Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 533 ggr
myriis
0

Övertalnings tips?

Hej ;9 Jag är otrooligt förtjust i råttor (så underbara djur :'D) och skulle gärna vilja skaffa mig en egen till höst/nästa år, eftersom i vår blir det kaninungar ;P Någon aning om hur man kan övertala föräldrar?

Sen har jag lite frågor också xD
Ska råttor bo ensamma eller 2 och 2?
Duger en hamsterbur som bur?
Finns det någon bra fakta sida om råttor? ..
Någon bra uppfödare? ;P Med en hemsida..
Ungefär hur gamla blir råttor?

Huggis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svårt att övertala föräldrar, jag fick vänta med att skaffa råttor tills jag flyttade hemifrån. Men det bästa är väl om du känner nån som har några trevliga råttor som dina föräldrar kan hälsa på. Kan ju hända att dom ändrar sig då.

Man ska alltid ha minst 2 råttor och dom ska ha samma kön. Buren ska vara mycket större än en hamsterbur. En hög bur som tex en bur för papegojor. Sök på tamråttor på google så hittar du en massa info. Råttor blir oftast 2-3 år tror jag.

Så här bor mina tre småflickor.

jennie84
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

fick oxå vänta tills jag flytta hemifrån såhär bor mina pojkar

myriis
0

Okej ;o Men kan ju säga att jag hade en hamster när jag var åtta (?) och fick min första kanin vid 10 års åldern.. Pappa ogillar djur, men jag lyckades ju övertala honom? ;P Men ska försöka iallafall.

Digitalis
0

Råttor ska bo i flock, dvs minst två och max många :P

Helst ska de ha så stor bur man har plats med, men jag tycker att minimum är 70 cm hög, 60 cm bred och 50 cm djup för två råttor.

Ett problem som lätt uppstår om inte föräldrarna accepterar råttorna är att de blir sittande i sin bur eftersom de inte får springa fritt någonstans. Råttor är intelligenta och behöver ha nya saker att undersöka. Det händer att de kissar, bajsar och biter sönder saker när de är ute och sånt måste man kunna ta.

Ett tips är att låta dem motionera på ett ställe där det är lätt att göra rent, där de inte kan förstöra något eller smita ner/in någonstans där man inte får tag i dem (jag har haft råttor BAKOM elementet i mitt gamla kök). Badrum eller gästtoaletter kan vara bra platser om man ställer in råttvänliga saker där.

//frida

myriis
0

Usch jobbigt xD Jag har rasthagar utomhus (till kaninerna) en har jättetajt galler (det är av metal xD) och inte ens en hamster skulle komma ut där ;o Tror ni att råttorna skulle kunna vara där då och då på somarn? Den står i skugga & sol

Apropå kissa och bajsa, alla kaninungar jag hållt i kissar på mig xD Så det kan jag nog ta, haha. Ska försöka övertala föräldrarna :P Kom gärna med mer tips ^^

Digitalis
0

Råttor ska helst ha möjlighet att komma ut ur sin bur minst en timme om dagen! De är inte så stillsamma som kaniner kan vara, men heller inte så aktiva och osociala som en hamster kan vara. Man ska kunna hålla på med dem på ett ställe där det inte gör något om råttorna smiter ifrån en en stund. 

Om rasthagarna har tak möjligtvis, samt att det inte ska finnas möjligheter att gräva sig ut. Jag skulle inte lämna mina i en sådan. Heller då att du tar med dem ut på promenad i koppel! Det är lätt att råttor drar på sig ohyra om de är ute också.

//frida

myriis
0

#6: Okej, då vet jag det! Plats har jag nog gott om, och mitt rum har nästan inga sladdar (förutom till en lampa). Tack för faktat om ohyra, det visste jag inte ;P

Funderade faktiskt på ett djur som skulle passa mig, tycker nästan kaniner är för lugna, men jag är ändå fast för dem xD Så råttor som är "lite vildare" kanske skulle passa bra ;o Nåja, får se :P Just nu är jag helt såld på en råtta från råtthjälpen!

bRat-Bags
0

#7 Tänk över allt bara, en och två och gärna hundra ggr. Speciellt om det är en råtta som redan blir omplacerad så den inte behöver gå igenom det igen! Jag personligen tror att råttor lär sig känna igen sina "ägare". Mina hör t.o.m. skillnad på mig och mina föräldrar… Om du får tillslut skaffa råtta är även ett tips att inte tvinga dina föräldrar att tycka om råttan, be dem kanske titta på den ena dagen, stå vid buren lite senare efter ett tag och låt dem vänja sig självmant. Min mamma var råtträdd men efter ett tag var det som bortblåst, nu hälsar hon på Pys(min tjej) innan hon hälsar på mig! :P Samson som var en liten aggresiv buse när han kom är de fortfarande lite skeptiska till men nu(efter 4 månader) vågade hon själv när han kom fram till henne att klappa honom. Så respekt från dig till djur och omgivning samt från dem till dig/er är VIKTIGT!

Hoppas du får nån råtta tillslut, tycker det är en fin tanke att ta en från råtthjälpen!

/Linnea