Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 740 ggr
artdesiu
0

Våg?

Har hittills inte haft en våg att väga mina råttor med, men tänkte införskaffa en för att hålla lite bättre koll på deras vikt. Givetvis märker jag när en råtta lägger på sig lite för mycket, eller börjar smalna av. Men har inte haft det i siffror ännu.

Till min fråga, var köper jag en? Vad kostar dom ungefär?

Tack på förhand! :)

nagini
0

jag köpte min på någon affär där dom säljer typ kökssaker.. bara att köpa en random köksvåg.. min kostade nånstans mellan 100-200 tror jag

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Absinthe
0

Jag köpte min på tradera, den dricker batteri men den väger med grams intervall, plus att där är en nollfunktion om man ska väga råttor som inte är still på vågen kan man sätta dit en skål trycka nollknappen sen sätta i råttan..

sök på digital köksvåg återförsäljare eller nåt på google så kommer säkert många affärer upp som säljer dessa. =)

Thirre
0

Enklast med en digital våg och om det har variabel på ett gram, det kan dock vara vanskligt med dessa då de ofta "vobblar" lätt och man ser inte en konstant siffra utan det hoppar lite hit och dit framförallt om råttan rör på sig. Om man köper en våg som har två grams diff får man inte lika exakt vikt men de pendlar oftast inte lika mycket i siffrorna.

Jag som uppfödare väljer en våg med variabel på ett gram då det är bra när man väger små små bebisar, tidigare klarade jag mig dock med våg som hade två grams diff.

Man tjänar på att inte köpa den billigaste, de "håller" vikten längre oftast, dvs de vobblar inte lika mycket. Det jag tänker på är även hur stor plattan på vågen är, får det plats en råtta där t ex. Hannar kan jag glömma att de får plats, både pung och svans brukar vara utanför men då jag vill ha en ungefärlig vikt och vet vad jag har att tänka på så gör det mig inget.

Jag har även lärt mig att se på råttor hur mycket de väger på ett ungefär, detta kommer dock med erfarenhet.

Kolla Netto, Lidl, Rusta, Överskottsbolaget för billager vågar annars har du de vanliga butikerna som säljer köksattiraljer/redssakp.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

zickan
0

Jag har haft massa piss usla vågar som käkar batteri och inte visat korrekt. Gick på en billig digital för 99 på en konsum affär. Och den är de bäste jag köpt. Haft den ett år typ och ännu inte behövt byta batterier :-D

Men tradera, ica, konsum etc. Behöver inte vara så dyr.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Thirre
0

En ny billigare våg får du för 100-150:-, en våg från Braun, Melissa eller liknande får du lägga på några hundralappar.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

artdesiu
0

Tack för alla svar, får ge mig ut på jakt efter en våg på de ställen som föreslagits :)

KickanW
0

Jag köpte min på Clas Ohlson och den är jättebra!

artdesiu
0

#7 Vad kostade den?

KickanW
0

Minns inte exakt men tror det var runt 300:-

zickan
0

öb brukar ha en digitalvåg i sitt sortiment. vet inte om de har den kvar men den kostade max 99

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

artdesiu
0

Kan åka förbi där idag isf, tack :)

zyrsan
0

Jag skaffade min digitalvåg gratis via en tidningsprenumeration! :D

Bra att tänka på/tips för er med stora rådisar. Sätt en transportbur eller liknande (inte för stor så att den sticker ut för mycket från vågen) på vågen och nollställ. På så sätt kan man få rådisar som kanske är nervösa/rädda/små och busiga att vägas.

Lycka till!

[lucke]
0

Vilken  tidningsprenumeration/var hittade du det erbjudandet?

zyrsan
0

Det var iForm för ca 8 mån sedan. Men det kanske finns för olika bonniers-tidningar… ;) Eller andra..

[lucke]
0

Tack, ska kolla det.

artdesiu
0

Har hittat en våg nu, på öb, kostade 119 kr (1g-5000g). Dock inkluderades inte batteri, vilket det stod att det skulle göra i bruksanvisningen :P