Barbering - Hjälp?
Om en råtta börjar barbera sig själv, kan man få stopp på det på något sätt?
Om det inte går, vad gör man då?
Kan man hindra att den gör det på andra?
Det kanske är av samma anledning som mina gnagade bur? han/hon kanske är utråkad? låt hon springa av sig :) mina blir som vantar efteråt och sover lugnt och blir tom gosigare x3
Hmm, nja jag vet inte. Han ligger bara och sover och äter hela tiden. Han verkar inte speciellt uttråkad. Han är ute mycket ändå.

sök på barbering här på forumet, det var inte allt för länge sedan vi hade en tråd om just det fenomenet där det skrevs flera bra inlägg.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Man kolla innan man skaffar sig en råtta och ser vad som finns i dess linjer så slipper man det, samt att man lyssnar på vilka råd andra ger en..
Om inte? Får man st sitt kast och leva med sina val!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#4 Men inget av det där gäller om man får hem råtta från råtthjälpen :/
Det är inte en råtta från råtthjälpen. Det var privat. Uppfädaren säger att ingen av föräldrarna lider av det.
Nej föräldrarna lider inte av det och inte syskonen ännu vad jag vet. Inte heller andra släktingar. Men sedan är det väl den råttan du frågade om genetiken efter, släkt osv. Det förekommer ju rätt mycket barbering på släkten bakåt. Och med genetik kan ting hoppa över någon generation för att dyka upp igen. Tror Freke inte menade nått elakt personligen mot dig utan mer linjen i sig ;-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
malinråtta eller? vad heter föräldrarna?

Tror inte det är en malinråtta. Tror snarare det är en annan.
Inte Malin råtta.
Märkte precis att det inte ens var barbering. Han hade fått något kladd i pälsen som smakade gott så de andra har reagerat på det och tuggat lite på honom. Såg små märken efter tänder till och med. Nu ska han badas så borde det försvinna.
Så går det när man sitter i maten och äter :)