Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 339 ggr
tutten
0

hemsk sår!

Hej.. Jag har en vän som har tamråttor. Hennes ena råtta är ca 3 år gammal och fick ett stort öppet sår på ryggen för några dagar sedan. Hon hade beställt tid till veterinären och jag tror hon varit där samma dag som hon upptäckte det, men har ej hört av henne. Såret såg inte ut att vara något bitsår, inget rivsåg, det var som om någon skurit med skalpell. helt rent och helt öppet och helt runt. Jag hade aldrig sett något liknande. stort som en 1-krona var det! Jag pratade med min pojkvän om detta och han hade hört av sin mamma att det finns en sjukdom, typ ett virus råttor kan få som orsakar de här såren? Stämmer det? Jag blev riktigt nyfiken då jag har haft tamråttor själv en gång. är tacksam för svar!

//sofie, medlem på katter iFokus!

Ninja
0

Jag vet inget om nåt virus men det låter riktigt otäckt! På beskrivningen tycker jag nästan att det låter som en abcess som spruckit och lämnat ett stort hål. Vet du nåt om din vän upptäckt en knöl där tidigare? Har det kommit var ur såret?

Din vän bör tvätta och skölja såret några ggr/dag med koksaltlösning tills det slutar vara och börjar dra ihop sig. Råttan är väldigt gammal, så den kan vara extrakänslig för infektioner. Därför är det jättebra att din vän kontaktat veterinären, ifall antibiotika behövs.

tutten
0

Jag vet ingenting om någon knöl eller liknande. Då jag såg såret så var det helt rent, inget var eller "rinnande" blod. Skulle de andra råttorna ha kunnat "tvätta rent" det på honom då kanske? Tack så hemskt mycket för svaret, ska informera min vän om detta och se hur det gick hos veterinären :)

mvh sofie

Ninja
0

Nej, en abcess ska normalt inte blöda, så det är bra. Det ser helt enkelt ut som ett "hål", och när den är nysprucken rinner det var ur den. Kan hända att de andra råttorna eller råttan själv tvättat bort varet om det nu var en abcess.

Grodan
0

men det brukar faktiskt lukta rejält äckligt…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

bRat-Bags
0

Kan vara så att den ramlat och skurit sig på något vasst i buren, när jag precis fått hem Samson och hade en temporär rxtrabur så lyckades klantiga jag att ta upp honom så han drog up et precis sånt sår du beskriver, veterinären skrev ut en salva för snabbare läkning och han repade sig väldigt fort må jag säga :D