Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1524 ggr
dogpoo
0

Zoo i centrum

var inne på xx (edit av sajtvärd) idag och då såg jag något jag verkligen tycker är fel, en utav nakenfis honorna sitter och kämpar för att få luft, och skakar, jag går fram till personalen och säger åt dom att djuret är sjukt eller dyl, det enda hon gör att stoppa in råttan i ett annat rum ensam, och sen fortsätter sin dag. och något annat jag märkte var att råttorna jag såg var väldigt tunna. enda possetiva jag såg var att råttorna var väldigt handtama, när personalen tog upp råttan. …. urs urs urs.

nagini
0

(mening borttaget av sajtvärd) Djuren där mår inte alls bra..
köpte en mus där, märkte inte förens jag kom hem att den va sjuk…

den dog två veckor senare..

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

dogpoo
0

råttan som jag varnade dom om hade samma symptom som en råtta jag hade, dagen efter han började visa dom symptomen så dog han

nagini
0

kan säga att om du är ute efter bra djuraffär i stockholms området så tipsar jag starkt om arken zoo i Märsta, Eurostop.

Dom är sjukt trevliga, djuren mår bra å är helt underbara som helst.

köpte mina två första råttor där, innan jag fick veta att man hellre skulle köpa av uppfödare,

hursomhelst så är dom råttorna nu helt underbara, inte sjuka eller nåt alls, å har aldrig varit

dogpoo
0

jag gick bara in på xx (edit av sajtvärd) för att titta. jag köper hellre privat än på djuraffär. men nu har jag 4 råttor för tillfället, och det får räcka, iaf till sommaren är över^^ men brukar kolla i djurafärerna för bebisar är så sjukt söta. men hands off

lorenz
0

jag tycker du ska ringa miljö och hälsovårdsnämden i kommunen och anmäla affären för djurplågeri!

Fjanten
0

Jag har råkat ut för samma sak!

Köpte två råttor där, dom var snuviga med köpet men blev bättre efter några dagar då jag haft dom. Efter en vecka tappade en av dom all vikt och fick lunginflammation, jag upptäckte även att båda råttorna var fulla med löss.Den ena råttor dog trots att jag försökte med allt.

Jag konfronterade sedan hon som äger butiken och hon visste till och med om att råttorna hade löss och var snuviga, jag menar då säljer hon ju för gudskull djur som är sjuka medvetet!!!!!

Tycker hon borde bli av med hela butiken, efter att jag konfronterat henne och fått fram erkännanden var hon sjukt otrevlig mot mig! Råttan jag köpte gick inte ens att hantera, det skrek och var panikslagen då hon skulle ta ut den.

Den här tjejen ska dessutom vara råttuppfödare, skam över henne!

Adra
0

Herregud, vissa människor bör verkligen inte få hantera djur, än mindre sälja dem. Uppenbarligen vet de ingenting om djurhantering och djurs hälsa samt välbefinnande.

Fjanten
0

Det roliga var att hennes pojkvän var mkt uppriktigt då jag köpte fjant o doris, han sade att de såldes som ormmat och att de kom ifrån en grossist, Hon å andra sidan stod o sade att de kom ifrån en fantastisk uppfödare som var jätte duktig, det var då jag började konfrontera henne när jag köpte saga eftersom Doris dog. Hon blev helt häpen och såg väldigt förvirrad ut, men hon bara skyllde ifrån sig.*PINSAMT*

Jag tycker att vi alla som blivit dåligt bemötta eller blivit sålda sjuka djur ska ta och ta tag i detta och se till att det blir ändring, visserligen kanske vi inte lyckas men ett försök skadar aldrig!

1. XX (edit av sajtvärd) har otroligt dålig djurhållning.

2. De är medvetna om att djuren är sjuka.

3. Dom bryr sig inte att djuren mår dåligt.

4. De ljuger för kunderna.

5. Hon som har butiken är sjukt otrevlig och inte ett dugg tillmötesgående.

Verra
0

Nu var det ett tag sedan jag flyttade ifrån (edit av sajtvärd) området, men då jag bodde åt det hållet var jag där ofta. Gjorde flera anmälningar på dem och vet att dem fick flera tillsägelser. Tyvärr blev det aldrig allvarligare än en tillsägelse, men jag rekomenderar er att fortsätta göra anmälningar.
Strunta i att säga till personalen för dom skyller bara ifrån sig. Kontakta kommunen direkt istället och kräv att dem kommer på en gång. Jag hoppas att det kan bli mer än bara tillsägelser om folk är på dem lite mer.

