Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 907 ggr
[veralera]
0

"Dagsranson"

Hur mycket mat om dagen ger ni era råttor?

Jag känner att råttorna jag har hemma kommer göra mig ruinerad snart, de "musli" paket jag använder som grund i mitt foder äter de upp ett helt om dagen… (har ju typ över 30 råttor nu ju med alla ungarna jag fick "på köpet"…) Och det har jag verkligen inte råd med! Ett paket går väl på 30-40 spänn, sen kommer det ju till kostnader på hirs och hundmat och sesamfrön och allt annat som är i fodret…

Grejen e den att jag trodde ju att jag tog mig an 7 hanar och EN dräktig hona, vilket väl hemma visade sig vara tre hanar och FEM dräktiga honor… Hade jag vetat det vet jag inte om jag tagit emot dem… För detta sänker min ekonomi fruktansvärt pga att de äter och jag har fått  fixa tillfälliga burar till dem som inte alls är så underhållande som de borde vara… (hade inte hjärta att kulla dem… som den vekling jag är…) Nästan 30 råttungar har fått hem, samt 2 vuxna honor och 1 vuxen hane, men har ändå så det räcker och blir över…

Försöker ju ta ut dem så mycket och så ofta som möjligt men de är nog uttråkade när de är i burarna, och äter nog mer än vad de egentligen är hungriga…

Hur mycket behöver jag ge till en grupp på 11 unga hanråttor?

Till 2 vuxna honor och 4 unga honor?

Till 2 vuxna hanar?

Till två unga hanar och musen?

Till en vuxen hona med 12 unga ungar(som ska sepereras nu…blir könsmogna snart…)

Om någon har förresten har lust att pracka på sig ett litet gäng råttor är det jättevälkommet…;) (kommer lägga ut en annons IGEN här på råttor iFokus nu i veckan…)

Zolah
0
[veralera]
0

nopps. kämpar med att hitta hem åt alla men ja… Inte det enklaste… Tid har jag så det räcker,´jag är ju bara hemma, och ork har jag väl näästan haha, men pengar till alla tjockisarnas mat börjar seriöst bli ett problem…

Zolah
0

Hm, om jag hade bott i närheten hade jag gärna hjälpt :/

kan du inte kontakta råtthjälpen eller så?

[veralera]
0

Mjä, vet att en kille jag känner var i kontakt med råtthjälpen här i Malmö en gång… De hade tydligen dubbelt så många råttor än vad de hade jourhem till… Så vet inte, tror inte det är så mycket de kan göra:(

Kanske någon som förresten har något tips på hur man får billigare mat…

Hur fungerar det med att köpa typ säd och sånt direkt från bondar?

Zolah
0

oj verkar rätt koncentrerat med råttor där x_x

men lycka till vännen, hoppas det löser sig

hus-musen
0

köp storpack så blir det billigare, ett kilo musli behöver inte kosta mer än 12-16 kr om du köper icas eller vad det nu är. Problemet är att de inte blir mätta på det enbart, så lägg ner pasta, torkat bröd mm som är billigt men det ger fortfarande lite näring.

Qui dormit, non peccat

Zolah
0

Men man ska väl inte ge dom pasta då det sväller?

sweet-moira
0

hej. jag har viltfågelfrön som bas. en säck på 15kg kostar ca 120kr.

hus-musen
0

#7 Allt sväller, både pasta,bröd, havregryn, vete, ris mm. Och nej det är inte farligt så länge djuren har ständig tillgång till vatten.

Qui dormit, non peccat

myismyname
0

#8 Frön som bas? Inte de fyra sädesslagen? ^^

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

sweet-moira
0

#10 det är både havre, vete o korn i den…  o bara lite solrosfrön mm. är nog ur fågelsynpunkt en ganska dålig blandning…. men den funkar som bas till råttisarna

myismyname
0

#11 Jaha, jag förstod det som att det var endast frön :) Nu fattar jag bättre! :) Det är inget råg i den?

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

[veralera]
0

Försöker köpa den billigaste muslin men affärerna där jag bor har bara dyra sorter, och kommer aldrig iväg in till stan… När jag väl är i stan prackar jag på mig 10 paket eller så av den billiga sorten men ja… Hinner ta slut snabbt… Och har aldrig så mycket pengar på samma gång att jag kan köpa mer…

Sen ger jag ju lite av maten vi ätit varje dag, pommes, pasta, potatis mm men ja… DE ÄTER SOM GALNINGAR ANYWAYS!!!!

Någon som vet vad grundmåttet för hur mycket en råtta ska ha varje dag är? Man brukar ju tex säga att en chinchilla ska ha mellan 1,5 - 2,5 matskedar om dagen…

hus-musen
0

#13 Finns väl egentligen inget grundmått, då mängden beror på storlek och ålder, samt ju mer aktiva desto mer brukar de äta. Men Torrfoder ska alltid stå framme då råttor äter dygnet runt. Färskfoder får du räkna med åtminstonde lika mycket för en råtta som deras huvud är stort dagligen.

Qui dormit, non peccat