Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1574 ggr
Mantissa
0

Stora råttor?

Finns det uppfödare som satsar på stora råttor (hannar)? Helst över 800g. Okej, det kanske inte är det som är viktigast hos en råtta, temprament kommer först för mig, sedan hälsa. Men ju större råtta, desto mer att gosa med liksom:)

Är den dessutom i en snygg färg (blååKyss) så skulle den vara komplett.

Ladyinred
0

finnar har i regel stora råttor..

zickan
0

Finns en del i sv som har riktigt stora. Babette hade fött upp en som låg på 1.1kg som var med på husdjursmässan i sthlm för 1?år sedan.

Finns nog ett par svenskar som har stora hanar och honor. Alla vill nog ha stora och fina djur. Men vissa linjer är rätt små :-/. Sedan går svenskarna väldigt mycket på temperamentet än storleken vid val av partners. Så det finns nog både det ene och det andra.

Vad som man kanske borde fråga istället är om storlek och vikter har rasat neråt på senare tid. Hur många orsaker det kan finnas bakom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Om valet att blanda eget foder. Inte köra på labb pellets och smådjursmixar från zoo samt en bättre lära om matens innehåll är nåtyt bidrag på det.

Hur stor del som är gentiskt.

Om avel i tidig eller sen ålder kan bidra. Om mindre mjölk, ohyra och likande kan ställa till på storlek under uppväxt.

Rätt intressant diskussion :-D

Regn
0

Är det så bra med råttor på över 800g egentligen? Kan inte alltför stora råttor få hjärtproblem?

zickan
0

#4 beror på hur råttan är stor. med stor kan va stor kropp eller mycket fett o liknande. kan även va en mix på både.

Jag har haft råttor på 900 gram som sett små ut för de har inte varit feta bara haft stor kropp. har en nu som iof inte väger 800 men han ser bra mycket lättare ut än vad han är. många som tagit upp honom har hajjat till på just att han är väldigt tung ändå. väldigt slank och fin. inge skymt av fett och jag försöker mata upp honom. rätt lång kropp.  jätte fint stort huvud osv.
sedan en råtta var total badboll och chockad över hur lite han egentligen vägde. var helt inne på att det skulle vara 800 men han låg bara på ca 600 men skadligt tjock.

haft en fullvuxen hona på knappt 250 gram som avlidit innan 2 års ålder och en syster på lite under 500gr som blev närmare 3år.

vikten har ingen betydelse egentligen.  det som har betydelse är vad vikten är gjord av. fett eller muskel massa. vikt baserad på skräp mat eller nyttig mat.

Exempel:  
1. fet kort kille på 80kg.  2. lång tränad kille på 120kg. där är det troligen nr 1 som löper den störste risken till hjärtfel.
Sedan kan en  som levt på hälsosam mat hela livet  ha genetisk enkelt att samla fett på kroppen. medans en som vräker i sig godis nästan dagligen ändå kan förbli smal. men istället är mycket sjukare än den tjocka.

Finns ju väldiga olika storlek och vikt skillnader inom precis alla arter.

Regn
0

#5 Okej tack :)

Mantissa
0

Jag har inget emot att åka ganska långt för att hitta rätt råtta, men utanför sverige, där känns risken för missförstånd eller grundluringar rätt stor. Jag vill heller inte avla på mina utan hitta två stora fina trevliga hannar till sällskap, som jag förmodligen kastrerar. Är inte direkt intresserad av utställning så nått skönhetsfel är ok, sålänge de inte påverkar råttans hälsa.

#2 1.1 kg! wow, en sån vill jag ha:)

Thirre
0

#7 Varför ska du kastrera dem? Det är inte något som man gör lättvindigt med råttor och om det inte behövs, varför göra det?

