Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 554 ggr
Miomi
0

Hjälp?

Jag har två råttor som nu är lite över ett år gamla.

Diva som är lite dominant av sig är väldigt aktiv och äter bra och ja, hon mår helt enkelt bra.

Lala har inte varit lika aktiv som Diva på länge, men har ändå mått bra. Men märkte tidigare idag att Lala inte såg ut att må så bra.

Först klappade jag henne lite ömt, i vanliga fall reagerar hon ju när man bara är i närheten av henne och hon brukar vilja dra sig undan lite. Men idag låg hon bara stilla. =/ Jag tog ut henne och såg att hon hade blod runt ögonen. =/ Det verkade som om hon knappt såg något.. då hon inte reagerade på rörelser.

Hon kunde knappast gå heller, och hennes ben var väldigt stela och hon rörde inte alls på svansen. Hon vill inte äta eller dricka.

Skulle bli tacksam om någon skulle vilja ge mig råd/tips om vad jag ska göra nu.

KickanW
0

Det är svårt att säga vad det kan vara utan att själv se henne. Jag tycker du ska ta henne till veterinär.

Det runt ögonen är antagligen inte blod utan bara tårvätska. Råttors snor, saliv och tårar blir rött i kontakt med luft. Att hon är väldigt röd runt ögonen kan ju tyda på någon slags förkylning dock.

zickan
0

Man kan alltid ringa veterinären och fråga på telefon vad dom tror det kan vara. Vad man kan göra och om det är akut om man behöver åka in.
Låter inge bra att hon inte reagerar så mycket och är stel. Skulle rekommendera starkt att ta henne till en vetrinär.

Se till att hon är varm. Kan hälla varmvatten i en petflaska och virra den i en handduk som du lägger bredvid henne. Sedan försöka få i henne lite vatten. Vätska är rätt viktigt att hon får i sig. Kan erbjuda lite te med lite lite honung. Det brukar alltid gå ned om man har lite honung i. Att de inte äter eller dricker brukar vara tecken på att nått är riktigt fel :-/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.