Kort/trubbig nos?
Tänkte höra hur det är med råttors avel ang nosarna på dem.
Vissa som avlar på hamstrar försöker få fram kortnosade, istället för en spetsig mer "normal" nos.
Hur är det med råttaveln? Avlar vissa fram kortnosade eller det är inget som rekomenderas pga hälsoskäl eller liknande?

jag har aldrig hört om kortnosade råttor :P
men ngn som har varit med längre kanske kan svara mer
You can't spell Bitchy without Itchy

Det är många som avlar på kortnosade råttor, det är tom vanligt. Vanligare än långa nosar. Eller kort o kort, men kortare än för tio år sen.

#2 men det är väl inget man skriver i sina papper eller nåt va?

#3 Näe man ser det inte som en variant på det sättet. Men jag kallar de romanfaces

Jag tycker det hör ihop litet med typen på skalle och ansikte, om de uppfattas ha kortare eller trubbigare nos. En del skalltyper i dagsläget är inte tillfredsställande ur "snygghetssynpunkt". De skall inte vara för trubbiga och korta.
Det kanske bara är jag som gör funderar på, att det kan ha ett sammanhang men tycker att det kan vara lite logiskt. Det finns några linjer med kortare och trubbigare ansikte/skalle och de är typiska, man ser på dem vad för blod som flyter i ådrorna. En del kanske tycker jag är ute och cyklar..
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Är det inte så att det vid utsällning är önskvärt med lite kortare nosar? Jag menar…det händer ju ofta att det påpekas att råttor har långa snipiga nosar, men inte tvärt om. Eller?
Tittar man på foton här på råttor-ifokus, samt i SRS medlemstidning HUSRÅTTAN ser man nog snarare att råttors nosar tvärtom är normallånga överlag. Dock är typen som dominerar "zoo-typ", dvs ingen smäckerhet finns i kroppen. Råttorna är ofta oproportionerliga, korta i kroppen och har fula huvuden: skrynkliga, vinklade eller missformade öron, smalt och snipigt huvud, ojämna och något för små ögon mm.
Vad jag också sett mer de senaste åren är snenos. På andra djur är avel på snenosade djur ett NONO, men jag har observerat att flera råttor med snenos gått i avel. För den typkåte kan en fotostamtavla vara mkt bra!

#6 Inte själva nosen skall vara kort och trubbig utan det är mer skallen som brukar kommenteras vid bedömning och det önskas ett mer kraftigt huvud än som grodan skriver långa och snipiga. Jag vet inte ens om vi är medvetna om korta nosar ur standardsynpunkt (vid bedömning) men som jag skriver kan det uppfattas som om de har det i några linjer där allt är väldigt kort och trubbigt vilket gör att även nosen uppfattas som det.
Jag har även sett några råttor som fått lång nos, eller vad man skall säga och kalla det för, som kan vinkla den och de påminner litet om myrslokar med nosen. Jag har inte uppfattat det som fel men det skiljer lite från andra. Jag vet inte om detta kan ingå i det begrepp som grodan skriver om "snenos".
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Snenos = snednos, sned nos 

#9 Jo men sitter den snett och ser ut som en vanlig nos eller kan det vara som jag skrev i tidigare inlägg, en nos som kan vinkla den och verkar vara mer rörlig än andra? Dock har man ju sett "äldre" nosar som kunnat vinkla den mycket också men inte fullt så mycket och ofta.
nos, ansikte är snedvridet.