Angående storlek. Jag fortsätter hävda att finnar inte har speciellt mycket större råttor än vad många har i Sverige. Jag har alltid haft hannar på 700-900 gram och honor som ligger på 450-700 gram, inte är det enbart fett som sitter på dem utan väldigt mycket längd och storlek. Jag har haft några "lättviktare" på sistone och de har ofta finskt bakom sig.. De har haft en kortare och mer kompakt kroppsbyggnad. Jag har haft råttor i konstant ström i 11 år och det har funnits närmare 60 stycken i min ägo. Jag tror att en hel del som sett mina råttor kan intyga att de är stora men utan att vara skadligt feta, undantag Signe på senaste utställning. Hon börjar få lite för mycket fett på sig och på så vis orkar hon inte röra på sig lika mycket vilket gör att muskler förvandlas till fett.. Men hon är stor också, lång och muskulös.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Mantissa
0

#8 Jag hade hört att man gärna skulle kastrera hannarna för att undvika bråk med andra hannar, urinmarkering och lukt. Men det var väll framförallt den första anledningen som jag tänkte på. Har aldrig haft råttor förrut, fast jag länge har velat. Närmaste jag haft har varit möss och marsvin (alla honor), men nu finns här inte längre ett enda smådjur och jag börjar få lite abstinens..

Thirre
0

#9 Det är inget jag rekommenderar att göra om det inte finns bra anledningar vilket de du nämner inte är. Om det däremot blir så att de börjar bråka och det inte går över kan man fundera över om man skall kastrera den som är bråkstaken.

Visst, kastrering rekommenderas gällande flera djurslag men råtta ingår inte, är lite intresserad av vem/vilka som har sagt det gällande råttor.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Mantissa
0

#10 Det var flera år sen nu, en djuraffärsperson från orten jag bodde på då. Men rekomendationen fastnade i huvet.

Är det större risk att kastrera en råtta mot ett annat djur tex katt eller mus?

Ratata
0

#11 Att kastrera en liten mus lär ju vara en stor risk också. Alla typer av ingrepp blir ju mer riskabla ju mindre djuret är :S

elektra1
0

trodde inte att man kunde kastrera en mus. De är ju så små.

Mantissa.. Det händer ofta att Djuraffärsägare rekommenderar helt tokigt. De kan vara urdåliga på råttor. Säga helt fel saker som de tror, och kanske har hört för evigheter sen som inte gäller nu.

Thirre
0

Det som är vanskligt med råttor är att de inte har den vägg som finns hos andra däggdjur mellan tarmar och testiklar vilket gör att man måste sy både inuti och utanpå. Detta gör ingreppet mer komplicerat och riskfyllt.

Mantissa
0

#14 Ja då är ju valet inte särskillt svårt.

#1 Finland. Finns det råttsidor därifrån på svenska/engelska?

Någon som har en bra länk?

zickan
0

#15 mesta är på finska tyvärr.. några uppfödare har snällt valt att skriva på både finska och engelska på sina hemsidor.
Men finska råttsällskapet har bara finska på sin sida. mangomelon här inne här finne. kan ju kolla med henne.

[lucke]
0

#15 Google har ett översättningsprogram, som översätter tex finskspråkiga sidor. Man kryssar bara i att man vill ha sidan översatt. Supersmidigt.

zickan
0

#17 sant.. men den översätter sjukt dåligt och ibland inte alls. Svårt att läsa när det är fakta information och ibland krångliga ord. Så får man slå upp dom. Men vill man bara kika runt lite så går det ju. Tråkiga är att djurnamn även översätts ibland.

[lucke]
0

#18 Vet att den inte översätter tillfredsställande, men var ändå en glad överraskning för mig, som är inne en del på finska sajterGlad

MangoMelon
0

Här är jag, finnen!

Jag samarbetar med en del av de större uppfödarna, och föder även upp själv. Jag är i daglig kontakt med Sanna från Ratsian och jag vet att iaf hon säljer inte längre över till Sverige om det inte går via mig först. Hon har gjort så många misstag när kommunikationen har brustit på engelska så hon låter helt enkelt bli att sälja om nån som inte pratar finska vill ha. Därför finns jag, jag hjälper till så gott jag kan med att få över finnar till Sverige.

Sanders har alla år satsat på stora hanar och nu för tillfället har Sari några riktigt snygga hanar till avel, runt 800 gram. Riktigt snygga killar är de.

