Min egna foderblandning
Jag har roat mej med att tåta ihop en egen foderblandning bestående av:
Hel nakenhavre (ursprungshavre, mer näringsrik än havre)
Dinkelvete (ursprungsvete, mer näringsrik än vete)
Rågflingor (enda som fanns:-))
Helkorn
Hirs
Amarant (fröna från en slags ört, mycket näringsrik)
Bovete (är eg inte säd utan fröna från en slags ört, mycket näringsrik)
Quinoa
Sesamfrön (lite)
Pumpakärnor (lite)
Solrosfrön (lite)
Pinjenötter (lite)
Kokos (lite)
Icas fruktmysli, rest från förra blandningen, slank med oxå. Den innehåller lite frukt och russin.
Det var verkligen roligt att gå i min eko-affär och fynda råttmat! Allt är ekologiskt! :-)
Har ni förslag på egna blandningar, lägg in dom i den här tråden så vi får en överblick och kan inspireras av varandra:-)
Dinkel vete + hel naken havre var får du tag på dessa? finns de i stor förpackningar typ 10 - 20/25 kg?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#1:Jag handlar i Stadsträdgårdens butik i Örebro. Dom har det mesta och tar hem det dom inte har. Storförpackningar brukar gå att ordna och då blir priset bättre.
Nån som vet hur det är med alfalfafrön? Jag hällde i en påse i foderblandningen. Groddarna ska vara nyttiga, men hur är det med bara fröna? Finns det mycket näring i dom?
#0 låter som en riktigt jättebra blandning du har fått ihop! Tummen upp för sån mumsig råttmat ^^
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Men quinoan är inte särskilt uppskattad. Den ligger kvar i botten av skålen. Jag funderade varför och googlade på quinoa. Det visade sej att skalet är täckt av ett bitterämne som måste sköljas bort. Kanske är det bättre att koka fröna och servera som färskmat?
#4 Det måste inte sköljas bort, det är inte farligt i små mängder, vad jag har läst överallt iaf. Så både vi och råttor kan äta den utan att skölja, om man har i litegrann i foderblandningen tex. Det är som en naturlig tvål det där bitterämnet. :) Däremot har jag för mig att det kan vara farligt i stora mängder. Men kolla runt lite mer så borde du hitta samma information.
Men ja, jag ger både litegrann i torrfodret och ibland som färkmat, och det uppskattas ju mer som färkmat. :P
jag har lite problem med vissa mindre frösorter. Mina råttor äter nämligen inte Små fröer så som Sesam, linfrö & hris. Vad ska jag göra då? Har stått i butiken och försökt hitta något som motsvarar de men har inte hittat något bra.
Just nu har jag
Havre
Vete
Korn
Råg
Bovete
Solrosfrö
Pumpafrö
Puffar (kommer ej ihåg vad det heter)
Kattmat (som godis)
Är det en bra blandning?
Vad fattas och vad kan tas bort? (om nu något ska bort vill säga)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Ta bort kattmaten så är blandningen bättre. Googla på taurin så förstår du varför. Angående puffarna, om det är rispuffar så innehåller de bara luft och ingen näring så du kan lika gärna strunta i dem med. Annars ser blandningen helt ok ut, du kan ju tillsätta torkade äppelbitar, morötter mm om du vill det.
Qui dormit, non peccat
#7 Kattmaten har jag bara som godis så jag tränar dom, så dom får det inte ofta alls
Nej, rispuffar är det inte, jag har namnet på tungan men det kommer inte ut.
Ang äpple & morötter så får dom det som färskmat :) Dom tycker inte om de torkade :P Morötterna får jag ge hundarna så råttorna inte äret dom x)
Som nybliven råttägare måste jag bara ställa följande fråga: Mina råttor får ingen sådan blandning ni pratar om utan ett fullfoder där varje bit innehåller lika mycket näring. Alla bitar är likadana för att råttorna inte ska kunna plocka ur godbitarna. Fodret heter Science Selective Rat - apple & blackcurrant. Visst att det kostar lite men det måste väl vara lika bra som det ni ger?
Är det gråa trekantiga bitar i påsen? Hur stor är påsen och hur mycket betalar du?
Ja det är grå trekanter. 2 kg kostade drygt 200 kr. Köpte inte den själv utan en kompis. Hon köpte dom i djuraffären i Finspång. Ska leta upp en återförsäljare i Skåne. Men visst måste det fodret vara lika bra som det andra i tråden ger sina råttor?
Det är iaf det enda köpta torrfodret mina råttor gillar…

