Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 955 ggr
nagini
0

vikt?

har sett många sånna här trådar om olika pers råttor..

men jag har länge undrat om mina råttor väger för lite, så kan väl lika gärna fråga..

vet oxå att man inte ska haka upp sig för mycket på vikten.. men iallafall..

jag har 3 råttor, alla hanar

två av dom är 6 månader, den ena väger 480 den andra väger 400

åså har jag en som är 3 månader, han väger 290

låter det för lite? mest nervös över de äldre..

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Thirre
0

nja.. ja. jag skulle vilja ha mina halvåringar över femhundra i alla fall. (Skall springa iväg och väga mina i liknande åldrar.. )

Resultat blev; Q 298 g Dick 273g  Ice 265 g (kullsyskon, 2m 3v) Spirit 468g (3m 2v) Själv tycker jag att de tre kullsyskonen är litet små och Spirit har en bra storlek.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

carint
0

Mina råttor som är runt 7 mån väger 403g och 490 gr. Inte så stora dom heller!

hus-musen
0

Nja det beror på faktiskt. De ska väga över 400 gram när de är 6månader, men de kan väga uppåt 600 gram då med. beror helt på aveln. Men lite små är de allt i mina ögon.

Qui dormit, non peccat

nagini
0

tänkte utöka den här tråden istället för att skapa en ny.

tycker alla mina råttor verkar små och smala.. så rådfrågar er igen!

Mina råttor:

Ben, 580 g, 11 mån
Jerry, 530 g, 11 mån
Tom, 510 g, 9 mån
Otto, 410, 6 mån

Otto väger ju väldigt lite, men han har näst minst i sin kull, och det kan bero på därför.

nu vill jag veta om ni tkr det här är alldeles för lite och om jag bör mata upp dom, isf vill jag ha tips på bra mat som gör att de går upp lite i vikt

zickan
0

Det är så fruktansvärt olika på generna bakom. Vissa råttor blir inte små och vissa blir otroligt stora. Vissa extremt svåra att få upp i vikt och andra svåra att hålla bort fettman på.

Viktigaste du ska kolla efter. Ser din råtta bra ut i proportionerna? är kroppen lång väldigt tanig kanske den behöver annan kost. Är kroppen kort men väldigt rund kanske den behöver lite nyttigare mat.

Min unge ifrån absinthes hårdrocks kull ligger på snäppet under 300gram. Men nästan alla kullsyskon och föräldrar är extremt stora. Min tjej äter bra men hon blir inte större.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

nagini
0

jo, vet ju att det är andra saker som spelar in oxå.

men tänkte om siffrorna var så låga att man reagerade på dom.. vilket jag inte tror, men iaf..

jag menar, om någon skulle ha en 5 veckors råttunge som vägde 60g så skulle ju de flesta här reagera, ellerhur?

zickan
0

#6 Fast det haft flera gånger. Tror en tom släkt med nån du har.

nagini
0

#7 wait.. what?  fatta inget av den där meningen..

MangoMelon
0

#8 zickan jobbar för mycket så ta de knasiga meningarna med en nypa salt , iaf senare på kvällen ;)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

zickan
0

Asg.. denna vecka har varit upp och ned med allt resande och jobbande.

Menade att jag har haft flertal råttor som inte vägt mer än 55-80 gram när jag fått hem dom. Varav en tror jag är släkt med nån du har. Hela den kullen är ännu väldigt små. så dt kan vara genetiskt.

nagini
0

haha okej ^^

ja, alltså mina råttor ser ju inte sjukligt smala ut, iaf inte i mina ögon

zickan
0

ne troligen inte sjuka alls :-). troligen bara nått genetiskt som spökar. är ju så stor skillnad på alla djur och människors storlek. så det är nog inget att oroa sig över.
min tjej på 8mån hemma väger 275gram. Har även två till som ligger under 300grams snäppet och både nära 1år. Men de klarar sig utmärkt :-D