test, kört agility, tävlat i lydnad, spår, vallning, etc. de skulle jag känna mig mer hemma hos. I hundvärlden är det väldigt extremt med utställningen vilket kan få mig att låta väldigt negativ även i råttsammanhang. Jag hoppas verkligen att det aldrig blir så i råttvärlden som det är i hundvärlden. För bara för att man satt upp regler för hur råttor "ska" se ut behöver det inte vara så att domarna tolkar de reglerna som det var tänkt (igen, labradorer är ett bra exempel på detta. Själva rasstandarden är det inget fel på egentligen.).

Muskler är ju bra och det märks ändå ganska bra på en råtta om den har muskler. Mina små spinkiga saker var så små och svaga till en början. Helt plötsligt hade de växt till sig och hade sådana muskler att det plötsligt blev "tungt" att hålla dem som man ville, eller bända bort dem från nåt galler de höll fast i. Kul att se att musklerna verkligen fanns där och arbetade.

Med råttor tror jag det är enklare om man har färre råttor. Med maten främst då, tänkte jag. Det blir ju inte en lika mycket rangordningsfråga som när man har en 7-10 stycken. Det lilla goda i maten är ändå inte så mycket även om en av två råttor äter upp allt det.  Om däremot en råtta äter upp allt gott som var ämnat att fördelas på 10 råttor, ja då blir det ju värre. Förstår ni hur jag menar? Jag har ju inte haft många råttor själv men jag kan gissa att det kan bli något motsvarande problem.

Jag är själv ordentligt överviktig och känner av problemen av detta. Jag käkar också flera mediciner som påverkar vikten negativt. Det är svårt att som självständig, fritt väljande människa att ändra på sina beteenden och annat som kan stå ivägen för en bättre hälsa. Däremot tycker jag det är vår skyldighet att ta hand om de som står under oss vars kost vi bestämmer över. Detta är då husdjur och ev. barn. Sen finns det naturligtvis saker som gör att ett djur blir överviktigt trots god kost och bra motion. Kastrering brukar ju vara ett bra exempel. Min systers äldre hanhund blev kastrerad för ett par år sedan och sedan dess har han lagt på ganska mycket. Nu syns det extra mycket på honom för han har en vinthundsaktig modell och har alltid varit supersmal. Trots att min syster har dragit ner på matdosen så att han får patetiskt lite föda så är han ändå mullig.
Inte så att en veterinär skulle kalla honom farligt överviktig, men ändå lite mullig. Men trots detta så är det ändå många som har husdjur som KUNDE vara i bättre hälsa genom kostförändringar och mer motion. Det är ju inte alla som "har något att skylla på".

När det gäller människor tror jag inte man har någon större behållning av att "ha något att ta av" ifall man blir sjuk. Ja, ok, ok, lite granna. Ligger man under rekommenderat BMI och plötsligt måste ta en cellgiftkur är det ju inte jättebra. Men däremot behöver man ju inte ligga över rekommenderat BMI för att klara sig bra vid sjukdomar. Hur det däremot är med så små djur som råttor det vet jag inte. Deras ämnesomsättning är ju trots allt helt annorlunda mot vad människans är. De äter ju kolossala mängder mat per dygn och kroppsvikt jämför med en människa eller en hund. Jag skulle dock gärna vilja ha lite studier angående detta. Prata med någon veterinär som verkligen förstår sig på råttor, har haft egna etc. Den veterinär jag pratade med här hade haft egna råttor och var mycket negativt inställd till råttor som väger för mycket. Men det var ju EN person. Jag skulle vilja höra från flera veterinärer. Hmm…

Jaha ja…. jobba var det… ehm…

[Driva]
0

#44 jag håller inte helt med där. Anlag spelar väldigt stor roll. Som i min flock, jag har två honor som är väldigt små i kroppen och som jag har väldiga problem med att hålla i hullet, och sen har jag tjockis tanten och hennes dotter som går upp bara de tittar på mat. Sen har jag fyra som håller sig väldigt bra i hullet.

