Inskolning!
Hur har ni andra gjort med era små råttungar för att få dem "handtama"? Mina är rädda och väldigt försiktiga av sig. Vågar knappt lämna sin trygga hörna när man är i rummet. Vill bara tillbaka in i buren igen när man tar ut dem. Kan lägga till att de bara är ca 7 veckor gamla. Och att jag måste tvinga i dem medicin mot mychoplasma. Inte populärt. Kanske inte den bästa starten för dem. Men är det någon som har några bra tips?
Ingen bra start nej. Men det betyder bara att du får ha extra mycket tålamod. Ha din hand i buren medan du sitter bekvämt på en stol utanför. Sitt så länge tills råttorna vågar komma till din hand och nosa och klättra.
Sedan kanske de så småningom vågar ta en liten godbit som du sträcker fram. Detta bör du också upprepa flera gånger. Till slut kanske råttan är så lugn i din hand att den går att lyfta ut. Låt den då hänga med runt lägenheten i lugn takt på tex din axel eller i din hand. Det måste ske på råttans villkor. Men när han väl sitter på dig kan du vänja den vid olika saker lite lättare.
Låt allt detta ta den tid som behövs. Har du för bråttom sabbar du träningen.
Lycka till, det är inte omöjligt!

Tack jag tänker inte ge mig! Men samtidigt måste jag ju ta ut dem för att få i dem medicinen som de ska ha i några dagar till. Blandar upp tablett i vatten och ger dem i munnen.
ja, det kanske tar lite mer tid, men råttorna kanske inte bara förknippar din hand med elände utan vänjer sig lite ofrivillgt vid dig eftersom de måste.

Tack för dina uppmuntrande svar. Det ger mig hopp inför framtiden. Satt en stund och pratade med Coffie innan jag släppte in henne i buren efter medicinen idag. Gick hur bra som helst.