Och lössen kommer inte från grossisten, det är något som finns i affären eller om dem har köpt från någon privat person som haft det.

Man kan göra en anmälan till kommunen för minsta lill, har dem en död fisk i ett akvarium så är det bara att ringa! Är det alldeles för ostädat till djuren eller om någon saknar vatten eller nyser, minsta lilla grej ska anmälas!!

Vi håller tummarna för djurförbud för XX (edit av sajtvärd)

Den ända djuraffären jag handlar i är Nynäs Zoo. Dem har inga överpriser och alla djuren mår jätte bra. Så är dem väldigt kunniga och ärliga, är det något dom inte vet så säger dem det istället för att hitta på något som låter bra..

Fjanten
0

Jag ska verkligen gå vidare med här och hoppas att fler är med mig. Något måste göras för djurens skull, tycker dem verkligen borde skämmas.

dogpoo
0

hon jag sa till visade sig vara uppfödaren. för jag ville ställa några frågor om hur deras livskvalite var, enligt henne var deras precis som en beklädd råtta.

jag misstänker att råttan jag sa till dom om dog, för den fick fan inge luft . sen påstod hon att dom andra råttorna hackade på den. ( kan det kanske bero på att den är sjuk?!)

Fjanten
0

nej dom råttorna som köps där är sjuka pågrund av dålig avel och den dåliga djurhållning och brist på näringrikföda påverkar deras tillstånd, dessutom tror jag också att en del djur tar alldeles för tidigt ifrån mamman.

Till mig sade hon att alla råttorna dom haft där varit symtomfria och inte blivit sjuka fören dom kommit till det nya hemmet, rent skitsnack!!! den senaste jag köpte var snorig precis som dom andra som var kvar och ändå kryssade hon i alla rutor på hälsobeviset! Det jag menar är, tro inte ett ord på vad den kvinnan säger, tror inte mycket sanningen kommer ur hennes mun!

Hon som äger butiken är uppfödare, men knappast en seriös sådan och det skulle inte förvåna mig om hon behandlar sina egna råttor som dom i affären.

Sammy-M
0

Tänkte tillägga XX (edit av sajtvärd) zoo är kedja där startarna är ute efter att höja standarden för djuren i djuraffär. Ni borde änmäla det till dom ev fotografera om ni får eller filma osv så att dom stänger ner henne.

dogpoo
0

tänkte tillägga att man numera inte kan gå in till djuren utan att prata med personalen, dom har satt lås på dörrarna

Fjanten
0

Man får inte gå in till dom darför att det är många unga och barn som slår på burarna, och det har till och med förekommit att en del spottat på djuren. På ett sätt är det bra att dom stängt av avdelning men å andra sidor är råttorna inte alls vana med människor det märktes tydligt då jag köpte Saga.

Vill också tillägga att Nakenråttorna kommer ifrån hennes egen och hennes pojkväns uppfödning och inte grossist som de andra gör.

Jag har tänkt ringa till kommunen och även tala med dom som äger (edit av sajtvärd) zoo kedjan, dom borde iaf tänka lite på sitt rykte.

Fjanten
0

förresten, jag fick inte ens hålla i Saga eller undersöka henne då jag skulle köpa henne, kanske det var ör att dölja tecken på sjukdom och löss. Dock tog jag mig friheten att kolla igenom pälsen när hon höll i råttan vilket hon absolut inte gillade.

[veralera]
0

Någon kanske borde skicka ett mail till dem och länka till denna tråden?:P

Kan hjälpa folk att inse ibland…

Bim
0

Jag tkr det är helt sjukt att folk inte fattar att det är LIV de säljer! Vissa människor är så grymt kalla!

#17 Håller med, det kanske skulle få dem att öppna ögonen. Hoppas någon ser detta!

[veralera]
0

Jag hade gärna googlat upp en mailadress och skickat, men kan nog verka lite oseriöst om jag bor i Malmö hehe…

Ingen i stockholm som kan ta kontakt?

Kanske tillochmed kontakt med en tidning??? De brukar vara hajpade på sånna storys…

Bim
0

#19 äh, du behöver nog inte söga vart du bor ju.. Du kan ju söga att du har varit där inne?m Du kanske tom har det?

