Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 878 ggr
[Mara-Bell]
0

Färgkombinationer?

Jag undrar ifall någon kan svara på vilka färger man kan få i en kull om man parar en Pearl med en Blå eller Pearl med en Black Husky Roan?

Vill gärna veta då någon utav dessa kombinationer kan vara aktuella i framtiden.

Kan ju vara bra att planera lite i förväg.

[Sandraaa]
0

Vad har mor- och farföräldrar för färger osv? Ju mer man vet om släkten desto lättare blir det att avgöra vad det blir för färger.

Men i Husky kullen kan du nog räkna med en del roans!

[Mara-Bell]
0

Då min hona är från djuraffär vet jag inget annat än att hennes mamma var black husky roan, och mycket trevlig. När det gäller dom båda hanarna vet jag ingenting om någon utav föräldrarna.

Fjanten
0

I sådana fall skall du självfallet inte ta en kull utan att ha en dokumenterad bakgrund, så känner du inte till sjukdommar, defekter eller agressivitet som kan dyka upp eftersom det ligger i generna.

Nu vet jag inte om du hade tänkt para på de zoo råttor du har, men vill bara upplysa dig om det.

KickanW
0

Som de andra sagt så måste man se längre tillbaka för att räkna ut sådant.

Sen kan jag lägga till en sak för säkerhetsskull, även om du inte tänkt göra så nu. Pearl ska över huvud taget aldrig paras med pearl. Den kombinationen är dödlig. 25% av bebisarna kommer dö av en mutation.

[Mara-Bell]
0

Jag känner mycket väl till alla risker, men trots det har jag bestämt mig för att chansa, man kan inte få reda på något utav göra ett försök. Finns det möjlighet till det vill jag behålla hennes fina temperament och överföra det till ungarna, misslyckas försöket komemr jag självklart inte ta någon mer kull senare. Och jag komemr inte rekomendera att avla på ungarna då jag själv inet vet mycket om. Men verkar ungarna i kullen trevliga, men bra psyke och inga synliga fel komemr jag kanske fortsätta att ta en kull pånån utav de honorna som föds i sådana fall, för att helt enkelt se om det visar sig vara en bra linje eller dålig. Jag har haft ett flertal råttor tidigare utan känd bakgrund som jag tagit ungar på och alla utom en gång har det blivit lyckat resultat. Självklart tog jag aldrig mer ungar på den honan som inte var lämplig och jag sålde ungarna med avelsförbud.

Men min fråga var inet om det var lämpligt elelr inte att avla med dom, utan vilka färgkombinationer man kan räkna med att få.

Och jag är väl insatt i risken med att avla på råttor med okänd bakgrund, men någonstans måste ju en ny linje börja.

Fjanten
0

Jag tycker ändå att du bör avvakta och istället få tag i en uppfödare som du kan ha som mentor som kan sälja dig en unge som kan komma att gå i avel om det utvecklas som den skall.

Det är djuren det handlar om och din parning låter riskfylld. Vill du verkligen utsätta djuren för saker du ännu inte känner till bara för att du vill testa?

Ordna sitället en råtta med redan dokumenterad bakgrund där du känner till sjukdommar och defekter och där det finns dokumenterad bakgrund på kullsyskon och övriga släktingar.

Jag säger inte att du inte får göra som du vill, men tycker ändå att du bör tänka efter ordentligt först.

Fjanten
0

Det finns en hemsida där man kan lista ut vilka färgkombinationer det kan bli, kommer dock inte ihåg adressen.

Det kan ju dyka upp alla möjliga färger, det beror ju helt och hållet på vad råttorna bär för gener.