Innehåll i torrfoder
Älskar mina stora små vänner..

Jag sitter och kikar på Livsmedelsverkets hemsida och inser att jag skulle kunna byta ut hundmaten mot t.ex. torkat renkött. Det innehöll en hel del nyttigheter som man annars bara får i dem genom att ge färskt kött.
Ska kolla lite vidare på det men det kan säkert vara en bra ingrediens.
Hur som helst, ska jag åka och handla nu och tänkte kolla om de har det på Ica. Man vill ju testa om ratsen gillar det! :)
Terato, hittar du torkat renkött så passa fingrarna…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Haha, är det så poppis asså?
Sitter och jämför med hundfoder och funderar nu..
Det är väldigt högt proteininnehåll, hela 40%! Jämfört med några av hundfodersorterna jag tittar på nu så ligger proteinhalten mellan 20-30%. Man kanske kan behöva tillsätta renkött om man behöver få upp proteinhalten rejält i nåt sammanhang.
Renkött är tokgott, för alla, råttor, människor och givetvis katter… Mest skada har katterna tillfogat mig när det har funnits torkat renkött i huset..
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Torkad ren är svin dyrt. Men jag beställer mitt på articshop.se. Brukar ta ca 2 veckor att få hem. Går åt fort.
Utöver det så beställer jag så ofta jag har råd, ifrån slakterier. Typ lant gårdar som slaktar själva och säljer. Brukar köpa spill och koka till djuren sedan inälvor till illrarna.
Man vill gärna köpa bara sånt. Men det kostar mycket.
Med lite fusk kan man göra mycket hemma med ugn/bärtork. mina föräldrar slaktar egen gri och ibland även lamm. Brukar få plocka så mycket jag orkar bära hem. Sedan strimmlar jag upp en del och slänger i bärtorken ett dygn. Extremt bra hund godis till träningen. Men råttorna älskar det med. Dit kan man slänga ned det mesta och torka själv. Leverpastej, lever, div kött, frukt, bär osv.
Jag älskar även coop affär här i västerås. De har en hel müsli avdelning där det är självplock på det mesta. Kan man blanda allt från grunden.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Allt kött är bra så ge färskt=)
Sj kör jag ett hundfoder från Beneful med lax då mina aldrig får fisk. Pojkarna älskar det! Sen är det väl blandat beroende på vad jag har hemma, de får mest färskmat just nu.
Qui dormit, non peccat

Fast när det är torkat blir allt mer koncentrerat, vilket ibland kan vara väldigt effektivt!