Anvariel
0

#48 Jag förstår inte, jag skrev i #44 att anlag spelar roll. Men att om en råtta från en kull plötsligt väger 200 gram mer än sina förfäder eller syskon så har det ju knappast något med generna att göra. Om det däremot har varit stora råttor i släkten tidigare så är det väl inte konstigt om de växer sig stora.

Missförstod jag dig? Vad det något annat du inte höll med om av det jag skrev?

[Driva]
0

#49 Jag kanske missförstod dig, men det jag inte höll med om var. "Något man bör komma ihåg med råttor är att de växer sig stora om man ger dem mycket mat resp. håller sig små om man ger dem mindre mat. De anpassar sig till sin omgivning så att säga."

Då vissa råttor kan man nästan ge hur mycket mat som helst och de växer ändå inte, medan andra råttor kan man ge normalt och de blir ändå tjocka.

Anvariel
0

Aha, ok det var det du menade!! OK, jag vet inte hur allmänt detta är och i vilken ålder råttorna ska vara men detta var vad en råttägande veterinär berättade för mig.

KickanW
0

Jag håller med Driva här. Jag ger, och har alltid gett, exakt samma kost till mina råttor men en av dem har alltid varit på gränsen till överviktig, medan en alltid varit helt perfekt… Och en annan varit på gränsen till underviktig.

Det har nog både att göra med anlag och personlighet hos råttan. Vissa är ju mer matglada och tar för sig mer än andra.

Anvariel
0

#52 Jo men visst är det väl så. Vad tusan, "fetma-genen" finns väl hos råttor också. :)

Vad jag menar är att om man ger en ung råtta som fortfarande växer lite för lite mat så stannar de i växten och kompenserar på det sättet. Och får de mat i överflöd (och ÄTER den såklart… det är ju underförstått) så kan det vara så att de VÄXER i stället för att bli TJOCKA. Så har jag förstått i alla fall.

Terato
0

Vissa råttor äter bara för att det finns mat också.

Som min Matilda. Hon äter tills det är slut i matskålen. Vad jag än ger henne. Hur mycket jag än ger henne. Nemi äter lite men tröttnar fort.

Och så fort jag sätter in nytt Torrfoder äter Matilda upp alla fröer hon kommer åt. Löste det genom att ta ut fröerna ur torrfodret och rensonera  dem genom deras träning.

Ransonerar även färskfodret nu i mindre portioner och oftare.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[Driva]
0

#53 då är jag med på vad du menar!
De kan jag nog till viss del hålla med om, även om jag tror att anlag spelar en viss roll där med :)

Anvariel
0

#55 Jovisst finns det säkert anlag åt olika håll. Men det är ofta väldigt lätt att skylla på "dåliga anlag" i stället för att ta ansvar. Jag menar, jag vet att jag själv har taskiga anlag när det gäller övervikt då säkert 80% av den närmsta släkten är överviktiga. Men även om det är så så vet jag att jag borde äta hälsosammare och röra på mig mera. Det är ju tyvärr så. Lätt att säga att "ja men det är generna det är fel på". Även om det ÄR så. Om du förstår.

[Driva]
0

#56 De håller jag helt med dig om. Självklart får man se till alla råttors inviduella behov. Men sen får man ju se också på sina råttor, är alla råttor tjocka så kan man ju inte direkt skylla på generna (om de möjligtvis inte alla tillhör samma släkt). Men om bara en råtta blir tjock av flera som får samma mat så kan man ju börja ana att de är gener som spökar.

Men de är ju ingen anledning till att låta de vara tjocka och inte göra något åt de.

Denna kommentar har tagits bort.
zickan
0

Jag har två finska grabbar nu som börjat växa fort på bredden än längden. får hoppas det börjar jämna ut sig snart. de är bara halvåret men ser ut att kunna bli feta. blir att försöka dra ned fettet för deras del