Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1434 ggr
Jinaum
0

En undran

Skall ta mina råttor till veterinären för de har börjat rossla och nyser här. Men jag funderar på lite vad det kan kosta, skall ringa och fråga så jag har det redo i alla fall.

Men jag vill samtidigt veta vad jag bör hålla koll på och säga till om hos veterinären. Har ju hört att alla veterinären inte är jätte kunniga och att det är bra att komma med spekulationer. Jag har ju direkt inte någon jätte koll på rått-sjukdomar.

Men när det rosslar kan det vara påväg till mycoplasma? Eller? Har ingen koll direkt. Jag vet bara att de rosslar för Ragamuffin har börjat låta som en minigris och en snabb sökning på youtube fick mig att finna att det måste vara rossel. Varpå deadly låter väldigt snuvig än så länge.

Samt vad de kan tänkas behöva för medicin samt vad de kostar. Jag frågar i rent allmänhet för att jag skall ha lite koll. Dom ska till veterinären så ni behöver inte oroa er så sätt. Jag frågar bara efter ca pris :)

Lancia
0

Vad det kostar beror lite på vart du bor och var du tänker åka. Räkna med 300:- och uppåt för en undersökning. Medicinen du kommer få är troligtvis baytril och kostar 80:-.

Jinaum
0

bor ju i västragötaland och det blir antagligen vår veterinär station här. Men ok. Då har jag ju ett ungefär pris i alla fall :)

Jinaum
0

En kontroll för båda kostar mig 350. Sedan varierade medicin kostanden beroende på vad de behöver. Behöver de bara en medicinering så erbjuder dem att göra det. Tyckte jag inte var så farligt.

Lancia
0

Det är ett riktigt bra pris!

Jinaum
0

Haha det blev billigare ändå! Kontroll av båda kostade mig 300 istället! Dom hade dock inte baytril. Veterinären sa att vår veterinärstation är för liten för att ha en sådan produkt hemma. Dessutom något om att det var lagrättigheter eller något på det så bara större djursjukhus hade det.

Men min stora fick en antibiotika spruta direkt så han är avklarad om jag fattade rätt. Den lilla fick en pasta som jag ska spruta i munnen på honom 2 gånger om dagen på grund av att han är så liten att han inte kunde ge honom samma spruta och att baytril inte fanns tillgängligt. Sedan sa han att pastan jag fick var lite ofarligare så att råttan inte skulle ta till skada eller så.

Så jag får räkna med att de hade rätt och de blir friska nu.

hus-musen
0

#5 Annars så kan man hämta ut baytril på apotek så veterinären behöver bara skriva ut ett recept.

Qui dormit, non peccat

Thirre
0

Jag undrar lite om det verkligen är korrekt med att den äldre råttan skall vara färdigmedicinerad av en spruta när det dessutom är han som låter. Det är möjligt att han fick kortison i spruta och den kan räcka med en annars om man sprutar med antibiotika är det en gång om dagen. Om man ger oralt brukar det bli två gånger per dag. Och ja, baytril är bara att få utskrivet på recept, upplever det dock svårt att få i råttor det då det verkligen smakar illa. Lärde mig sätta spruta på senaste rosslande råttan där jag förstod att det var utruten mycoplasma, han fick även kortison på spruta.

Jag är försiktig med att ge medicin om det verkligen inte är nödvändigt, frågan är vad den lilla fick för något.

En råtta kan låta någon eller ett par dagar även om de bara är förkylda. Rosslet är liknande vårat rossel, om jag skall jämföra lätt, och det är oftast slem som låter och får luftrör att vibrera. Om råttan har varit sjuk i mycoplasma eller lunginflammation kan den dock få ärrbildningar som gör att råttan kan låta efter kur och tillfrisknande utan att det är "sjukligt"

Jag är heller inte ett så stort fan av Baytril som vissa verkar vara, jag tycker inte att det alltid funkar tillfredsställande.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

hus-musen
0

#5 Vad var det för pasta du fick? Har aldrig hört om en pasta som man ska ge.

#7 Baytril är inga problem, be om den med köttsmak så är det lättare att få i råttan.

Qui dormit, non peccat

Thirre
0

#8 Egentligen kvittar smaken om det inte funkar bra, vilket är min uppfattning men skall prova mig på (på råttorna) köttsmak nästa gång.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Jinaum
0

#8 Vetrimoxin. Det är för katter egentligen :S Jag är själv lite skeptis. Och det var apotek jag var och hämtade ut det på. Men han pratade om att dom inte kunde skriva ut recept på det :S

Han lyssnade på råttan och sa att det inte var jätte farligt, men det var påväg och att det hade påverkat lungorna.

