Hummande hane
Min gammelplutt har börjat med ett märkligt ljud, som ett mörkt hummande. Jag trodde det var rossel först men det verkar inte vara det. Jag hör inget från lungorna utan det är ett specifikt läte som kommer när han är ute och nosar efter mina andra råttor.
Vet nån vad jag talar om och vad det betyder? Jag tolkar det som att han är ivrig och upprörd och kanske lite förbannad på "inkräktarna". Det är ett lågt, knappt hörbart ljud. Det närmaste jag kommer en beskrivning är som kaninhanar låter när dom ska para sej!

En del råttor brummar och de flesta är hannar även om jag har haft honor som gjort det. De brukar oftast göra det när de är ute och upptäcker, honor kan göra det när de brunstar. Behöver inte alls ha med irritation att göra utan snarare att de är "upphetsade" och nyfikna på omgivningen. Man märker på råttan om den är upprörd och under ett stressfullt humör. Om man har både honor och hanar kan man märka på de hanar som brummar att de gör det mer frekvent vid kännedom av samtida brunstande honor.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Jag har hört att brummandet eller det som låter som "hmmf, hmmmf" har med dominans att göra. Att det oftast är de mer dominanta djuren som låter till skillnad ifrån dem mer undergivna.

#2 Det håller jag inte med om, kan jag lugnt påstå. Min erfarenhet från mina egna råttor säger emot det i alla fall, har inte märkt att de som brummar är mer dominanta eller ligger högre i rang. Visst, några som har varit i topp har brummat men tror att det mer handlar om en slump då jag har haft flera brummande råttor och framförallt de sista åren.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Jag sade att jag hade "hört" det, eller ja snarare läst i gamla forumet som fanns på SRS innan det tog borts. Talade inte av egna erfarenheter utan av vad andra tidigare har diskuterat.
Jag håller med Thirre här. Dom hanar jag har/haft som brummat är dom som har varit lugnast och gosigast. Inte ett ont ben i dom små kropparna och noll dominans.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#5 Om man skall anmärka ord står det uttryckligen att du har hört det och en annan som läser meddelandet vet inte om du har hört det av egen erfarenhet på egna djur eller om du har hört det av andra människor. Men, vi skippar att anmärka ord tycker jag. Du har ju nu skrivit att du har läst det och då var det utrett.
Jag har två honor som brummar och två eller tre hanar, inte några av dem är dominanta men däremot är en av honorna på väg att bli ledare då hon är äldst efter gammeltanten som börjar tackla av.
Däremot kan jag dra en parallell mellan brummande och nyfikna, pigga alerta råttor. (Detta är endast en observation från hemmafronten och absolut inget som säger att det är så hos andra.) De råttor som tycker om att undersöka och ta vara på tiden som finns brummar oftare än andra här hos mig, det gäller både honor och hanar.