Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 685 ggr
crack
0

dräktig och bits

halloj alla glada råttägare!

när en råtthona är dräktig, kan hon då bli aggressiv och bitas?

tack på förhand

Huldan
0

Nja, kan väl hända men honor med stadigt temperament tror jag inte ska bitas under några omständigheter. Gör de det är inte speciellt lämpliga för avel.

[veralera]
0

Har en hona som var skittrevlig de dagar jag han känna henne som dräktig (kom till mig 3 dagar innan hon födde…) men när hon fick ungarna "biter" hon lätt till om man har handen för nära hennes galler… I buren brukar de därimot gå bra att lyfta upp henne:P

crack
0

okej, då vet jag till nästa gång!

hon fick iallafall 10 små bebisar under natten till den 2 november :) vaknade till små små pipningar, hihi.

[veralera]
0

Grattis! Låter skojskoj!:)

Terato
0

Finns en jätteintressant tråd att läsa om detta om man är intresserad av honors beteende vid dräktighet.

Diskussionstråd- Bra/dåliga mammor

Var det en oväntad kull? Mata upp mamma riktigt ordentligt så att hon fixar att ge nyttig och tillräckligt mycket mjölk till sina små.

Hörrni, förresten, varför har vi ingen artikel om vad man ska tänka på om man får en oväntad kull?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

hus-musen
0

#5 därför att du inte har skrivit enFlört näe men det kanske vore bra ide?

Qui dormit, non peccat

[veralera]
0

Jag hjälper gärna till.. Haha just nu har jag inte bara EN utan TVÅ "oönskade" kullar :P

Terato
0

Jag tänkte göra det!

veralera, kan inte du skriva en artikel om hur det var för dig att ha oväntade kullar och sen skicka den till mig så lägger jag upp den? Lite mer personligt om hur det kändes att plötsligt vara råttmormor och vad som hände och lite snabbt om dina ungars utveckling? (men hoppa historien om musbebisen då)

Så skriver jag den om skötsel osv. och så kan vi lägga upp artiklarna samtidigt.. :)

Sen måste du ju givetvis skriva en om råttan med musbebisen också men den kanske du kan lägga ut på mus.ifokus istället? Tror Grodan skulle bli glad då! :)

teratos.r8or.se

Terato
0

Sorry att vi snor din tråd, crack! :P

Ang. din hona så vet man inte om hon är vaktig och bits förrän man har provat. Mitt råd är att låta henne vara ifred de första dygnen och vänta tills hon har gått ut ur buren innan du plockar med bebisarna eftersom vissa honor blir stressade av det.

teratos.r8or.se

crack
0

okej, tack så mycket för tipset :) nu naffsar hon bara lite och låter mig plocka med ungarna.

det där med tråden tycker jag också låter som en superbra idé, det borde ni, någon fixa! :D