[veralera]
0

Nja skickar jag ett mail med denna länken nu så är jag ju rätt "busted" anyway. Men min svärmor bor i Stockholm, ska förbi och undersöka denna "djuraffär" närmare nästa gång jag är där…

Fjanten
0

Jag har mailat (edit av sajtvärd) zoo, dom som har företaget.

Ska ringa till kommunen och se vad jag kan göra.

Jag bor ju i stockholm och har djur därifrån.

Bim
0

#22 Bra! Hur mår de djuren nu?

Fjanten
0

Jag fick svar av arkens VD och han sade att han skall tala med hon som har butiken. Han sade att han praktiserade där I juni och då mådde alla djuren bra. Men han ska tala med henne och sedan återkommer han med svar.

Råttorna jag har köpt därifrån är fortfarande förkylda men det har inte utvecklats till något annat ännu, hade ju en som dog. Den nya börjar gå att hantera nu och hon har blivit fri ifrån förkylningen. Samt att jag medicinerat dem mot lössen.

tisagirl
0

Hej

Nu har jag följt tråden ett par dagar för att se vad som skrivs och känner att det är dags för mig att försvara mig.

Jag är alltså den hemska djurmisshandlaren som ni skriver om.

Har funderat länge på om jag ska ignorera allt som skrivs eller skriva och kom fram till att jag vill lägga fram min del av historien, det finns alltid två sidor.

Jag är inte arg, däremot är jag riktigt sårad av personliga påhopp samt att bli kallad djurmisshandlad. Men nu kommer min del av historierna, jag hoppas att ni tar det till er samt tänker efter i framtiden om det sker liknande situationer istället för att lyssna på en historia och dra förutfattade meningar.

Lite om mig och butiken först: Jag tog över butiken i mars så på 4 år har butiken haft lika många ägare. Vet att den hade dåligt rykte pga en tidigare ägaren som hade den. Men vi har gjort allt för att få bort det och har lyckats bra. Jag har jobbat i flera butiker men just min butik i Kista är riktigt stor på att sälja råttor vilket är jätte kul eftersom det är världens bästa djur. Vi säljer genomsnitt 10-15 råttor i veckan och det bli ganska mycket på ett år, närmare 520-780 st. Det är svårt att hitta en uppfödare som är bra och kan leverera så mycket. Så vi har fortsätt att beställa dom från samma ställe som butiken har gjort i 4 år, nämligen från en grossist. Dom köper in från uppfödare. För många år sen köpte jag en råtta som kom från dom och sa "aldrig mer". Hon var tokig, livrädd och jag kunde inte röra henne på de 2 åren jag hade henne. När jag sen började jobba i Kista märkte jag att deras råttor inte alls var så, utan tvärtom. Jag har haft råttor i över 10 år och mina bästa råttor kommer från dom. Då menar jag inte bäst i utseende utan bäst i temperament samt levt länge och varit friska.

Nu till mina svar till er:

Fjanten: Du har missuppfattat allt jag har sagt till dig. Jag sa INTE att råttorna har löss, skulle aldrig sälja en råtta som jag ser har löss. Du sa att du hade köpt en råtta tidigare som hade löss. Jag ville vara ärlig mot dig eftersom det är så många som ljuger och skulle neka till det och förklarade att det HADE varit ett jätte problem hos uppfödare. Jag sa att vi gör allt för att motverka problemet och förklarade att vi decificerar burar och all inredning samt duschar alla råttor i avlusnings medel så fort dom kommer.

Det jag sa till dig, som du kallar skit snack var att många av symtomen kan krypa fram när man har kommit hem. När en råtta blir stressad, som med alla djur får dom dåligt immun försvar och det är då dom oftast blir sjuka. Jag sa att man kan köpa en frisk råtta men den kan åka på mycoplasma på vägen hem. Detta har jag diskuterat både med en av sveriges bästa råttuppfödare, grodan elleby samt Roslagstull veterinär klinik. Grodan Elleby går även ut med att hennes har mycoplasma när hon säljer dem.