#11 bifoga en innehållsförteckning så vore det bra mycket lättare att ha en åsikt om saken.
Qui dormit, non peccat
*Unikt kompromisslöst vegetariskt recept
*Befrämjar god tandhygien
*Rik på fleromättade fettsyror och låg halt av mättade fettsyror och kolesterol, bra för hjärta och kärl
*Allt sammanpressat till likadana bitar
*Förhindrar råttan att välja ut godbitarna
*Befrämjar tillväxten av nyttiga bakterier i matsmältningssystemet
*Hög smaklighet
*Inget tillsatt socker
*Inga färgämnen
spannmål, vegetabiliskt proteinextrakt, frukt (2.5% äpple 2.5% svarta vinbär), olja och fett, mineraler, DL-metionin, L-lysin och salt.
Analys: protein 14%, olja 4%, vitamin A 10,000 lU/kg, aska 5%, kalcium 0.6%, fosfor 0.4%, koppar 10 mg/kg, Vitamin D 31.000 lU/kg, vitamin E 50 mg/kg samt fiber 4%
-------------------------
Detta är vad som gick att utröna om fodret på innehållsförteckningen
Hoppas det är ett bra foder! Kom gärna med tips och råd annars!
En positiv sak med det fodret -tycker jag- är att det är vegetariskt. Dvs att inga köttbiprodukter, av kanske dålig kvalitet, är iblandade. Så att man själv får tillsätta kött eller fisk, om man vill.
#14 Jag har av det fodret hemma, men så mycket kostar det inte här :O Skulle dock endå aldrig ha råd att ge bara sånt varje dag så jag använder det för att dryga ut min egna torrfoderblandning. Dels för att det är bra för råttornas tänder och dels för att det ska vara bland de bästa köpta fodret för råttor så det känns ok att blanda ner det.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Okej… Jag har det som deras enda Torrfoder just eftersom det sägs vara så bra. Ville bara kolla vad andra tycker om det fodret. Givetvis får dom färskmat, grönsaker och sånt också men basen i deras foder är det vi pratar om. Sen har jag ju "bara" 2 st och känner att jag har råd att ge dom det. Huvudsaken är ju att dom får i sig näringen och sen hur dom får det spelar kanske mindre roll. Min huvudfråga var mest om det fodret jag har är likvärdigt med era blandningar ni pratar om.
Pellets är onaturlig föda, konstruerad för att tilltala tvåbenta konsumenter. En enda pellet innehåller "allt". Säg vilket annat livsmedel som innehåller "allt"? Pellets är värmebehandlad och i samband med det försvinner en del av dom naturliga näringsämnena. Extra vitaminer och mineraler mm måste därför tillföras pelletsen i efterhand. Man tillsätter alltså dom ämnen som fanns i råvarorna från början, innan själva processen till pellets påbörjades.
Onödigt att betala för det, tycker jag. Resursslöseri dessutom. Jag köper ekologiska och obehandlade råvaror och blandar eget Torrfoder istället. Då slipper jag tillsatser som smakämnen, färgmedel och konserveringsmedel och vet vad råttorna får i sej. Och råttorna trivs med att välja och vraka bland många olika sorters säd och annat smått och gott.
Jag bojkottar pellets! :-)

Råkade i förtvivlan igår att radera mitt RiF-medlemskap men är nu tillbaka. Mitt gamla alias var EmilyRose….
Finns det möjligtvis någon bra sida på nätet där man kan köpa ekologiska och obehandlade saker? Hittade en den på www.giboden.se i och för sig och jag har själv beställt där ifrån förr.
Efter rådfrågning och stor eftertanke kommer jag att övergå till en blandning av mitt nuvarande foder och ett Torrfoder jag själv blandar. Typ det ni ger till era.
http://www.supremepetfoods.com/products/science/
Länk till fodret vi pratar om. (Detta är alltså inte sk råttpellets)

#20 Tack för förtydligandet…. Insåg först nu att det kanske missuppfattats av någon.
Råttpellets vet jag inte är bra men Science Selective Rat (SSR) är ju vetenskapligt framtaget för att passa råttornas olika behov. Så helt åt helsike kan det ju inte vara då? men som sagt så kommer jag övergå till att endast ha SSR-fodret som utblandning.
Jag köpte en 2-kilospåse igår, betalade 183 kr. Jag kommer också ha det som utblandning, tillsammans med mitt egenblandade och lite högklassigt hundfoder.
Det är ju inte tillsatt socker eller färgämnen, vilket jag tycker känns bra. Ser ju lite trist ut med den gråa färgen, men tydligen smaskens för råttorna

Vad kul! Mina är helt galna i det…. Så det verkar gå hem hos fler vilket bara är bra. Känns ju extra bra när det är osötat och utan färgämne. så för mig som rått-amatör tycker jag det låter riktigt bra…. Men jag uppskattar mer erfarna personers synpunkter och råd vilket jag också tar till mig av….
De mer erfarna kommer nog säga att du ska blanda fodret själv…
Men som sagt, råttorna älskar SSR…
De selective har jag också hemma:)
Köpte hem några påsar medans de hade "start-erbjudande", de små påsarna som egentligen kostar 79 sålde dem ju för 19, så köpte hem hela affärens förråd till degusarna xD Hahah nja, typ 4-5 påsar…
Sen köpte jag några till råttorna med, verkligen uppskattade. Blandade i dem i min egen blandning jag med.
Pellets är jag totalemot när det gäller råttor, men dessa känns inte riktigt som pellets… Och de blev ju definitivt mer uppskattade än "vanliga" pellets!
#6 Har nu kommit på namnet till puffarna! 8')
Dinkelpuffar :P