Problem med mina råttor =,(
Hejsan!
Jag har ett stort problem med mina råtthonor som jag går runt och tänker på hela tiden och det tär verkligen på mig. Jag ska börja från början. Jag köpte två underbara råttor för ca 1 år sedan och allt har varit helt underbart fram tills nu. Den ena råttan, som heter Eli har fått en tumör och så har hon även utvecklat mycoplasma. Hon har alltid varit den minsta råttan av dem två och just på grund av det så har jag alltid misstänkt att det har varit något fel, men har tänkt att hon skulle växa ikapp.
Det är rätt stor storleks skillnad på råttorna. Den senaste månaden har Eli inte riktigt varit sig själv. Hon slinker ifrån en när man försöker ta upp henne och det verkar som om hon inte ens vill bli klappad och gosad med.
På grund av detta så tror jag att avlivning skulle vara det bästa. Dels för att jag inte tror att hon skulle klara av en operation (pga att hon är så liten och tanig) och dels för att jag känner på mig att hon inte riktigt kommer bli en lycklig råtta igen, pga mycoplasman och eventuellt framtida tumörer eller andra problem.
Det känns som att det är det enda rätta jag kan göra för henne. Men det tar emot så fruktansvärt. Jag hatar att avliva djur. Det spelar ingen roll vilket djur det än må vara. Men som sagt, det är nog det enda rätta. Och så kommer jag till det andra problemet.
Min andra råtta Luna kommer då bli ensam och jag planerar inte att köpa fler råttor, åtminstone inte nu. Jag vet också att jag kommer få svårt att omplacera henne då jag inte har någon stamtavla (hon är köpt från djur affären.) Jag vill inte att hon ska bli en ensam råtta, för jag vet hur mycket råttor är beroende av varandra för att kunna må bra. Jag vill ju att hon ska få ett bra hem, om jag ens hittar ett nytt hem åt henne. Så vad ska man göra? Känner mig helt förtvivlad just nu…
Ursäkta mitt förvirrande inlägg.
/Moonchild89 👻

Kanske inte det lättaste att omplacera henne, men kan kanske vara värt att försöka iallafall.
Vart i landet finns ni?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vad tråkigt med din sjuka råtta! Om detta skulle hända mig kommer jag på följande alternativ:
1) Jag vet inte hur gammal din friska råtta och jag rekommenderar inte råttor att vara ensamma. Men det finns undantag. Är hon gammal kan det vara mer stressande att flytta runt till nytt. Beroende på just ålder så om hon är gammal skulle jag om hon själv godkände det låta henne vara själv den sista tiden och ha henne med mycket i allt jag gjorde.
2) Även fast du inte ska ha fler råttor så leta efter en omplaceringsråtta i samma ålder som henne. Att ha två är inte jobbigare utan snarare enklare.Om du sedan inte vill ha fler råttor efter din friska som du har nu så är ju den nya lika gammal om du förstår…
3) Det går ofta att omplacera utan stamtavla. Vill du omplacera så bekriv hennes personlighet noga och bifoga fina fotografier. Det funkar ofta! Att inte ha en stamtavla betyder inte att ingen vill ha råttan. Som sällskap endast är det mindre viktigt med stamtavlan. Även fast det kan vara kul att ha!
Önskar dig och dina råttor all lycka till!!
Jag tycker att du antingen låter Luna bli ensamråtta sista tiden om du ahr gott om tid att umgås med henne, men är hon helt frisk och kan tänkas leva länge tycker jag du ska leta en kompis åt henne. Kanske en äldre hona i hennes egen ålder?
#1 Jo, jag ska ju förstås försöka hitta ett nytt hem åt henne innan jag "ger upp". Vi finns i Strängnäs.
#2 & #3 Luna är ca 1 år gammal, så jag tror inte att hon skulle bli särskilt stressad av att komma till ett nytt hem, men man vet ju aldrig hur en råtta kommer reagera i en sådan stressig situation :(
Ja, jag har funderat på att skaffa en omplaceringsråtta, men jag antar att tiden får utvisa det, jag har inte riktigt hunnit ta in allt det här med avlivningen och så, för bara någon månad mådde Eli prima, Men tumören har vuxit så fort. Jag ska ringa till veterinären idag eller imorgon och fråga lite om avlivningen osv :( inge vidare rolig uppgift… men vad ska man göra. Jag vill ju inte att hon lider i onödan.
Jo, jag har övervägt att ha henne som ensamråtta, men jag är rädd att hon kommer känna sig ensam. Men blir det så ska jag skälvklart göra mitt bästa för att hålla henne aktiverad och försöka gosa med henne dubbelt så mycket som jag gör nu och hoppas på det bästa.
Tack ska ni ha!
/Moonchild89 👻
Jag tycker definitivt att du antingen ordnar en omplacerings råtta i samma ålder, eller omplacerar själv.
Jag fick nyligen hem en ensamråtta på 1.5 år, hon har varit ensam ganska länge och nu bor hon ihop med mina andra töser och är en mycket lycklig råtta! Hon förändrades snabbt, först var hon slö och ganska ledsen, nu leker hon och har dubbelt så mycket energi och myser med dem andra.
Så att din råtta ska bli ensamråtta ser inte jag som något alternativ, börja leta efter en kompis eller nytt åt hem redan nu.
#5 Jo men precis. Det är nog enda sättet till att hon kommer fortsätta vara den glada, nyfikna, gosiga råttan hon är idag. Jag vill inte riskera att hon blir deppig. Så det blir att omplacera henne eller hitta en omplaceringsråtta som kan göra henne sällskap.
/Moonchild89 👻