Råttorna är nästan alltid snoriga när vi får dom. I början skickade jag tillbaka alla men upptäckte att det bara är värre för dom. För de flesta 80-90% försvinner förkylningen efter 2 veckor, gör det inte det kan det vara mycoplasma. Detta säger jag till alla mina kunder och ber dom höra av sig om det inte har blivit bättre. 90% av alla kommer tillbaka och handlar mat och tillbehöver och säger att det har försvunnit.

Din råtta du köpte var snorig, och jag erkänner att jag totalt missade att kryssa i det, det skulle jag ha gjort. Jag är inte mer än mänskilig. Det är därför vi har tagit fram besiktningsprotokollen, för att gå igenom djuret med kunden, jag ska fylla i lappen och du som kund ska godkänna att det som står stämmer. I ett sådan läge måsta man säga till. Vi har så mycket i huvudet med alla uppgifter vi måste komma ihåg att lämna ut att det är lätt att missa något.

Anldeningen varför du inte fick hålla i Saga (jätte fint namn). Förr fick alla kunder hålla i djuren. Sen fick jag en kund som skulle köpa en råtta, hon sa att hon var uppfödare och hade hållit på i 10 år så jag lät henne göra det. Hon tappade den, den hoppade inte ur, landade fel så den började tok rycka i 10 sek innan den dog. Hon vägrade betala för den och där satt jag med en död råtta. Har även haft, kaniner, marsvin hamstar och annat som har tappats med både skadlig och dödlig utgång så det är inte för att dölja sjukdomar som ni verkar tro. Är råttan lugn och jag ser att det är en bra person brukar jag låta som hålla om dom säger till.

Våra djurrum har alltid varit öppna för alla, det har slutat med snodda djur, ihjäl skrämda djur samt tuggumi, spott, choklad och annat skräp dom har slängt in. Har velat stänga dom länge men fick höra att jag förlorar på det för att jag kommer sälja mindre. Fick inte göra det men struntade i det och har låst dom för djurens skull. Djuren vart livrädda bara efter 2 dagar hos oss och det är fel. Ingen djuraffär har möjlighet att sitta och gulla med djuren för att få dom tama, ibland händer det att vi får livrädda råttor och dom försöker vi hålla på med ännu mer. Är dom jätte rädda säljer inte vi dom. Men dom är nästan alltid lite små rädda och då brukar jag hålla i dom i några minuter för att visa kunden att dom lugnar ner sig.

Nagini: Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar. Minns händelsen eftersom det inte är särskilt ofta vi får en nakenråtta som är sjuk. Varje morgon innan vi öppnar går vi en rond och kollar så alla djuren ser friska ut. När ett djur blir sjukt sätter vi alltid in det i personal rummet för att det ska få lugn och ro. Det finns ingen möjlighet för någon butik att åka iväg till vetrinären så fort ett djur blir sjuk.

Jag har alltid varit svag för sjuka djur. Nästan alla tar jag med hem där jag kan pyssla om dom tills dom blir friska. Oftast ringer vi även och rådfrågar med Roslagstull vad vi ska göra. Den nakenhonan som du skriver om mådde inte bra. Hon åkte in i personalrummet där vi öste i henne vitaminer. Hon var jätte uppstressad och lugnade ner sig bra efter en stund. När jag hade slutat tog jag med henne hem. Där fick hon sitta själv samt att jag gav henne mycoplasma medicin. Hon dog inte som du tror utan överlevde krisen.

Genom våra dörra passerar ca 50 djur i veckan. Det är omöjligt att inte få ett djur som är sjuk någon gång. Men vi gör stenhårda kolla på djuren både när dom kommer och när vi säljer dom. Sen kan även vi missa något ibland. I djurens värld gör dom allt för att inte visa att dom är sjuka (inte som killar i våra värld). Visar dom säg sjuka blir dom utstötta. Jag har sålt djur i den här butiken i 3 år det är mycket djur jag har sålt och de flesta kommer tillbaka och är jätte nöjda. Hade en tjej senast idag som köpte 2 råttor för 1 mån sen och hon är 100% nöjd.

Arken Zoo I eurostop som du skrev om är sjukt trevliga och har jätte bra djur, de flesta kommer från samma ställe som våra.

