Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1103 ggr
Banankaka320
0

Hane + honor = ?

Nu behöver ingen attackera mig och tro jag är dumihuvudet eller nåt för jag tål inte sånt på forum.

Men jag funderar på att lägga ihop min 3åriga hane med mina tjejer.

1. Han är lite förlamad i bakbenen och kan ha svårt att para sig om han ens försöker. (Då honorna ofta springer iväg.)

2. Han är så gammal, undra på om hans spermier funkar?

3. Jag har haft ihop dem lösa på golv och på sängen flera tillfällen och han bryr sig inte om dem, luktar lite på näsan när dem hälsar sen skiter han i dem. Han har aldrig visat intresse för dem förrutom en gång när jag la en hona i hans bur och då ville han sno hennes kroppvärme eftersom han är naken. (Jag vet att ni hatar sånt men det är inte mitt fel, jag tycker inte heller om sån avel men han var själv och var deppig så han fick komma till mig.)

4. Och om det nu skulle bli ungar så kan jag ta hand om alla, antagligen blir de sålda eller ormmat. (ormar behöver också mat)

Mymlan
0

Hur gamla är honorna, klarar de av en kull?

Underskatta inte en hane eller en hona de kan bara de vill.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Banankaka320
0

Ja det gör dem, de är ca7-8mån

Mymlan
0

#2 Och de har nå värdefullt att föra vidare likaså hanen? vad har de bakom sig?

Har du hem åt alla råttungar? kan du behålla alla ungar om de ej blir sålda?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Banankaka320
0

Hanen har ju sin ålder och friskhet (förrutom benen men de har inget med gener å göra.) Honorna är sociala och väldigt snälla.

Jag skulle försöka hitta hem åt alla, skulle de inte gå så skulle det bli ormmat. Det låter grymt men det är löjligt att folk är emot deet ><

[MissDiss]
0

Råtthjälpen kanske kan vara ett alternativ?

Allamej
0

MissDiss, råtthjälpen är inte till för att omplacera ungar som tillkommer pga. lathet.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[MissDiss]
0

Allamej, jag menade inte ungarna, utan de vuxna. Om hon har en hane, ska den väl inte sitta ihop med honor, då är det bättre om hon skaffar en kompis till den eller omplacerar den.

Allamej
0

Hon verkar ju inte ens i tankarna om omplacering så jag tog för givet att du menade bebisarna

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[MissDiss]
0

Nej men jag gav det ändå som förslag.

MangoMelon
0

Seriöst , MÅSTE alla ALLTID vara så jäkla emot ALLTING hela tiden?!
Ingen skillnad vad det handlar om tydligen .

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

hus-musen
0

Med tanke på att hanen är gammal och tydligen bakbenssvag så är jag inte säker på att det inte tar knäcken på honom. Parning är ansträngande. Och jag är inte heller säker på att han faktiskt kan lämna livsduglig sperma och han nu skulle lyckas para sig.

Sen kommer du inte att bli populär här iaf om du tänker lämna de ungar som blir över till ormmat, sorry men det är inte särskilt seriöst i mina ögon. Ska man ta en kull så får man så lov till att ta ansvar för allihop oxå och inte lämna över friska djur som mat till något annat djur.

Qui dormit, non peccat

KickanW
0

#11: Det beror väl på hur hon säljer dem? Att ta en nyfödd kull (som fötts av en bra mamma, på ett bra sätt) och avliva dem på ett bra sätt för att ge till ormar… Är det fel enligt dig? I så fall måste du ju vara emot att man har orm öht.

junilla
0

Är du bara bered att avliva ungarna på ett humant sätt och klarar av det så är det upp till dig själv. ormar behöver också mat håller med dig helt.

Bättre avlivning om de inte är de bästa generna på hanen och då kan de lika gärna bli mat än bara grävas ner.

Tänk bara på att han sätter på alla honor om han kan, så det blir en jäkla massa ungar.

Allamej
0

Ingen som ens funderar på honornas hälsa? Hanens?

hus-musen
0

#12 Näe jag anser inte att ormar är nått vidare husdjur och det är inget jag personligen skulle skaffa. Men det är min åsikt, jag vet att det finns många som gillar ormar och de är faktiskt fina i naturen.Men naturligtvis så måste alla djur äta, något annat skulle vara konstigt.

Det jag är emot är att ta en kull och sen inte planera längre än till näe jag avlivat dem som ingen vill ha och ger dem som föda istället. Det är det jag reagerar på då jag skiljer på husdjur och foderdjur.

