Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 1355 ggr
axilur
0

2 honor sökes

Hej allihopa!

Jag är relativt ny på råttfronten men har inte kunnat låta bli att bli råttfrälst redan. Har försökt motstå, tro mig. ;)

Har aldrig haft råtta tidigare, men har hanterat råttor trots det, eftersom kompisar haft några stycken och för att jag pluggat på Naturbruksgymnasium med smådjur, inriktad mus och råtta. Har en liten bunt härliga möss här hemma och var Medarbetare och hängde mycket på mus.ifokus förut. Det är givetvis mycket som skiljer arterna emellan, men jag vill ändå att ni får ett hum om vad jag har för erfarenhet. Är mycket intresserad av miljöberikning, hälsa och aktivering till mina djur. :)

Så, efter att ha blivit galen och drömt om råttor flera månader nu så tänkte jag kolla läget här.

Jag är ute efter två honor, svartögda och väääldigt gärna i någon form av blue och/eller mink, för det tycker jag är så gudomligt fint. Men temperament går först, de måste passa som första-råttor då jag faktiskt inte ägt egna förut. Vill ha nyfikna råttor som ändå vet hur man slappnar av och inte är lättstressade.

Det spelar ingen roll om de redan är närmare pensionsålder, det kanske t.o.m är bra om de redan är mycket hanterade, eller vad tror ni? Men jag säger absolut inte aldrig till två bebisar heller.

I övrigt går jag hemma om dagarna och har all tid i världen att umgås med dem. Pluggar några timmar på torsdagar och fredagar bara. Finns i Sthlmsområdet. Mina två bästa vänner är råttgalna och tvekar inte på att ställa upp som familjestöd om det vore något. :)

Hör av er här eller på anneeeliii@hotmail.com om ni tycker det här låter intressant. :)

/Anneli

[MissDiss]
0

Ett bra tips, gå på Luciautställningen i Kallhäll på lördag, och kläm lite på råttorna där så du får känna hur de är att handskas med :)

axilur
0

#1 Ja, just det, det ska jag försöka med! Hade faktiskt planerat det, ska se till att bli fri från febern först bara. :)

/Anneli

[MissDiss]
0

#2 Men krya på dig då! Så ses vi förhoppningsvis där! :)

Varga
0

Jag vet att det kommer flera uppfödare som har med sig bebisar - honorna går dock åt först för det mesta, är jag rädd, men det finns säkert nån som har ^^ Jag har annars två underbara pojkar till salu ;D Tjocka som bara den och fulla med bus ^^

axilur
0

#4 Kan man läsa mer om dina pojkar någonstans?

/Anneli

sara7012
0

Jag har 4 tjejer som letar nya hem. Skickade ett mail till dig med lite mer info.

Varga
0

#5 Har lite bilder på väg på min bdb, plagued13, men annars är du välkommen att klämma på luciautställningen ^^

Annars har vi lite kort Ein Leid, Laban, som är black hooded. Vanligaste sysselsättningen att trycka in huvudet i mitt öra för att nosa och sitta I matskålen så att fettet hänger över. Givit mig många skratt, den pojken.

Och Mann Gegen Mann, Greger, agouti eubk. Lite blygare än de andra pojkarna, men väldigt nyfiken ändå. Brukar välja en av de andra pojkarna att följa efter på äventyr och är lite "vågar du så vågar jag - men du ska våga först".

Terato
0

Vad roligt att du är nyfis på råttor, axilur! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

axilur
0

Grymt nyfis! Men vill ha mer förslag! ;D

/Anneli

Varga
0

Som sagt, ta dig till utställningen och ha gärna med en transportbur. Jag fick visserligen mina första bebbar direkt innanför tröjan en vinterdag för… Ungefär tre och ett halvt år sedan tror jag, men det är alltid bra att ha en bur till dem. Du kan alltid ringa runt bland SRS-registrerade uppfödare också - jag vet med mig att Johanna Ivarsson (Ladugårdens) har flickor kvar. Tror Maria (Nicciz här på forumet) har också, men uppfödarna brukar vilja att man ringer och intresserar sig ;) PMa mig om du vill ha telefonnummer, eller kolla på SRS hemsida! :D

mikeiko
0

Kolla med Sorkland!

Katrin82
0

Jag har en blå skönhet på tjocken :) Du kan kolla bilder på hemsidan

www.katoz.webs.com

axilur
0

#12 Åh, jösses! Jag är dessvärre inte bra alls på det här med genetiken, så vad förväntas ungarna få för färg och hårlag?