Uch nu gör ni mig orolig ju…

hus-musen
0

#9 Oki, för mina nuvarande fungerar det bra iaf, men Ronaxan tog bättre på mina gamlingar.

#10 Okej nä det har jag inte hört talas om tidigare. Enligt Fass djurläkemedel så är det verksamma ämnet amoxicillin och dessa egenskaper har det: Den aktiva substansen i VETRIMOXIN VET. är amoxicillin som utövar en baktericid effekt genom att ingripa i cellväggssyntesen. Amoxicillin är aktivt mot grampositiva kocker och stavar, gramnegativa kocker samt ett stort antal gramnegativa stavar. Penicillinasproducerande stafylokocker är resistenta. Selektion av resistenta stammar förekommer. Resistensen är ofta av R-faktortyp.

Om jag förstår saker och ting rätt så tar det inte mycoplasma som ronaxan och baytril gör, det står iaf inget om det på Fass.

Kanske finns nån här som använt det som kan berätta mer?

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

Alltså jag har ingen aning. För han sa bara att det var lite rossel som hade en vag påverkan på lungorna. Jag frågade honom ändå om mycoplasma.

Jag kan ju inte hjälpa att känna mig lite bortkommen. Jag har aldrig behövt gå till veterinären med något sorts djur mer än i kastrering. Och knappt då heller då jag inte gått själv heller!

Ne tror inte heller det skulle ta det och jag känner mig osäker på att det ens tar rosslet?

På lappen som följde med står det:

Hur verkar Läkemedlet?

Vetrimoxin vet. är ett antibiotikum som är verksamt mot baktriella infektioner.

Användningsområde: Baktriella funktioner hos hund och katt. Exempel:  Urinvägsinfektioner, infektioner i övre och nedre luftvägarna, mag-tarms kanal, sår infektioner och bölder.

Jag är själv kritisk faktiskt men jag vet ju inte heller. Jag har ju bara veterinärens ord på att det ska funka. Och det ordet vill man ju helst lita på egentligen. Mest för sin egna sinnesfrid att de ska bli friska.

hus-musen
0

#12 Ifrågasätt alltid oavsett om det är en läkare eller en veterinär. Bara för att en säger en sak så behöver det inte vara sant eller stämma in just på enskilda fall. Sen finns det veterinärer och läkare som är mycket duktiga inom sitt ämne naturligtvis, men de kan i regel alltid förklara ordentligt varför de ger en medicin och inte en annan om man frågar.

Infektioner i övre och nedre luftvägarna orsakade av bakterier ska ju läkemedlet ta, det var bara att det inte stod nått om myco som jag reagerade på. Jag har som sagt inte använt mig av detta, så nån som har erfarenhet av det är ju bättre till att svara.

Men prova, det är alltid intressant om en medicin fungerar. Har sj provat olika med varierande resultat, har dem uppskrivna så att jag ska veta exakt vad mina råttor fick, vilken dos till vilken vikt samt resultat.

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

#13 jag tyckte jag ifråga satte rätt bra ändå men jag är rätt  så dålig på att vara hård om det. Var just det att jag inte fick baytril som jag fann lite luddigt. Han sa att vetrimoxin var snällare mot min lilla råtta för att han var så ung ännu. Varav det skulle vara snällare mot honom. Som jag fattade det hade inte vår veterinär stationen rätten att ge ut baytril. Allt annat än de dom hade att erbjuda var för stark för den lilla sade han.

hus-musen
0

#14 Har aldrig hört om nån som inte får skriva ut Baytril, det är ju en vanlig medicin. Däremot kan det ha varit så att han/hon ansåg att tabletterna inte är tillräckligt delbara om din råtta inte är så gammal och tung, och han inte hade flytande Baytril hemma. Lösningen säljs på 1litersflaskor så det är ju inte så rimligt att ge recept på heller.

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

#15 min minsta är ca 15 veckor nu. Har ingen hushålls våg här hemma så jag kan inte väga honom ännu men ska försöka skaffa.

Dock har jag ju en stor råtta här på 617 g ca. Så jag mennar så sätt hade ju baytrilen varit till två.

