Råttor iFokus

Råttor

Etikettpresentation
Läst 1296 ggr
HextremO
0

Nya rådisar :)

Idag var jag och min kompis och hämtade 6 nya råttor som jag hittade på annons på blocket (finns under blocketannonser tråden "råttor i finspång")

Alla råttorna var jätte trevliga.

Men både jag och min kompis tyckte allt verkade så oseriöst. För hon hade 3 burar. en bur med 3 honor + 1 hane en annan bur med 2 honor + 1 hane och en tredje (väldigt liten bur) med 4 råttgrabbar..

Alla honor var dräktiga och 2 av dom gissade vi va runt 4 månader. och som vi förstod så gick dom alltid tillsammans med hanarna..

Men vi kom hem med en dräktig hona räknas föda runt den 18. Henne satte vi i en bur själv för att slippa stressen att träffa 3 nya tjejer och sen få flytta till en egen bur.

och 1 av dom äldsta hanarna hon sa att han var runt 2 år men han var väldigt framåt och pigg så jag vet inte.

2 nakenråttor på 6 månader och en blue någonting odd eye på 7 veckor och en helt underbart söt vit albino på 8 veckor.

Alla är verkligen jätte snälla och det gick väldigt bra med att sätta ihop dom 5 hanarna med mina hanar här hemma. lite små gnabb mellan dom äldsta så det var några rivsår men inget allvarligt.

Jag ska maila henne för jag har för mig att hon év kunde fixa stamtavlor på endel..

Men ensak som jag är lite osäker på. nakenråttorna är inte dom lite magra? jag har inte sätt någon nakenråtta i verkligeheten mer än på bild.

Och så om någon ser vad det kan vara för färg på dom nakna, jag tycker dom nästan ser lite blue eller mink ut. men är inte alls bra på färger på nakenråttor

lägger in lite bilder på alla utom den vita lillgrabben

Först ut är Bella black roan? Odd eye - Dräktig

HextremO
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ena nakenfisen Dumle..

HextremO
0

Goliat och Dumle

Goliat är nog den största råttan jag sätt. han är verkligen big. På kortet så står Dumle alldeles precis bakom honom och Dumle är 6 månader

HextremO
0

Humle och Dumle

Visst ser Humle lite mager ut? Dumle med men inte lika mkt

HextremO
0

Lilla blå (kallar honom för Olle)

Han är nog den sötaste lilla krabat jag sätt. Och så himla snäll satt innanför min jacka hela vägen hem (nästan 15 mil)

HextremO
0

Nu får ni komentera :)

zickan
0

Suck.. stackars råttor. Många av dom djuren kommer ifrån en bekant till mig och får inte avlas vidare på. Men det har inte dom som omplacerat djuret brytt sig om. De djur som kommer ifrån min kompis bär på många genetiska fel. Varav jag är nästan hundra på att odd eye råttan ni fick med är en av dom som kom från henne.

De har mest avlat upp för orm mat :-(. Svarade själv på annonsen för att luska lite var råttorna kom ifrån. Då skulle de mata bort de äldre till ormarna för att de var för gamla på sina 2 år. Men kul att de iaf räddades och kan få avsluta sitt liv värdigt.
Synd bara på att de är med ungar :-(

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

HextremO
0

Oj då :/ Märkte att de var illa men inte så illa. kan du adda mig på msn så kan vi prata mer?

Det finns 4 dräktiga hanar plus en vuxen hane och dom dräktiga honorna är väldigt unga mellan 4-6 månader skulle jag gissa på.

Dom minsta honorna var lite vilda men bet inge eller vissa något aggrisitv. Och den vuxna hanen var jätte mysig.

Yesmio@live.se

HextremO
0

Såg att jag missade bilden på honan bella

Huldan
0

Bra gjort! Härligt att du tog hand om dem:)

Måste bara få kommentera #7 "Det finns 4 dräktiga hanar" Skrattande

HextremO
0

#9 Ja det känns skönt men har ändå dåligt samvete för att ha lämnat dom andra. Men hade ingen möjlighet att ta alla. Hoppas dom kommer till någon som bara vill dom väl och inge orm mat.

Ja men vadå? det är ju de nyaste, honorna slipper vara dräktiga för hanarna sköter allt :P

Huldan
0

#10 Det är bara så, man kan inte rädda alla, tyvärr! Men jag tycker du gjorde en underbar insats!

Haha, det är bra^^ Kan människohanar också bli dräktiga? ;P

HextremO
0

#10 jo det är ju så man får tänka lite.

Det tror jag iallfall. hade en dröm när jag var liten att min pappa vart gravid, och jag är helt säker på att det var en sanndröm ;P

Psycho
0

Jag tittade på den annonsen, men det var lite långt bort.. hade gärna velat hjälpa. Känns ju iallafall bra att någon ville hjälpa, även om man inte kan rädda alla    :)

HextremO
0

#13 Okej, man gör vad man kan för dom små liven men man kan ju inte åka allt för långt heller. det är tur att man har snälla kompisar för det vart 30 mil tur och retur men de var de värt.