Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1197 ggr
KastKatt
0

Vetrinärs-kostnad??

Oh, jag är rädd att jag borde ta mig till en vetrinär snart, misstänker att min ena råtta rosslar, och vill gå dit så fort som möjligt.

Men jag har en fråga, vad kostar det på ett ungifär att gå till vetrinären? På ett hum bara, för jag har inga pengar, så måste låna av en vän som jag sen ska betala på avbetelaning.

Väldigt tacksam för svar!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Absinthe
0

Jag brukar räkna med 500 för en undersökning som inte omfattar stora grejer som röntgen och sånt, för sånna saker är betydligt dyrare, även skabbprover kan kosta mera, men en vanlig undersökning där veterinären lyssnar på lungor och hjärta och kollar råttans hälsa bara sådär ska inte kosta så mycket.
Du som råttägare bör vara lite påläst och föreslå att det kanske kan vara lunginflammation eller rossel orsakat av mycoplasma, så får veterinären utgå ifrån det eftersom de är mer än ofta ganska dåliga på råttor, åtminstonde här nere hos mig.
Men räkna med 500-600 och sen en hundring för medicinen men då tror jag nog att det är ganska högt räknat. =)

Ett litet tips så du kanske slipper hamna i denna situationen igen, när du gör avbetalninge med din kompis, försök lägga undan en hundring varje månad som du lägger i en råttkassa ifall olyckor händer eller att de blir sjuka. =)
Vet själv att ekonomi kan vara ett rent helvete, men man kan ju försöka åtminstone. ^^,
Lycka till!

KastKatt
0

Okey,då var det ungefär det jag räknade med, jo jag har tänkt detta, men det har inte blivit av. Men är de bra påblåstjärnan? Jag är inte såspeciellt förtjust i dem…

Man kan väl ringa och prata med dem så kansek de kan ge mig ett ungefärligt pris? Jo ska gjort det men bara uppe i ca 200:P

Tack så jättemycket!

Greetings.

Legacy Mwari.

blackvelvet
0

blåstjärnan är dyrt och jag har inte fått så trevligt bemötande.
husdjurshälsan i göteborg är mycket bättre, billigare, och har mer kunskap av råttor

KastKatt
0

#3 Okey, synd att det är så långt dit :/ kan bli jobbigt att åka tåg och buss till gbg.. men ska ringa 4-fota, de tar ju smådjur så borde veta något om råttor.

Greetings.

Legacy Mwari.

Fjanten
0

dom flesta veterinärkliniker tar ju olika betalt.

undersökning brukar ligga runt 300kronor oftast mer.

recept: bruakr ligga runt 100 lappen.

Sen kan det bli mer beroende för hur lång tid allt tar.

för mig blev det totlat 499kronor, men det är här i stockholm det.

Fjanten
0

ps, sen kostar ju medicinen också ;)

KastKatt
0

Jo det räknar jag emd! Jag hann dock itne ringa idag, blir galen! Så ska upp tidigt i morgon och ringa och prata med dem och se vad de säger. Oh, hoppas inet det blir allt för dyrt :(

Greetings.

Legacy Mwari.

Ricko
0

For till Vetten ett antal grr med en och samma råtta, fick säkert 6-7 sprutor. Men fick det gratis :) Men har väldigt snäll veterinär sen tyckte han det var så liten dos ändå så. Dock var inte det för att hon Rosslade utan parasiter.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

KastKatt
0

#8 Oh vilken snäll vetrinär! Tänk om alla vore såna! De på blå stjärnan (iaf i borås) är hemska! Jag gick på vatten träning med min hund där, men blev alltid bemött på ett irriterat och otrevligt sett. Jag är van att folk är otrevliga p.g.a mina piercingar och så, men detta var hemskt!

Greetings.

Legacy Mwari.

Fjanten
0

varför ska man vara otrevlig mot någon som har piercingar? låter helt galet Förvånad

Cis-j
0

#10 det är bara så. :/ finns egentligen ingen anledning, men har man en piercing i ansiktet så händer det något hos den man pratar med.

[veralera]
0

Lite OT kan jag tillägga i piercingdiskutionen att när jag var på "allmän anställnings intevju" eller hur man ska säga till sommar jobb på hunddagis, så satt alla i ett rum och hon frågade lite frågor. En tjej som svarade JÄTTEbra och trevligt på alla frågor, hade lång hundvana, verkade vara totalt hundgalen mm. fick INTE jobb. Vilken anledning? Hon hade massa piercingar i huvudet. Själv fick jag jobb fastän hon inte hade ställt mig en enda fråga…

Huldan
0

Här kostar det bara 300kr för undersökning, på ett ungefär:)
ring din närmaste veterinär klinik och kolla ungefärliga prsier!

KastKatt
0

#13 Jag ringde 4-fota. De tar 300 för ett besök ca, och 70 kr för ett recept. Fast hon tyckte jag skulle avakta, blir han värre så ska jag komma upp.

Det är fortfarande sjukt dyrt att betala 300 för att någon ska ta ett stetoskop och lyssna på en rådis :P

Greetings.

Legacy Mwari.