/Anneli

zickan
0

Jag har en hona kvar ur min halloween kull som söker ett bra hem. Agouti velveteen.
Är även planerat en parning ihop med nicciz nu i december om allt går som det ska så kommer det födas blue bebbar. Troligen dumbosar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[MissDiss]
0

#14 Lite OT men vad är velveteen?

zickan
0

#15 Hårlag. Lite ovanligare i Sv ännu men annars rätt vanligt.
Lite mindre krull på morrhår, päls och oftare lenare än rex.

[MissDiss]
0

#16 Tack Zickan :)

Nicciz
0

#12 Lite OT, men jag måste fråga. Varför tar du kull på en naken hona?

[MissDiss]
0

#18 Nour är inte naken?

Nicciz
0

#19 Näe men Kiwi under planerade parningar

prodigy
0

Jag har två underbara damer som behöver ett nytt tryggt hem! Jag skickade ett pm till dig med lite mer info!

mvh Lisa

[MissDiss]
0

#20 Det är inget fel på det? Jag har två nakenråttor från Katrin, dock inte 100% nakna då de har morrhår och ögonfransar, och ibland fjun på kroppen. :)

Förutom förkylningen som går hos mina nu så är det helt sjukt underbara, friska så vitt jag kan se. :)

axilur
0

#14 Jag har faktiskt tittat lite på henne. Finns det nyare bilder nånstans?

Katrin82 - Det blir alltså blåa bebisar i Nours kull?

/Anneli

zickan
0

#23 jag har henne med mig just nu på jobbet. och tom med mig kameran :-D.. Ska försöka ta lite bilder om jag får tid nu på jobbet. Annars kommer hon finnas med på resan till sthlm. Och lucia utställningen om hon inte hittar hem innan

axilur
0

#24 Hoppas du hinner med nån bild! Har smygtittat på bebisbilden ett tag nu faktiskt, hon är så söt. Gillar verkligen hårlaget. Hur är temperamentet? :)

/Anneli

zickan
0

Hela den kullen är riktigt bra. niccis fick träffa två honor varav en hon skulle välja. men hon behöll både och en grabb. hehe.. geten har en tjej och nöjd med sin. Sedan har inge flyttat ännu.
Några har varit jätte framåt och extremt nyfikna. Komplett orädda. Några total dött i händerna på folk och knappt reagerat. bara knastrat och slappnat av. Den tjejen som nu är kvar är lite mer försiktig. Framåt, men inte som sina syskon eller mor. Hon är även en av de som är lite mindre i kullen.

Nicciz
0

#22 Jag har med nakenråttor, men för det skulle jag aldrig ta en kull på en nakenhona för det är enligt min åsikt äkta tortyr. de som avlar seriöst på naket avlar på honor som är nakenbärare, drför jag undrar varför Katrin tar medveten kull på nakenhona

[MissDiss]
0

#27 De är fortfarande inte 100% nakenråttor, hon blandar in päls med jämna mellanrum. :)

Nicciz
0

#28 Nu fungerar ju genetiken så att de är naken råttor eller inte, blanda in päls då och då gör ingen skillnad.

[MissDiss]
0

#29 Ja, du får väl ta det med Katrin.

axilur
0

#26 Det låter ju bra! Iom att jag bara ska ha två så skulle hon ju få stor chans att tuffa på sig lite också. ^^

Men hur gör vi om jag nu väljer henne och inte hittat någon kompis innan/på lördag?

/Anneli

zickan
0

#31 har du kollat med sorkis?. hon har några honor som söker hem. Om inte så klara dom sig ju ett tag utan kompis även om det blir riktigt tråkigt för dom. Jag har även med en extra hona på ca 3 månader som jag kan skicka med tills du hittar någon. Men hon ska hem igen senare ;-)..
Kommer även få hem några äldre tjejer på lördag. Varav en där på halvåret som skulle behöva hitta ett hem.

zickan
0

Sitter på utställningen med vit Hund om du är ännu intresserad

Denna kommentar har tagits bort.
elektra1
0

spammar du zickan :-)    Tänkte ringa dig om ett tag, eller lånar tråden bara en kortis, och undrar om mangomelon har siameserna med sig till utställningen?

axilur
0

Hade ingen möjlighet att ta mig till utställningen. Undrar vilka som söker hem fortfarande?

/Anneli

Katrin82
0

#55 sitter fortfarande här och väntar bebisar i dagarna :) Nour har nu en viktökning på 135 gram.

axilur
0

#56 Tror du det blir blåa bebbar?

/Anneli

Katrin82
0

Det är ju mycket möjligt :)

zickan
0

#54 sorry :-S.. går inte att skriva via mobilen då blir det bara kaos.

#55 nu har jag många honor som söker hem. 1 helvart på året jätte go och hanterbar, 1 russian blue på året  fullt hanterbar men kan smaka lite på fingrar, ej hårt, inne i buren, en svart yngre tjej och agouti velveteen tjejen ur halloween kullen.