Jag vet inte om baytril används till fler raser än råttor. Men det kan ju vara så att det inte finns så många råttägare i närheten eller liknande djur att dom inte har det inne för att det inte är någon större konsumtion på det.

hus-musen
0

#16 Baytril används för katter och hundar, det finns nog inga specifika råttmediciner.

Ja den stora hade det gått att använda baytril tablett till, delad på ca hälften bara. Men den lilla, ligger på runt 300 gram antar jag beroende på storleken naturligtvis. Till små råttor brukar man få en lösning direkt från vetten då de inte skriver ut 1 litersflaskor när råttan ska ha kanske 1 ml åt gången. Om inte apoteket har baytril på lager så kan de beställa hem till en kund, brukar ta allt från 1-7 dagar.

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

#17 ja nåja.. Veten ville att jag skulle ringa nästa vecka och säga hur det gått. Så jag kan ju bara avvakta och se om det hjälper. Funkar det inte får de ju faktiskt beställa hem baytril till dem. Funkar det är det ju posetivt då det är relativt lätt att få i honom det då det är pasta. Kan ju knappast vara särskilt skadligt för honom då det är antibiotika och vad jag kan förstå det han behöver.

Som farsan sa. Kanske bara är bra om nu vetrimoxin är svagare än baytril. så skulle han bli riktigt sjuk och hade fått baytril kanske det inte tagit lika bra. Jag vet ju direkt inte, men det kan ju vara så med människor. Men men. Jag får väl uppdatera sennare i veckan om hur jag tycker det går. Går det bra kanske det är ett plus för råttvärlden. Vem vet?

Thirre
0

Baytril finns i mindre flaskor, jag har det stående hemma, men det är injektionsvätska som man får ge dem i munnen. Det är inte gott! och normal dos brukar vara 2-3 ml två gånger per dag beroendes på storlek.

Jag vet inga mediciner som direkt tar mycoplasma, som det står att den skall kunna bota det då just den är en blandning av virus och bakterie vilket gör det svårt att få bort det.

Det kanske är som så att det inte handlade om mycoplasma på den yngre råttan, att veterinären ansåg att det var någon form av luftvägsinfektion eller gynnande lunginflammation. Om råttan blir förkyld och låter behöver det inte automatiskt betyda att det är mycoplasma det handlar om utan de kan få andra problem likt alla andra djurslag.

Jag tycker att medlet Vetrimoxin låter bra, det tar många varianter av infektioner/inflammationer och har brett användningsområde, det är det jag kollar på när jag försöker hitta bra medicin just på grund av att mycoplasma kan vara svårbehandlat. Och om den yngre råttan hittils inte låter inför lekemäns öron kan det vara smart att testa med något svagare än baytril.

Min fråga återstår dock om det verkligen var nödvändigt att sätta den yngre på medicin men nu när det är påbörjat är det dumt att avbryta eftersom han redan har blivit nedsatt, om han blir det, på sådant vis som antibiotika och penicillin kan göra med kroppen. Det är lika bra att fullfölja doseringen och anvisningen.

Jag vet inte heller om det har blivit något svar på vad den äldre fick på spruta, jag skummade igenom inläggen så det är möjligt att jag har missat det. I mina öron tycker jag att man skall lägga ner energi och uppmärksamhet på honom och hans medicinering.

Jinaum
0

#19 när jag frågade, vilket jag gjorde två gånger svarade han endast att det var liknande baytril. Jag fick alltså inget bättre svar så vad kan man göra när man har en stressig miljö om sig och själv är lite orolig varpå veterinären i sig har mycket att göra. Det är en mycket liten veterinänr station. Vad jag fattade det som hade dom en akut kanin att ta hand om med inför operation om jag förstod det hela rätt. Det var i alla fall en som var mycket illadäran.

Så nej jag har ingen enorm koll på vad han fick. Om det var någon pencillin liknande, antibiotika eller så. Svaret jag fick om den lille var att det inte var lika farligt hos honom och att medlet jag fick var snällare mot hans kropp. Varpå veterinären ville att jag hör av mig nu på måndag tex och säger hur det går. Gjort är gjort nu och jag får sitta och vänta. Fungerar det inte kan dom inte mer än beställa hem baytril till mig. Men om nu baytril är en stark medicin och mina råttor inte hunnit blomma ut i ett rejält rossel så kan ju vetrimoxin vara något passande då det tydligen inte är lika starkt.

Får avvakta och se helt enkelt.