Fallopia & Vendela =)
Hejsan! Nu har jag fått hem lite små tjejer här också :)
Det är en liten agout från MangoMelons vampyr kull, lilla Fallopia, som blivit omflyttad. Dock lite inlägg av mink i färgen. :)
Och en liten mini black huskey roan tös från Rattor2009 som fått komma hit, som nu blivit omdöpt till Vendela. :)
Fallopia på lilla mej 
Mini "musen" Vendela i bakgrunden :)

Oj, lilla vendela var verkligen pytte. vad väger hon? :)
Gillar bläsen på den större! :>
50 gram. Men jag och uppfödaren har gjort en deal på grund av omständigheterna var det absolut bästa att göra på detta sättet.

#5 Det bästa… för vem? :S

det var mej en liten råttunge :(
You can't spell Bitchy without Itchy
Råttan så klart!

Älskar Fallopias bläs! snygging!
men ja kan inte säga annat än att den andra tösen va allt lite liten ja! hoppas allt går bra med henne framöver, och att hon växer på sej….

Råttan som är på tok för liten för att vara ute o resa menar du och borde vara hemma hos sin mamma och växa på sig?!?!!? Den råttan? Och du är dum nog att köpa den och uppmuntra oseriös uppfödning… alltså, seriöst…..
Du menar det bästa för dig som inte kunde vänta! För du om någon kan inte ha missat att -DET ÄR LIVSFARA för så små att åka!!
Oj, vilken liten plutt Vendela var, men o så söt, liksom Fallopia! :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Hoppas saker ordnar sig med lilltjejen, hon ser verkligen yttepytte ut

hur gammal är vendela ???

Jag vet att Vandela kommer ha det bra, Hon kom till en råttvan människa. Annars hade hon ju inte fått flyttat om det vore en nybörjare på råttor. Vandela är 5 veckor på Torsdag.

5v och så liten…
Lite nyfiken på varför hon flyttade innan hon fyllt 5 v. Räta ut frågetecknen?

och varför väger hon så lite som hon gör ??? hon borde väga minst dubbelt :(

Mina 3 veckors bebbar är större, frågan är ju varför hon är så liten..

jag har bebbar som endast är 2 ,5 veckor och de flesta väger betydligt mer än 50 g.

#14 Vendela väger alldeles för lite. Finns ingen ursäkt att flytta henne vid den vikten oavsett ålder. Du behöver nog se över vad dina råttor får för mat. Var det bara hon i kullen som var så liten? Varför har du inte stödmatat?

hur stora är de ungar som är kvar ???

Har ej vägt på några dagar men ska ta och gör det senare idag :/
Vet att de skall väga minst 80 g, men trodde det var oki om någon kunnig fick ta dem lite tidigare :/

Men ni som kan mycket kanske kan hjälpa mig lite, vilken mat är bra, alltså så dem fort går upp i vikt??
Jag ger dem ägg. havre ibland majs, och bönor brukar de oxå få mm,
Är det något annat som man borde ge??
Protein, fetter, vitaminer, mineraler allt!!!!
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#22 Ursäkta det jag skriver nu, men du blev blåst! En kunnig ägare skulle INTE ta råttan från dess mamma och miljö med den vikten utan upplyst dig om vad den behöver för att växa på sig!För att värna om både den stackars råttan och inte främja oseriös (ursäkta uttrycket) uppfödning.
För jag personligen tycker det är oerhört oseriöst att Inte veta vad råttbebisar ska äta. Jag kanske vet mer än vad jag borde. MEN jag vet att du varit i kontakt med flera seriösa och kunniga personer som även pratat om kost med dig, så än en gång förlåt.. men det verkar helt enkelt som så att du inte tar den information du får till dig.
Man ska inte tro saker, man ska veta och det man inte vet kan man fråga om. Du kunde lagt upp en tråd här tex, eller ailat med någon av de du redan varit i kontakt med och kollat upp saken.
Jag hoppas att det inte kommer några fler bebisar med vikt som dessa, faktiskt skulle jag vilja hoppas att det inte kommer någon kull på ett tag alls förens du pluggat massor..
Visst är det kul med bebisar, men du måste förstå att du som satt samman deras föräldrar HAR ett ansvar för att ta väl hand om dem. Det vill säga plugga genetk innan och veta vad och hur mycket de behöver äta….

Jag vet att barnmat, gröt m,m är effektivt. Och jag föröker vara så seriös så mycket som möjligt.
Men alla har vi varit nybörjare och vill bara väl, Alla har haft sina problem innan man kommer på rätt väg. Så detta är inget att haka sig fast för. Låt mig försöka göra mitt bästa. Låt mig få komma in på rätt väg, Jag försöker verkligen så hårt jag kan, Jag vill, jag orkar. Jag vet att jag kan klara det. Ge mig en chans att bli den seriösa uppfödaren, Kom ihåg, JAG VILL, JAG KAN.
Bara jag hittar det rätta knepet och det rätta spåret mot rätt ljus.
Jag anser inte att det var oseriöst av mig att ta henne redan nu. Hon är hur pigg som helst, har gått om hull och är riktigt matglad. Hon äter väldigt mycket och hon bor tillsammans med Fallopia och en äldre tjej som behandlar henne som om hon vore hennes bebis. Så jag ser inget problem i detta. Jag är medveten om att det är fel. Men det är mitt problem i sådana fall.
#26 Det är klart att alla börjar någonstans, men en sådan sak som att veta vad bebisar ska äta anser åtminstone jag hör till det grundläggande att veta innan man ens börjar fundera på att ta en kull. Jag tror inte du vill dina råttor illa, men att inte mata de små rätt gör dem illa ändå.

