Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4546 ggr
[lucke]
0

Löp

Jag undrar hur man märker att en råtta löper? Och hur länge löpperioden varar? Jag har bara erfarenhet av kattlöp, så jag är nyfiken på hur det funkar i råttvärlden.

KickanW
0

De löper var fjärde/femte dag ungefär, i en dag - Ibland två.

Många råttor visar knappt att de löper, medan andra blir väldigt pipiga och/eller viftar på öronen.

[lucke]
0

Pipiga utan att man tar i dem? Ska hålla utkik efter öronvift, skulle vara lite kul att se.

KickanW
0

Njae, det är väl när man (eller en burkompis) petar på dem som de brukar pipa. Prova att klämma lite på rumpan på honorna - Då brukar de pipa eller vifta på öronen (eller flyga framåt) om de löper :)

[lucke]
0

De blir lika tokiga som katter alltsåSkrattande

zickan
0

jag har en hona hemma som löper nästintill varje dag och kraftigt visande av det. är en fuzz tjej så man ser hela kroppen bara spänner sig och hon putar med baken så mycket hon kan. durrar extrem mycker så hela kroppen skakar.
jobbigaste är att hon vill att man ska skaka henne på baken så hon försöker få ens uppmärksamhet ungefär konstant. sliter och drar i en hela tiden. jobbigt när man försöker äta eller koppla av i soffan. Värst var när jag somnade i soffan och hon var kåt. Naffsa i allt hon kom åt tills jag gav upp och jaga efter henne lite med handen en stund och senare skicka in henne i buren.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[lucke]
0

Å, vilken liten hormonfiaGlad

Ricko
0

Vad ofta dom löper… När kan dom börja löpa?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

KickanW
0

Dom är ju små och lever inte så länge, då måste dom hinna fler gånger :)
Börja löpa gör de när de är könsmogna, så vid 4-5 veckor. Enligt min erfarenhet syns det inte så mycket då dock, utan det "tydliga" löpet får de inte förrän de blir äldre. Men det är inte vetenskapligt bevisat utan bara min erfarenhet!

CamillaS
0

Hi hi såg min minsta hona Ida löpa för första gången i går. Hon är 9 veckor och några dagar. ^^

Terato
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lyft råttan och kolla på den mellan benen varje dag så lär du dig att se hur det ser ut. När en råtta inte löper så ser det rosa och normalt ut i vaginalöppningen. Ser det däremot öppet och blått/mörkt ut så löper hon! En råtta har ca 5 dagar mellan varje löp. De har först ett förlöp och sedan ett höglöp. Höglöpet ska vara i ca ett dygn.

Råttor som löper brukar springa iväg när man rör dem på ryggen. Lägg handen på hennes rygg så kanske hon spänner upp bakdelen och eventuellt fladdrar med öronen och hoppar som en groda! Vissa råttor blir pipiga och tjuriga vid löp. Men vissa råttor visar inget som helst löpbeteende.

Här har du en jättesöt länk på en råtta som löper. Kolla öronen! Rat Heat

Observera att vaginalöppningen inte är samma sak som urinröret(kisshålet).

Så här ser en honråtta ut som inte löper:

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[Mharya]
0

En liten fråga; När en råtta löper, kan dem typ sitta och pipa och samtidigt rycka? Om ni fattar, har märkt att mina råttor gör det ibland och undrar verkligen vad det är?

Terato
0

Oj, rycka? Ja, det kan säkert hänga ihop med löp. Lyft henne och kolla vaginan nästa gång hon gör det! Eller prova att lägga handen på hennes rygg. Sträcker hon upp rumpan, fladdrar med öronen eller hoppar iväg som en groda har du en massa löptecken.

Jag har för mig att de endast är öppna under höglöpet men att de kan fladdra och hoppa groda redan under förlöpet. (Rätta mig ni som kan).

Men annars har jag märkt att de kan rycka ibland när de blir övergosiga. Fast det hänger ju inte så bra ihop med pipandet, iof..

teratos.r8or.se

[Mharya]
0

#12: Okej. Tack, ska koll det nästa gång. :) Jag har varit lite orolig för vad det är. Visste ärligt talat inte att råttor kunde löpa förr. Skäms

Ricko
0

Att en hona "parar" sig med en annan hona har inget med löpet att göra?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Terato
0

Haha, jo, det är typiskt löpbeteende! ;)

Det kan finnas andra anledningar också, t.e.x när en mycket ung råtta rider en annan hona utan att någon av dem löper. Då handlar det om rang.

De kan säkert även rida på varandra för att trycka ner varandra osv. Råttors flockspråk är väldigt komplicerat. Men de är ju väldigt sexuella och flockberoende djur så att honor rider på varandra är inget annat än naturligt.

teratos.r8or.se

OttoIsTheShit
0

min ena hona rider två av dom andra och spc på den som antagligen va jag tror är högst :P så hon får ju massa skit då

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3