Blått finns så gott som inte alls i finland för tillfället, iaf inte nåt avelsdugligt. Jag har själv letat som en dåre i snart ett år för att få tag på blått men har alltid fått vända mig till Sverige. Russian blue och russian blue agouti finns det en del av, men nästan inget avelsmaterial där heller. Så att hitta bra blått härifrån kan du glömma ;)

Och så tycker jag på nåt vis att folk fått en fel bild av oss här. Vi har inte bara stora råttor, vi har trevliga o friska råttor också? Varför är det storleken den som uppmärksammas först när det kommer på tal om finska råttor?

I vilket fall som, ska du ha råttor från Finland är det nog mig du bör vända dig till. Som sagt är det inte alla uppfödare som säljer till Sverige längre eftersom kommunikationen brister då de inte är några hejare på engelska heller.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

zickan
0

Fast sanna säljer ju visst till svenskar. Har själv haft kontakt med henne rätt nyligen. Och det var inge problem alls att få köpa av henne. Men hon bor lite uselt till. Skulle ev köpt en av henne nu men dykt upp lite info som gör att jag tvekar på just den kullen.

Av de reggade uppfödarna i finland så är det ändå väldigt många som säljer till svenskar bara man skriver på engelska till dom. Så det är bara att chansa och maila när man finner en kommande eller en kull som ser intressant ut och be om mer info.
Det är en sak som förvånat mig är att ännu är det ingen av de finska jag pratat med som har något kontrakt/riktlinje alls för att sälja till folk. Ende de går på hoppet att hemmen är bra. Brister lite där. Iof har jag skrivit allt jag kan komma på att jag själv skulle vilja veta. Men fick inge frågot inget alls. Bara detta finns vad vill du ha, som svar tillbaka typ.

MangoMelon
0

#21 ja här är det inte alls lika vanligt med kontrakt eller avtal. Uppfödarna går på känsla och jag som samarbetar med Sanna och pratar med henne varje dag vet att hon därför gärna inte säljer till Sverige längre. Visst gör hon det men gärna inte. Vet inte om hon säger annat till andra personer men det är vad vi diskuterat.
Om du funderar på de kullar hon har nu så den svarta bläsade kullen har roan bakom sig, inget man vill ha, och de blåas färg, båda kullarna, suger. Så nu vet du det :D

Sanna är heller inte så pratglad av sig, hon svarar mest på frågor. Det beror på att hon har så många råttor att ta hand om och så är hon ensamstående mamma till en son på 2 år som antagligen har adhd så han är igång HELA tiden. Jobbigt för henne på det viset.

Men ja, såklart man kontakta de finska uppfödarna, men sen är ju frågan att hur de kommer över. Oftast ringer dom mig o frågar när jag ska över följande gång.

Mantissa
0

# 20 Har Sanders och den här Sanna några hemsidor?

Man kanske skulle köpa från finland, om inte annat så för att få åka lite båt:)

MangoMelon
0

#23 ja du hittar alla registrerade uppfödares hemsidor på våran förenings hemsida www.kesyrottayhdistys.fi under "Kasvattajat".

Sanders hemsida uppdateras inte så ofta men om jag inte minns fel har hon nyligen lagt till bebisar.

Sanna har en hemsida också där hon uppdaterar om bebisar som föds. Hon har haft ganska många kullar den här hösten, och alla har gått åt som smör i solsken! :)

Om du är intresserad kan jag hjälpa dig att översätta o kolla efter bebisar o ta med mig dem när jag kommer över till Sverige i december. :) Du kan ju höra av dig via pm vad du letar efter.

[lucke]
0

När du bokar kycklingar:

* Berätta något om dig själv, och vilken typ av kycklingar skulle komma hem.

* Berätta kommer från ett husdjur råttor, eller för avel.

* När larverna har uttömt de fem veckor, kan de välja en tidpunkt som bestäms i lämplig ruta på transporter. Bok Republiken pengar.

Så här knasigt kan det bli då Google översätter finska sidor. Tyckte det var rätt kulSkrattande

En fråga: Behövs något särskilt tillstånd då man transporterar råttor mellan Sverige och Finland? VAd jag har hört är det förbjudet att ta med djur då man kryssar, men inte på reguljära resor. Nån som vet?

zickan
0

#22 jo jag vet redan om det. låg även troligen lite megacolon där med. Så det är inte så intressant.

