Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1060 ggr
MangoMelon
0

Intresse för black collared

Bestämde nyss med Sanna att Coco åker på parning på söndag :)

Hon är rex black collared mm , född 2.6 från min Modekull.

Jag har letat hane efter henne en tid redan, men vill att det ska vara exakt rätt man för henne :p

Coco är överlag en trevlig hona, ganska låg i rang och ställer inte till med några problem i flocken. Hon hör till en av dem som går o sova när det kommer nya töser till flocken :)
Hon håller sig lugn när man gör kusliga saker såsom tvättar henne eller filar klorna för utställningen. Ingen stress här inte :)
Hon har fått goda bedömningar av domarna, har ställt ut henne tre gånger, varav 2 gånger i standard. Fått hederspris för att hon somnade i domarens hand, samt för sin goda rexning. På den senaste utställningen fick hon även L1 av Gail Adam vilket betyder att jag får regga henne :)
Hon är lite rund för sin ålder, inte tjock men kanske inte riktigt så atletisk som hon kan vara. Hennes syskon har lite samma tendens, haha :p

Pappan är Ratsian Vaiston Varassa, alltså Taisto. Han är född 13.2.2009, hans pappa är GoldPet Ratsian Cermamunkki och mamma är Ratsian El' Vital. Taisto är black/badger men bär på collared. Han väger i dagsläget runt 640 gram, en rejäl kille alltså :)

Tanken med denna kull är att få fram lika underbara bebisar som mamma Coco , samt att få fram en kull med huvudsakligen Collared. Även badger och variegated kan förekomma i kullen.
Jag ser jättemycket fram emot denhär kullen, har väntat länge på att rätt tillfälle ska ges.

Coco har verkligen gått över alla förväntningar, har inte varit sjuk en gång, och som sagt passar mycket bra in i flocken.
Taisto står lite högre upp i rang, men har aldrig visat några tecken på att vara agressiv eller dominant. Han sköter jobbet som en av de ranghöga utmärkt! Han har heller aldrig varit sjuk eller ens krasslig, och har visat att han är stresstålig eftersom han inte har några problem att introduceras i nya flockar. Den egenskapen är extremt viktig för mig nuförtiden, kanske nästan viktigast av allt, jag har haft så stora problem med min egen hanflock här hemma att jag vägrar använda en hane som inte klarar av att introduceras eller nya flockmedlemmar. Jag vill inte bidra till det helvete man får när hanarna ställer till med bråk hela tiden.

Därför känns det jättebra med Taisto, han är verkligen en toppenkumpan till Coco.

Ville göra en intressekoll nu, för att se lite hur det ligger till :)

Ta kontakt via pm eller fråga här i tråden om det är nåt ni undrar över!

kramar!

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

MangoMelon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Coco :)

MangoMelon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Taisto :)

En riktigt snygg kille om jag får säga det själv! Hans svarta färg har inte rostat ett dugg , och han blir endå strax ett år :)

artdesiu
0

Vilken stilig grabb! :o

[Sandraaa]
0

Åååh vilka fina! Gillade pappan speciellt !

MangoMelon
0

Ja han är fin :)

fiffiluren
0

jättesnygga råttor, och alla dom där teckningarna hör till mina favoriter, men jag får inte/kan inte skaffa några råttor så jag får som vanligt beundra kullarna på håll… :(

Lycka till med hela altihopet, hoppas det går bra :)

[MissDiss]
0

Vilka snyggingar! :D

Fjanten
0

åh jag vill ha en bläsad :D så fin! tösen där var också super söt!

Nicciz
0

Hur många av mammans syskon var det som överlevde nu igen? Skäms

Adra
0

Vilka sötnosar. =)

MangoMelon
0

#9 allihop förutom 4 som dog inom första veckan. Och det berodde högst antagligen på att de bebisarna inte var menade att överleva, och även mitt fel som inte kullade dem. Nåt mer du undrar? :)

Nicciz
0

#11 Näe, det var bara det. :P kom bara ihåg att många föll bort, men inte hur många. Ungen med svällmage, kom den iväg på obduktion btw?

MangoMelon
0

#12 ja hon skickades iväg till Evira. Allt var normalt och som det skulle inne i magen , hon hade bara en naturlig förstoppning (alltså hård mage).