Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 609 ggr
EmilyRose
0

När dom kommit hem...

Hej!

Mina söta små tjejer kom hem till mig i söndags efter lång tids väntan. Har ingen direkt erfarenhet av råttor.

Hur bör jag göra för att presentera dom på bästa sätt för sin nya omgivning? Finns det bra tips på hur man kan göra för att lära känna sina råttor? Lek och bus? Hur tränar man inkallning lättast och bäst? Har massor med frågor så jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få då jag är mycket mycket mån om att Tesa och Uzuki ska få det så bra dom bara kan hos mig.

MiaLemon
0

Fick hem mina 3 tjejer i fredags, de är väldigt framåt alla tre och tama sen innan men då de är så unga har det otroligt mycket bus i sig. Jag har suttit med burdörrarna öppna och låtit dem komma ut till mig och använda mig som en levande lekställning. Efter 1 -2 dagar var de helt vana vid mig och springer nu till burdörren så fort de ser mig och vill ut och ruffsa till mitt hår och busa i min ficka på min munktröja.

Mina är inte speciellt intresserade av mat utan vill hellre busa men det är väl individuellt vad som lockar dem och får dem att tycka om dig.

Hade en av mina flickor mysandes i mitt knä igår när vi titta på tv medan en av systrarna sprang runt i sängen och då och då kom och rusa upp på min axel eller in i min tröja för att säga hej.

Jag sitter 2-3 h varje dag med dem och busar med dem i buren, men ge mycket tid och mycket tålamod. Jag tror att det är bättre att låta dem självmant komma till dig än att du lyfter dem till dig. :)

EmilyRose
0

Tack för dina tips. Det är lite den banan jag varit inne på också men känner att man alltid kan få nya tips och idéer.

Mina tjejer kommer inte fram till mig om jag håller handen inne i buren, inte heller när jag kommer med mat/godis…. Ska jag bara fortsätta så och som du sa ge dom mer tid?

Jinaum
0

För det mesta brukar man säga att det bästa är luvtröjor. det är älskat av de flesta råttor i alla åldrar. Man sätter dem bara på axlarna och så kryper de ned i luvan och sitter där. På så sätt kan man bära med sig dem över allt och de får vara med osv. Bra sätt att lära känna råttorna.

Annars brukar en del köra metoden med att vara på ett kalt ställte. Tex en hall eller baddrum eller trappuppgång. Alltså en plats där råttorna inte kan gömma sig utan du är det enda gömställlet. På så sätt kommer de söka sig till dig och söka skydd. Du blir den trygga punkten och det är ju så man vill ha det :)

Dom två är de tips jag sett oftast här vad de gäller att lära känna sina råttor och få dem att lita på en.

Därefter när de börjat lite på en kan man ju börja leka. Mina älskar dammvippan och sådan där katt dammvippa. Jätte skoj att jaga. Man kan säga att man kan låtsas att råttorna är kattungar. Jaga snöre är skoj eller fiska råtta. Alltså pinne med snöre och något kul på ändan att jaga.

Sedan kan man leka med fingrarna med. Dra fingrarna längst golvet och klappra med naglarna i golvet. Tycker mina är roligt. Brukar dutta mina på baken liten. Min lilla får helt spvatt här och leker som en galning, springer å springer osså kommer han tillbaka så duttar man honom igen.

Jag tror att om de inte vill komma så försök med olika godsaker. Då kommer de fram till dig tillslut när du har något riktigt gott. Att låta dem sitta i din luva eller ficka gör att de bekantar sig med dig dessutom. Prova det. Jag tycker det är jätte roligt att ha dem i luvan och gå på små upptäcksfärder i lägenhetens delar där de inte får vara :P

Sedan inkallning vet jag inte. Min lilla är duktig med det där men min store rent utav skiter i mig och lägger dövörat till. Så det får någon med bättre diciplin säga :P