Fjanten: Du skriver att du konfronterade mig ang. grossist/uppfödare. Det har jag inget minne av över huvud taget att du gjorde och speciellt inte att jag vart häpen. Du skriver även på ett annat ställe att du konfronterade mig och fick fram ett erkännande!!! Vad är det jag har erkänt? Jag har varit ärlig mot dig om allt. Vi har jätte bra kontakt med vår grossist och vet vart våra råttor kommer ifrån.Vi säljer råttor som orm foder eftersom butiken alltid har gjort det. Ingenting jag tycker om eftersom jag är en rått människa men det är naturen. Däremot förklarar jag alltid det dåliga med det och försöker få över dom på frysta. Min än mina kära sambo har sagt kan jag inte veta, men vi beställer in speciella råttor för foder vilket jag även kan bevisa. Dom råttorna sitter inte i djur rummet. Vi har en bra uppfödare där vi får alla våra råttor ifrån. Uppfödaren säljer till en djur leverantör som sen säljer vidare till oss. Jag har alla min råttor därifrån och har alltid fått höra att mina är helt sjukt tama så jag ljög inte till dig om det. När det gäller nakenråttor har vi fått någon kull ibland men det är för ganska länge sen eftersom jag inte har tid med det längre när jag har butiken. Kan även bevisa detta via fakturor jag har på råttorna som inte är ställda på mig.

Jag har inget problem med att ni ringer kommunen eftersom vi har så stenhårda kollar ändå. Sen jag tog över har jag haft flera stick kontrollen och har klarat alla u.a. Djurskyddslagen L80 är stenhård och flera gånger om året kommer dom och kollar. Dom mäter burarna med mm.

Verra: Skulle vara kul att veta när du bodde här. Jag har jobbat i butiken i över 3 år och under den tiden har vi inte fått en enda anmärkning. Men som jag skrev var det problem med en tidigare ägare. Du skrev även att lössen kommer från oss och inte uppfödaren. Det stämmer INTE. De flesta djuraffärerna i sverige tar sin råttor därfrån och jag har pratat med många butiker som har samma problem. Har även hänt att vi har sett det på råttorna när dom har kommit. Det var därför vi började duscha dom varje dag.

Jag hade önskat att det gick att anmäla någon för en död fisk i ett akvarium men det är tyvärr inte så lätt. Varje år vid det persiska nyåret säljer en mataffär här i närheten fiskar (i en mataffär) som inte ens har djurtillstånd. Dom har för mycket fisk på för liten yta, har inget syre, säljer fel mat, säljer inte medlerna eller förklarar att fiskarna behöver dessa för att överleva. Vi har ringt och anmält det flera år i rad och det händer ingenting.

Fjanten: Du har skrivit att vi hade skitiga burar och råttorna hade urin fläckar på svansarna. Vi har schema på ALLT i butiken. Varje torsdag är det burstädning, då decificeras allt. Jag är på jobbet kl 07 för att städa burarna ordentligt själv. Men har man 8 råttor i en bur och dyker upp en onsdag kan det se smutsigt ut. Urin på svansarna? Som ni alla kanske vet kan inte råttor kontrollera sin blåsa dom kissar hela tiden. När man har flera råttor i en bur som gärna ligger på varandra och sover blir det kissfläckar varje dag. Det betyder att vi ska tvätta dom varje dag. Detta vill ja ginte göra pga förkylnings risken samt stressen som jag tycker är 10 ggr värre än någon fläck. Vi säljer som sagt slut på våra råttor på 1-2 veckor så så mycket fläckar kan dom inte ha fått på den tiden.

Jag är ingen råttuppfödare länge eftersom jag inte har tid men har varit det. Har sålt över 500 råttor över hela Sverige samt Finland och Danmark. Har även haft med en av mina på en film inspelning för en kort film med bla Björn Gustavsson, Gustav Skarsgård och brasse Brännström. Har bra kontakt fortfarande med flera av min kunder även fast det var flera år sen jag höll på och dom är jätte nöjda.

Att bli kallad djurmisshandlare och "sjuka i huvudet" är som sagt det som slår. Jag önskar att ni alla kunde prova på att jobba i en djuraffär under en månad så får ni se hur mycket skit vi får samt vad vi får stå ut med och speciellt vad vi får se. Vi stoppar kunder nästan varje dag som vill köpa djur men inte tillbehör eller bur. Folk dumpar djur i butiken dom vill bli av med, kommer in med undulater som har en näbb som har växt in i hakan så den inte kan äta bara för att dom inte vill betala för en näbb klipp. Som jag skrev är jag svag för sjuka djur, har själv lagt ut över 10 000 på veterinär kostnader för 1 råtta. Har även åkt in flera gånger med butikens djuka djur som jag sen har betalat ur egen ficka. Det tror jag inte många andra gör som jobbar på en butik. Om ni har sett ett avsnitt av djurpoliserna kan jag lova att vi har samma skit i Sverige. Jag tar hem nästan alla sjuka djur och har lyckats göra nästan alla friska. De flesta djuraffärerna skickar tillbaka djuren men jag vill inte göra det eftersom det bara blir värre för dom.

