Skabb fråga.
Hur länge lever skabb på råttorna efter första medicineringen av stronghold?
Har nämligen tagit över fyra damer från en person som inte skött dom så bra. Två av dom hade sår i nacken och lite på ryggen men dom andra hade inga. Men dom är iaf behandlade med stronghold nu sen 10 dagar tillbaka.
Så när är det ingen risk för att dom smittar längre?

Vid svåra angrepp så ska man medicinera 2 gånger. så jag hade nog kört en gång till för att vara säker.
Qui dormit, non peccat
#1 Jo, det har jag planerat att göra. :)
Men funderar fortfarande över min fråga. :/
Behöver veta när jag kan flytta in dom till djur rummet där mina andra råttor är.
Just nu är dom i mitt rum, men ska bo i djurrummet så småning om när dom är ohyre fria.

Fått hem en råtta idag som har skabb. En uppfödare jag talade med rekommenderade att jag skulle ha honom skilt från dom andra i några dagar, men detta för att vänta ut andra eventuella (invärtes) parasiter. Stronghold verkar ju inte bara på värddjuret utan även på omgivningen runt djuret, med andra ord bör du efter tio dagar vara safe, men jag är å andra sidan inte den mest kunniga på ämnet heller.

Vad jag förstått ska det aktiva ämnet i stronghold få sin fulla verkan redan efter ett dygn och hålla i sig i ca 30 dagar. Alltså borde alla djur som finns på råttan vara döda efter ett dygn.
Dock finns det förstås ägg och annat som kan överleva längre om det t.ex. har fastnat i något tyg, i fodret osv i råttans omgivning..
Till hundar och katter brukar man därför rekommendera att man gör två kurer med 30 dagars mellanrum. Jag är heller ingen expert men du får läsa på själv. Här har du produktbeksrivning på Stronghold:
Älskar mina stora små vänner..
jag funderar nu på när jag kan sätta in honorna till mitt djur rum, för nu är dom i mitt rum eftersom bara dom hade skabb så har jag hållt strikt hygien mellan rummen,bytt kläder, spritat händer osv, men tanken är ju att dom här tjejerna ska bo i djur rummet inte i mitt rum. Dom har haft stronghold på sig nu i 3 veckor. Tror ni det är för tidigt att flytta på dom? eller ska jag vänta längre?