Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1086 ggr
[veralera]
0

Tillräcklig bur?

Har hemma några råttor nu som jag blev akuthem till, tror allihopa ska stanna här, men just nu har de bara tillfälliga burar som är på tok för små.

Så ska bygga nya burar tänkte jag, kollade med jordbruksverket men halleduja det var ju miniminiminimått ! 0.18 kvm är de väl om ja inte har fel för mig och i den fick man dessutom ha 3 råttor (!!!!) har jag för mig,

Hur som helst så tänkte jag bygga av en Ikea expedit som jag ska såga ut en öppning mellan hyllorna,  för då blir det både snyggt och praktiskt.

Hyllan är 40 centimeter djur, är detta för lite? Det är ju 10 cm över lagliga mått men lagliga mått var ju bara sjuka…

Sen beroende på hur stort skåp jag köper samt hur många som stannar här så får de antingen en våning med 70x40 att springa på eller det dubbla.

Tycker ni att detta är för litet för en alternativt två råttor: Höjd: 35 Längd: 70 Djup: 40 Om inte: Tycker ni att en sån fast två våningar skulle vara lagom för tre råttor?

Det är ju över lagligt men vet inte, känns kanske ändå litet… Kan väl tillägga att råttorna får daglig motion…

Allamej
0

Ja det är för litet. Dubbla höjden minst och lägg till en dm på djupet så blir det bra. Och spackla Spackla spackla

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Digitalis
0

Jag tycker att 70x40x70cm (LxDxH) är ett ok minimått för en flock på tre. De ska kunna sträcka ut sig på längden utan problem. Hellre hög brud än bred bur är också ett riktmärke. 60x40x80. Med många hyllor då så att ytan uppåt utnyttjas.

Mina råttor utnyttjade inte bottenplanet till något vettigt. De levde sina liv längst upp i voljären, på hyllor och i korgar och hängmattor.

//frida

[veralera]
0

Okej tack för hjälpen:) Min pojkväns senaste råttor var tvärtom, de klättrade inte allsutan sprang bara runt, men å andra sidan var de rätt knäppa rent allmänt… Men tack ska ni ha:)

Har inte så jättebra koll på hur stort de vill ha så de va därför jag frågade, tycker det är bättre att fråga en gång för mycket och göra rätt än en gång för lite och göra fel:)

Min pojkväns råttor gick lösa i hans gamla lägenhet innan och ända gången de var instängda var ju när de städade och så… Då hade de rätt liten bur men å andra sidan var dom ju aldrig där i.

Rätt roligt att se folks miner när de satt och käka i soffan och helt plötsligt kryper en råtta upp för benet…

Terato
0

Håller med Digitalis!

Jag gillar den här buren som jag gjorde reklam för i ett annat inlägg:

L80xB50xH65 är måtten på den. Finns på Grand Prix. Pwss kan säkert också ta hem.

Ska du bygga nåt från Ikea så skulle jag tipsa om deras låga Pax garderob som är L100xB60xH70. Finns säkert fler bra stommar på Ikea om man letar. Men den är billig och bra och det finns många fiffiga tillbehör, t.ex. bottenlåda i plast och gallerhyllplan!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[lucke]
0

http://www.blocket.se/stockholm/Bur_till_smadjur_gnagare_24138087.htm?ca=11&w=1

Denna är lite låg, men väldans billig… Som extrabur kanske?

[veralera]
0

Haha stockholm är lite långt för min del ;D

Tycker att det är sjukt hur små lagliga måtten för råttor är. Djurplågeri för fan. Sorry språket. Har haft en tuff vecka.

[lucke]
0

Oj, kollade inte vart du bodde :)

[veralera]
0

Haha nä de lätt hänt;D bor nere i Malmö så de e väl nästan så långt ifrån stockholm man kan komma sålänge man inte bor uppe i norrland xD

Därimot bodde jag ett tag i stockholm när ja va 15-16… fick lite spel på livet och flyttade hemifrån… bodde precis bredvid psykhemmet i hässelbygård och det skämde mig så att jag inte vågade gå ut haha:P

fast det var jävligt OT men är uttråkad vad ska man göra…

[lucke]
0

Där har jag också bott en gång i tiden (dock ej på hemmet)

[veralera]
0

Riktigt läskigt var det, sånna psykon gick omkring på eftermiddagarna och sjöng för sig själva! :| haha