Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 821 ggr
Music96
0

råttägare??

hejhej. :)  jag skulle väldigt gärna vilja ha en råtta ( eller ja det blir väl två), men jag har lite frågor.

1. hur är råttan egentligen som husdjur? skulle gärna vilja höra lite om hur det är då jag aldrig haft någon direkt kontakt med en råtta. :) har bara "förälskat mig på håll".

2. är det vanligt att en råtta bits? eller kan en liten person hålla på med råttan utan risk att bli "attakerad" (ursäkta orvalet) av den, om det finns en större person som övervakar?

3. läste här också att det var ganska vanligt att man blev/är allergisk mot råttor. är det jättevanligt? min syrra har varit alergisk mot katter och sånt, men det har så gott som gått över helt och hållet nu. kan hålla på med kaninerna utan problem. skulle det gå om jag hade nåt slags "system" för att göra det mindre allergiskt? om hon var allergisk, vill säga.

vill verkligen ha svar! skulle verkligen vilja ha ett sånt här djur, dom verkar så underbara. :)

artdesiu
0

Först och främst, ja, du måste ha två, det är olagligt att hålla råttor ensamma om det inte finns särskilda skäl.

Råttor är pigga och sociala djur med mycket personlighet, man fäster sig fort. Sen skiljer sig råttor lite från "person till person" såklart, och även skillnad på honor och hanar.

Råttor "ska" inte bitas, utan en frisk råtta kan som mest smaka på fingrar för att undersöka, men en bitig råtta tyder på aggressivitet och ska enligt många avlivas eftersom beteendet inte går att vänja bort.

Pälsdjursallergi yttrar sig olika för olika personer, men har din syster varit allergisk så tycker jag ni ska hälsa på hos en uppfödare eller dylikt (systern också) och se hur hon reagerar på att vistas med råttor. Dumt att köpa djur som man kanske måste ge bort kort därpå pga allergi.

Lycka till!

hus-musen
0
  1. Råttor är underbara som husdjur, intelligenta och humoristiska skulle jag vilja påstå. Visa är goshögar andra är spralliga busmonster. Väldigt individuellt hur råttan är.
  2. Näe en frisk råtta bits inte alls. Om den bits är det nått psykiskt fel på den eller så är den riktigt sjuk. Sen finns det situationer som med dräktiga honor som kan markera men att hugga är aldrig ett acceptabelt beteende. En liten person blir inte attackerad av en råtta men naturligtvis så ska man inte lämna små barn med djur ensamma oavsett art. Spelar ingen roll om det är en hamster eller en hund, ett barn ska övervakas tills man vet att barnet kan hantera djuret på ett korrekt sätt.
  3. Om du är allergisk eller inte är svårt att svara på, min kille är allergiskt mot råtthanar men tål råtthonor. Jag är mer allergisk för råtthonor och små ungar. Man måste prova sig fram helt enkelt. Bäst är att hälsa på hos någon med råttor och se om man reagerar. God hygien och städa ofta kan annars minska allergrisken men helt säker är man aldrig om man vet med sig att man har allergi i släkten.

Det är lag på att råttor ska vara minst två stycken i en flock samt att man ska ha bara honor eller bara hanar i en flock. Honor och hanar ska inte bo tillsammans.

Qui dormit, non peccat

Huldan
0

Råttor är lugnt det underbaraste djuret jag haft. men de kräver tid :) och kärlek ;D

Music96
0

Tack för svaren :)

Bim
0

1. hur är råttan egentligen som husdjur? skulle gärna vilja höra lite om hur det är då jag aldrig haft någon direkt kontakt med en råtta. :) har bara "förälskat mig på håll".

Svar: Håller med de övriga ovan. De är så otroligt bra husdjur! Jättehärliga!

2. är det vanligt att en råtta bits? eller kan en liten person hålla på med råttan utan risk att bli "attakerad" (ursäkta orvalet) av den, om det finns en större person som övervakar?

Håller med de övriga

3. läste här också att det var ganska vanligt att man blev/är allergisk mot råttor. är det jättevanligt? min syrra har varit alergisk mot katter och sånt, men det har så gott som gått över helt och hållet nu. kan hålla på med kaninerna utan problem. skulle det gå om jag hade nåt slags "system" för att göra det mindre allergiskt? om hon var allergisk, vill säga.

Låna råttor och se hur det går! Min amma är allergisk mot pälsdjur, men vissa djur tål hon. För att inte göra misstaget att köpa råttor och sen behöva sälja dem så lånade vi två råtthonor av en tjej. Vi lånade dem i ca en månad. På så sätt får du svaret på om din syster är allergisk och om råttan är ett husdjur för dig.

Music96
0

#5 tack så mycket, ska nog testa det :)

Lancia
0

Mina råttor är något av det bästa som hänt mig, kort och gott. Men dom kräver tid! :)