Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 929 ggr
fjuunet
0

Deppad råtta!!

Hejsan!

sommaren 08 köpte jag mina första råttor, systrarna Miindie och Miiranda <3

men för 3 ½ vecka sen va jag tyvärr tvungen att ta bort Miindie efter att hon blivit jättesjuk  vilket har tagit väldigt hårt på mig då hon va otroligt speciell för mig.

Men nu till själva problemet, Efter att jag kom hem samma kväll då Miindie avlivades så märkte jag att Miiranda letade efter henne, och sedan hon försvan har hon bara legat i huset där dom låg tillsammans under tiden Miindie va sjuk, Dom har alltid varit otroligt tajta.

hon brukar komma fram när ja prasslar med godispåsen men hon bryr sig inte alls, och ibland reagerar hon inte ens när jag öppnar buren och man tror nästan att hon är död tills man lyfter på huset,

hon har 5 våningar att springa på och alla andra 5 råttorna rusar omkring som vanligt men hon är nästan bara längst ner,

enda gången jag ser lite glädje är när jag tar ut dom,då hon vissa kvällar skuttar omkring lite och äter godis å så men efter nån kvart går hon och lägger sig igen.

Hon har alltid varit lugn och lat och hellst legat och sovit, men hon har endå alltid kommit fram för godis och liknande så det e skillnad,  känns som att nästan all glädje är borta nu när hennes syster är borta =(

nån som vet va jag ska göra för att hon ska bli gladare igen?

vill ju att hon ska umgås me sina kompisar och inte ligga själv längst ner i buren medans alla andra springer omkring där uppe, dom andra verkar inte bry sig om att Miindie är borta .

tack för svar

Fjanten
0

Råttor sörjer självfallet sitt syskon eller burkompis, precis som hundar sörjer sin matte eller som vi människor sörjer någon närstående.

Dock så brukar sörjeperioden ör djur vara kortare då dom lättare "går vidare" med livet, så ge henne lite tid! Hon kanske kryar på sig snart.

Annars vet jag inte vad du kan göra, förutom att ge henne mycket kärlek och omtanke.

hus-musen
0

Håll på med henne och prata med henne ofta, råttor kan som människor sörja ihjäl sig eller deppa i evigheter. Jag har en hane som saknar sin döda bror nu fortfarande efter 4 månader.

Qui dormit, non peccat

fjuunet
0

jag brukar ta ut henne själv men hon går å lägger sig innanför tröjan å bara ligger där

å tar ja ut alla samtidigt lägger hon sig i ett hörn under nån filt lr så, men ja försöker gosa extra mycket med henne men hon vill oftast bara in i buren igen, känns bara jobbigt eftersom jag verkligen ser hur mycke hon saknar hennes syster och samtidigt inte bryr sig om att umgås me alla andra =(

men förhoppningsvis så går det över, jag får helt enkelt kämpa på.

Tack för svaren =)

artdesiu
0

Har själv en hona som nyligen förlorat sin bästis. Hon ligger också bara i huset trots att hon har massor med roliga grejer i buren.
Förhoppningsvis går det över, men sånt är ju individuellt både för människor och djur..

mikeiko
0

*tårögd* Stackars liten! Hoppas hon mår bättre snart!

fjuunet
0

tack!

ja jag hoppas också =(

men idag har hon fått ligga i min tröja å sova hela dagen och sen köpte ja massor av godsaker, så ja hoppas hon vet att jag älskar henne iaf  =)