Vill man ha råttor ifrån andra håll är det ju bara att resa dit. Ska själv hämta 2-4 om en månad. Inte bestämt mig om två. Vill ha mer info bakåt på dom. Sedan står jag i kö till en annans ofödda kull. Hon visste inte när den blev av men troligen senare i år eller nästa.

Bara maila runt till div uppfödare som kanske kan ha kullar och som kan ha nått man kan va intresserad av. Fråga vad som finns, var de bor, möjlighet att möta upp, priser, avtal, släktinfo osv. OM man inte orkar leta på hemsidor eller det strular med översättning så är det bara att chansa. och via mail fråga om mer info/bilder. Be om hjälp att få länk till en viss sida på deras hemsidor där de ungarna finns osv.
Inge större svårigheter. Finns Lexikon på internet man kan kolla av vissa ord man har svårt för.
Men i grund brukar de flesta kunna engelska så mycket att man kan komunicera.

Ende jobbiga är att det är många timmar båt. Lite små drygt om man skulle åka själv.

MangoMelon
0

#25 Du får ha med dig 5 råttor per person utan extra tillstånd. Ang. kryssningar så borde man egentligen boka djurhytt, men alla de gånger jag åkt över har jag åkt i vanlig hytt och haft betydligt fler än fem råttor med mig. Tullen har betydligt viktigare saker att fundera på än om nån tar in råttor och hur man åker. Så gott som alla finska domare åker över i vanliga hytter med en hel massa råttor med sig. Jag planerar att fortsätta åka så som jag alltid gjort. Jag har heller aldrig hört om nån som skulle blivit "fast" i tullen med för många råttor eller liknande, så jag tror att vissa saker får man ta med en nypa salt.

Mantissa
0

Hur klarar råttorna långa resor? på båten är det väll lugnt, inte mycket ljud och så, men flera timmar båt + bil/tåg, då kanske det är värre? Jag har ca 3,5 timmar från mig till båten..

zickan
0

Jag undrade samma sak så jag ringde min kompis som är narkotika spanare och jobbar lite extra med båtarna.
Skulle de ha en tråkig dag eller sätta exempel för andra så händer det att dom skickar tillbaka en med råttorna. men de reagerar inte så ofta att kolla djur importen på vanliga djur.
Vet att vissa andra djur skulle de begära åka tillbaka direkt annars avlivas dom.

Samt så är inte alla i tullen helt insatta i de nya reglerna för i år. Det har nämligen varit tillåtet att ta in 10 per person för inte så länge sedan.

Så det hela handlar om tur. Om de ens kollar en och om de kollar en att de inte bryr sig. Men det verkade inte va nått problem när jag pratade med honom.

[lucke]
0

Tänkte bara, OM jag av någon anledning skulle behöva ta med råttorna då jag reser, eller köpa en råtta i Finland.  Jag skulle inte kunna boka djurhytt då jag är allergisk mot en massa djur, och tullen (eller vad det nu är som står vid utgången i Helsinki) har en gång kollat mig under ett stickprov. Kollade mig med metalldetektor osv, kändes riktigt obehagligt och kränkande då jag bara varit över på shoppingresa till Helsinki. Så jag vet inte om JAG skulle våga resa med råttor på kryssningsresa OM de stoppar mig igen. Tycker överlag att båtbolagen blivit mycket hårdare med att kolla sina passagerare innan man kliver på, vilket förstås är bra men i detta fall har sina nackdelar.

zickan
0

#30 jo precis. det beror helt på hur snäll tullmanen är som tar en. Är en stor chansning på att ta in mer än vad man bör. Inge kul att åka fast och det blir problem. Kan bli en dyr historia.
Men om man inte åker kryssningarna så kollar de inte lika mycket. Det är hårdare koll på kryssningsbiljetten och på kryssningar är det totalt djurförbjud också.

Så åker man fast med djur på en kryssning. inte bara med en råtta utan även med kanske 5 råttor för mycket. Så ligger man nog värre till än att åka fast på en standard biljett.

[lucke]
0

Då får det bli reguljärt den dagen det blir aktuellt, för att vara på den säkra sidanGlad