Under en arbetsdag ska vi hinna hjälpa kunder, stå i kassan, mata djuren, städa till alla djuren plocka upp nya varor, göra kampanjer, reklam utskick, svara på mail, damma hyllor, prismärka m.m m.m. Det är hur mycket som helst och man hinner inte kela med djuren under arbetstid. Däremot delar alltid min butiks chef sin frukost med råttorna så dom får alltid något gott på morgonen att äta. Råttorna är inte sönder avlade, alla jag har därifrån (förutom Emil som hade mycoplasma) har varit friska och levt i mellan 2-3 år.

Köper man ett djur, vilket som, ska man vara 100% nöjd. Annars måste man göra av sig. Vi kan inte gissa oss till hur det har gått.

Fjanten: Är du inte nöjd är det bara att du ringer eller kommer in med dom och förklarar problemet. För mig handlar det inte om att tjäna pengar, jag började jobba i djuraffär för att jag älskar djur, jag vill sälja friska trevliga djur och hjälpa kunder med info för att deras djur ska få ett så bra liv som möjligt. Vi är alltid villiga att hittas bästa vägen ur problemt och hjälpa kunden så bra som möjligt. Jag är jätte ledsen att du uppfattade mig som otrevlig, det tyckte jag inte själv att jag var men det är en fråga om egen uppfattning. Min uppfattning var att du blev otrevlig mot mig och det tycker säkert inte du själv att du var. Du skrev att jag absolut inte gillade att du kollade igenom råttan när du köpte henne. På vilket sätt visade jag det? Då måste jag tänka på det tills nästa gång i sådana fall eftersom vi bara blir glada om kunden är extra uppmärksam. Jag tycker att det är kul när det kommer in någon som kan lite om råttor och tyckte själv att vi hade en bra diskussion. När du gick verkade du glad och nöjd i alla fall.

Nagini: Du skrev att vi var sjuka i huvudet, att våra djur inte alls mår bra. Skulle vi sälja 50 djur i veckan som är sjuka/ dör skulle vi ha blivit ner stängda för länge sen.

Fjanten: Du skrev att råttan var panikslagen, inte gick att hantera och skrek. Jag har sett panik slagna råttor, berättade som sagt om den jag köpte för några år sen som jag inte kunde peta på. Dom använde handskar när dom plockade ur henne och hon bet så mycket hon orkade i den. När jag plockade ut din var hon rädd och pep men bet inte. Hon försökte även hoppa ur handen på mig, det var därför jag höll i henne så länge, pratade lite lugnt och försökte lugna ner henne. Skulle det vara så att hon inte lugnade ner sig någonting skulle jag inte ha sålt henne. Hon var fortfarande rädd när jag stoppade ner henne i lådan men inte livrädd. Om man tänker på vad de här små liven har varit med om hittills i sina liv förstår man att dom är det. Hos oss bor dom bara någon vecka, sen är det meningen att dom ska flytta till sina riktiga hem där dom blir hanskade flera gånger dagligen. Praktiskt taget alla som köper råtta hos oss för första gånger förklarar jag att råttan ska ha lugnat ner sig helt om några dagar. Det ska gå att hanskar med dig väldigt bra om ca 2 veckor, sen är det helt olika eftersom dom är individer.

När är inte nöjd av att veta att jag har sålt sjuka djur eller har varit otrevlig och jag är absolut inte nöjd av att höra det bakvägen. Så snälla ni, hör av er nästa gång så gör vi allt för att lösa problemet. Jag ljuger inte för min kunder, tvärtom försöker jag vara så ärlig som möjligt vilket är mer än de flesta är. Får alltid höra av vissa att jag är för ärlig, jag säljer mer om jag inte säger hela sanningen men sådan är inte jag. Då säljer jag hellre mindre.