Som jag skrev tidigare, barnmat, gröt,havre, majs, bönor, ägg, fil, yoghurt med en massa mer, Jag vet att den maten är BRA.
De råttungar jag haft, har, ser jag att de mår bra, de är mycket pigga och äter som de ska. Inget fel eller problem på dom inte, De mår alldeles utmärkt..
Jag väger dem ofta och ger dom mycket mat.
Ok… samlat mig en smula nu
Det sägs att råttor ska ha motsvarande storleken på sitt huvud i färskmat per dag. En diande moder ska ha mer.
Bra med proteiner, kött, fisk, ägg osv. Fetter, ingen kropp kan fungera utan fett i kosten. Vitaminer. Mineraler.
Ge färska grönsaker och frukt varje dag.
Snälla du har gett honan och ungarna på tok för lite mat. Det är en fysisk omöjlighet att inte få upp dom i minst 90 gram vid 5 veckors ålder om både mamman och ungarna får tillräckligt av bra mat.
Du säger att du vill lära dig, fine. Lär dig. Men att kalla en som tar emot en underviktig råttunge för erfaren är inte ok.
Det är dessutom inte för fem öre ok att skicka iväg en underviktig bebis.
Och ja, jag har lugnat ner mig. Och jag skriver detta så snällt och så civiliserat som mänskligt möjligt är.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag ger dem mat så de haft i stort sätt hela tiden,
Vägde alla idag och den som vägde mest var 66 gram. Och 2 dagar kvar tills de skall väga 80 gram eller hur?
de är ju födda 26/11-2009
Är Vendela den enda i kullen som är så pass liten? ^^ Vad väger bröderna och systrarna?
Oj, inlägget råkade komma lite sent.
MissDiss, en råttbebis som är nästan 5 veckor och väger 50 gram är INTE i gott hull! Isf har du aldrig träffat på en bebis som har korrekt vikt. Eller så vet du inte vad gott hull innebär. Välj själv.
Detta är inte gott hull
och ja, jag vet att länken blev ot men man måste förklara på ett sätt som folk förstår.

Den som väger minst i kullen är 46 g och de andra minst 50 men hanarna väger ju mer ca 60, stor killen vägde 66 g :)
Jag kan lyckas få dem väga 80 g innom 2 dagar, då har jag inte gjort något fel, bara det med tjejen som flytta för tidigt men what ever. Hon mår ju bra och är pigg och äter som hon ska. No problemos.
Men snälla rattor! Om du övergöder dom nu för att få upp dom i tillåten vikt på 2 dagar säå har du ju fortfarande inte gjort det rätt!!!
#35 Kan ju vara värt att säga, bara som jämförelse, att mina grabbar jag fick hem vägde närmare 150 g på ungefär 5v och någon dag utan att vara det minsta feta.
Jag är fortfarande lite nyfiken på varför Vendela flyttade så tidigt från första början. Det står högre upp att det var för råttans bästa. Vad var det som gjorde att man inte kunde vända någon vecka till och låta henne komma upp i en bättre vikt? :S

Fy vad ni klagar, det är ju bara råttor. Djur… asså det viktigaste är väll för faan att de mår bra och är friska. Hur mycket skall katter, hundar eller andra djur väga??
inget vad jag vet, men råttor det är ju löjligt, de blir 5-6 veckor gammla sedan flyttas de.
Ni är bara överdrivna när det gäller råttor, ni tänker ju faan bara vikt och ålder, hur är det med hälsa, matlust, pigga mm.
Tänk efter själva DET VIKTIGASTE ÄR ATT DE MÅR BRA SKIT I VIKTEN ELLER NÅGOT. DE FÅR MYCKET MAT OCH ÄTER MEN ALLA KANSKE INTE KAN VÄGA SÅ JÄVLA MYCKET..
URSÄKTA MEN NU HAR NI GÅTT FÖR LÅNGT, NI BARA HACKAR OCH ÄR TASKIGA. DJUR SOM DJUR. TAMRÅTTAN MÅR BÄTTRE ÄN DE VILDA I VILKET FALL SOM HÄLST, VILDRÅTTANS BEBBAR HUR MYCKET TROR NI DOM VÄGER VID CA 5 VECKOR?? INTE ALLS MYCKET, 80 GRAM ÄR NÄSTAN ÖVERDRIVET, RÄCKER INTE DET MED ATT DE MÅR BRA MM.
NU FAAN FÅR NI TA OCH LÄGGA AV…..

jag hade vägarna förbi. missdiss bor i stockholm och jag skulle byta tåg där. jag skulle senare till emmaboda, därför blev det som det blev.

#35 Jaha så du tänker sabba deras organ genom att övergöda de nu för att kompensera för att du gett de mat så de haft "i stort sett hela tiden"
#39 Jag har ingen aning om vad katter eller hundar ska väga, men det har inget med saken att göra.
Först och främst; sluta skrika.
En underviktig råtta mår inte bra, precis som människor med otroligt lågt BMI som riskerar att dö på stället. Sen att råttorna får mycket mat behöver ju inte betyda att de får bra och rätt mat. Man kan ge en råtta ett salladshuvud om dagen och det är inte bra bara för att det är mycket mat.
Det är livsfarligt för en underviktig råttbebis att resa.

Men vad ska jag göra då, ni bara klagar, väger råttorna för lite då klagar ni, okej säger jag och ska försöka få dem till 80 g men då är det oxå FEL.
Ni är ju för roliga ni, Ni borde hålla käften istället för att Hacka och vara elaka på folk. som jag har lärt mig, kan man inte säga något snäll eller nått så ska man hålla käft.
Men nu skiter jag i det för att ni är ju för omogna så det inte finns, Finns det ingen som är vuxen här??
rattor2009 kommer inte att svara något mer i någon tråd. Denna låses.