Qui dormit, non peccat

Banankaka320
0

Åhh det var den här anledning jag tvekade att skriva här.

#6 Påstår du mig att vara lat? Hur då? För jag vill att hanen ska må bättre?

#10 Jag som aldrig skrivit här inne har märkt att det är en himla dålig stämming och jag förstår inte varför, hur gamla är folk här? Jag tycker det är väldigt tråkigt

#11 Vadå? Ska ormarna få sjuka djur? >< Då blir väl dem sjuka?Du verkade inte förstå mitt inlägg, om det blir en kull tar jag ansvar eller hur? Och mina alternativ blir att sälja ungarna och ormmat till dem som inte får hem, vad är de som är oansvarigt där? Att ormar får mat?

#14 Honornas hälsa? Det är naturligt att få ungar eller hur? Jag hade ju inte precis lagt in hanen till honorna om dem var sjuka fysiskt eller psykiskt, som sagt är jag bered om det blir en kull.

#15 Foderdjur och husdjur? Menar du att foderdjur är sämre djur?

Allamej
0

#16 Det är väldigt fysiskt påfrestande för en hona att ha kull. Om hanen skulle gå inne hos dom skulle honorna bli dräktiga om och om och om igen. Det är varken bra för honorna eller för ungarna.

hus-musen
0

#16 Näe jag menar att mina husdjur skulle jag aldrig avliva och ge till nån annan för mat så enkelt är det. Hade jag fött upp foderdjur hade de blivit uppfödda på ett bra sätt naturligtvis, inga djur ska lida och alla ska vara friska och krya den korta stund de får leva.

Qui dormit, non peccat

Banankaka320
0

#17 Tror du jag skulle ha hanen inne hos honorna när dem få ungar? Du förstod inte mitt inlägg. Läs om det så kanske du förstår att jag vill ha honom där om han inte kan para sig, och om det händer förstår du väl att jag flyttar på honom? Men du tror inte att jag skulle mata honorna med rätt och mycket mat när dem är gravida och diar?

#16 Okej, om det nu blir ungar så kommer jag ju inte fästa mig vid dem och bara se dem som foder. Och blir de ungar kommer jag sätta in en annons tidigt så dem inte hinner bli så stora om det nu blir ormmat.

Ladyinred
0

jag tänker inte komma med pekpinnar. finns tillräckligt med folk till det endå. bara en notis på det senaste inlägget. storleken på ungarna behöver du inte oroa dej för om de ska bli foder. finns ormar i fångenskap som äter allt från insekter till spädgrisar…

Thirre
0

Något som inte lyfts fram är hur hanen skulle må av att bo med honor som är i sin bästa ålder för fortplantning. Jag tror att det skulle göra mer skada än nytta då han antagligen kommer att bli stressad av att ha brunstande honor runt omkring hela tiden, han är gammal och sådant skulle kunna förkorta hans liv direkt. En hjärtattack pga stress skulle jag inte tro ligger så långt ifrån ifall om han får bo med honor.

Om man skulle se bortom att det är olika kön hade jag ändå avrått att sätta ihop en så pass gammal råtta med så mycket yngre då de har ett helt annat tempo. Jag tycker att lämpligast är att låta honom bo själv och försöka göra det bästa för honom den sista tiden han har kvar. Om han är ensam vid sådan ålder skulle ingen klandra någon för, han behöver dessutom en låg bur där han inte behöver klättra så mycket på grund av sina bakben. Man får äldreanpassa burar om man får sådana som lider av bakbensförlamning. De yngre behöver en stor bur med mycket klättermöjligheter och utmaningar, något som äldre klarar sig ifrån om de är handikappade.

Gör iordning en lägre bur med mycket bäddmaterial såsom tidningspapper, toalettpapper (det som jag föredrar att ge till råttorna), filtar osv. där han kan söka värme ifrån istället för andra råttor. Låt honom bli din "soffråtta". Med det menar jag som jag har gjort med ensamråtta, den enda jag har haft. Han bor vid soffan och jag öppnar luckan så får han traska ut och in som han vill. Dessutom vid en nakis med bakbensproblem får han något mjukt att röra sig på och värme från människor.

Helt enkelt, låt honom vara ensam och skäm bort honom den sista tiden istället för att stressa honom genom att introducera honom för en ny flock och ny bur. Detta gäller som sagt oavsett om det hade varit samma kön det handlade om.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..