Jag önskar att alla som har köpt bra sdjur hos oss kunde svara så får ni se att det är 99% av alla djuren vi har sålt.

Nu vart mitt svar väldigt långt och då har jag även struntat i att skriva det mesta. Allt jag har skrivit kan jag styrka. Jag har bevis för allt jag har skrivit (som går att bevisa). Ni är alla jätte välkommna in att titta på hur djuren har det. Antingen kan ni göra en stick kontroll och bara dyka upp eller så kan ni ringa och boka tid så kan ni få komma en morgon innan vi öppnar och se hur våra rutiner går till varje morgon med matning städning osv. Eller om ni vill vara med när vi får en leverans går det oxå bra. Nästa gång ni ska jobba/praoa, gör det i en djuraffär. Det är sten hårt jobb (jag jobbar själv ca 300 tim/mån) men då får ni även känna på alla baksidor och allt hemskt vi får se/höra.

Det jag blir leden över är att jag tog över den här butiken för ½ år sen. Sen dess har jag jobbat dag och natt för att få den att gå bra. Sen får jag reda på att speciellt 2 personer sitter och skriver om min butik över hela nätet och förstör min verksam. Tänk er in i min situation.Det här är min dröm och den håller på att bli totalt förstörd. Synd att inte alla som har köpt bra djur kan skriva det så ni får se hur mycket nöjda kunder vi har. Om jag har gjort fel vill jag veta det men inte bakvägen. Hör av er till mig istället. Vad hade ni gjort om det var ER en eller två personer skriver skit om, att NI misshandlar era djur och sen massa andra personer läser och tror på detta. Då skulle ni känna som jag gör nu. Sen blir det även personliga påhopp om hur jag behandlar mina råttor hemma. Jag har en bur hemma på 100x50x80 cm med allt dom behöver. Jag åker till vet. vid lilla minsta. Om du inte tror mig kan du komma hit och se det med egna ögon.

Det är så lätt att höra en historia och tro på det, men till nästa gång kanske ni ska lyssna på den andres historia och bilda er egen uppfattning. Jag kan inte kräva att ni ska tro på mig, men jag är villig att göra allt jag kan för att göra problemen bra. Hör bara av er som sagt. Jag älskar råttor för att dom är så underbara djur, precis som ni.

Jag hoppas att ni är lite nöjda med svaret. Fjanten, hör av dom omhur du vill göra med Saga. Finns möjlighet att jag inte kommer kunna svara på en vecka nu om det är så att ni har fler frågor. Svarar så fort jag kan.

//Ledsen butiks ägare =(

nagini
0

#25 du totalt ignorerar det faktum att jag köpte en sjuk mus från er som dog 2 veckor senare.
Djur ska inte dö bara 2 veckor efter att de köpts..
jag såg i affären att musen var hängig och snuvig
men tänkte mest "Den kanske är trött, å de flesta zoodjur är ju snuviga"

för ja, jag är medveten om att det inte går att sälja 100% friska djur, självklart är dom sjuka och mår inte tiptop efter allt de gått igenom.

när jag kom hem sen märkte jag att musen inte alls mådde bra, det var inte bara snuva och trötthet
det var sjukdom.. dock vet jag inte vad för jag är ingen musexpert..

han var jättehängig, snuvig, seg

det blev inte bättre på 2 veckor och tillslut dog han.

jag skulle ha tagit honom till vetirinären jag vet!
men jag hade ingen lust att betala flera 100 för en mus som jag PRECIS köpt för 70 kr. det är sjukt..

självklartfår ni in sjuka djur! det fattar nog alla här, men att sälja dem! det är det som är det sjuka!

Dessutom senaste jag var hos er, vet inte när, men et var väl nån gång vid sommaren typ..
då hade ni en hanråtta, i honburen..
jag uttryckte HÖGT mina missnöjen, bara för att hon som arbetade där skulle reagera (var säkert du, ingen aning om vem det är som äger i den affären, och vet inte hur du ser ut)
hon reagerade, kollade på mig med missnöje, men ignorerade det totalt.

efter det har jag inte satt min fot där igen. jag klarar inte av det, jag blir alldeles för upprörd!

[Devo]
0

#25 Grodan säljer inte råttor som HAR utvecklat mycoplasma. Det ligger latent hos nästan alla råttor.

Fjanten
0

Nu tror jag att du har missupffattat det jag skrivit.

Det jag irriterade mig på är det faktum att du talade om en fantastiskt uppfödare när det egentligen handlade om en grossist (jag kronfronterade dig aldriga ngående detta) En grossist anser inte jag som en uppfödare, vad anser du att den uppfödare är? någon som massavlar?

det jag konfronterade dig om var lössen, Om du vet att råttorna kommer in med löss borde du väl undersöka pälsen innan du säljer råttan? Saga hade lika mycket löss som både doris och fjant hade när jag köpte dom, och att du inte inte ens kollade det kallar jag VÄLDIGT oansvarigt. När jag sedan berättade om råttan som dog så verkade du knappt bry dig, i själva verket skulle du erbjudit mig en ny råtta och visa bättre service, jag var sjukt ledsen när jag var inne i kista den dagen och sedan hur jag upplevde hur jag blev bemött utav dig var inte heller kul.

Saga hade urinbeläggning på hela svansen (tjockt lager) och hennes päls var gul på rumpa och mage och stank.

Doris dog inte av hon "fick" mycoplasma på vägen hem, hon var snuvig redan vid köpet precis som dom andra två och hon blev sämre och sämre, utan hon hade isåfall blivit smittat av sin mamma.

Du kanske istället borde ta dig till vad vi säger, det är hårda ord men förmodligen ligger det sanning bakom eftersom att så många är besvikna, jag tror knappast vi gått och hittat på utan vi säger endast hur vi har upplevt din service i Kista.

Om du säger att allt är så bra där i kista sedan du började kanske du borde ta och öppna ögonen!

Kalli
0

#25: Det jag tycker ditt inlägg bevisar är just att djuraffärer inte borde få sälja djur. Du erkänner ju själv att du måste kompromissa med hantering, sjukdomar och grossistavel för att ens ha djur att sälja. Exakt hur tror du det gynnar tamråttan som husdjur?

Bim
0

#25 Jag ber om ursäkt till att börja med för att jag har skrivit elaka saker. Och jag tycker det är JÄTTEBRA att du skrivet ett megalångt inlägg här och förklarar! Toppen!

Nu när jag läser din text så tror jag på dig. Och jag ska inte ta upp allt negativt. För det fanns posetiva saker i texten också!
MEN jag tänker såhär också:
Ni säljer jättemånga råttor och ni har sattit in en hane i hononas bur. Och du säger att det är jättestressigt och så. Då säger jag såhär: Ta inte in mer djur än vad ni kan hantera. Det är viktigt att djuren får rätt mat och så mycket aktivering de behöver.

Jag tycker inte att man ska sälja djur i affär överhuvudtaget. Men ni lär gå ganska mycket back på det och du kan nog inte ens stoppa det om du skulle vilja.

Som sagt, förlåt och tack för att jag fick se hela saken från din sida också! :D Jag skulle gärna vilja gå in i er affär och titta hur nu har det och så, om jag bodde närmare. (bor i sundvsall)

Fjanten
0

Ps. Om du vill prata med mig angående om det som skrivits här kan vi ta det via mail eller telefon och reda ut ev missuppfattningar så båda kan få förklara för varandra.

Släng iväg ett mail på Thess_norberg@hotmail.com

Sedan måste du förstå att när människor blir upprörda så säger dem en del hemska och jobbiga saker, men vi är bara människor.

Kottikott
0

Du skriver ju att ni har så mkt att göra, så varför har ni då inte bara listor över uppfödare som folk kan kontakta å prata mer med om dom vill ha råttor? Du skrev ju själv att du inte har butiken för pengarnas skull, utan för att du älskar djur.. Detta vore ju det bästa för djuren. Dom slipper bli stressade i butiken och blir flyttade en gång mindre iaf..

cosmonita
0

tisagirl: Vad bra att du vill, orkar och vågar skriva och konfrontera de problem som riktas mot din djuraffär. Väldigt modigt gjort!

Tyvärr så visar precis allt som du förklarar/säger att du inte bör sälja levande djur, åtminstone inte råttor, i din affär.

Du förklarar på väldigt många vis att ni inte kan ta hand om råttorna på ett bra sätt.

Sorry att jag säger det, men det är fakta…sluta sälja råttor så gör du en god gärning. Satsa istället på bra tillbehör till råttor och andra djur. Dåligt rykte är slutet för en entreprenör…