Ofräscht...
Jag vet att råttor är renliga djur. Men min ena rådis tar alltid med sig färskmaten och lägger i toalådan, för att sedan glatt smaska i sig den där. Förutom att det ser lite äckligt ut- kan detta vara skadligt på något sätt för henne? Om hon tex får i sig "bajsbakterier"? Fler som har råttor med detta beteende??
Mina råttor gör på samma vis och om de fick skulle de gärna spara maten där för att käka den några dagar senare. Jag tar naturligtvis bort maten de sparar men de äter nog i toalådan och ingen har fått nåt fel hittills! Så jag tror det är ett helt normalt beteende .
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Skönt att höra! Har dock aldrig sett att hon sparat maten där någon längre tid, utan på morgonen är allt hon lagt dit på kvällen borta.
Kanske hon känner sig tryggare i bajslådan och väljer att hellre äta där? Hur länge har du haft råttorna? Det tar nämligen en tid innan de är helt säkra i sitt nya hem och att äta utgör en stor risk i det vilda, djuret blir mer sårbart då eftersom det inte kan vara på full vakt då den äter. Så om du har bajslådan typ lite längre ner i buren, lite i skymundan eller nåt så kan det bero på att hon känner sig säkrare där och väljer att äta där istället :)
Hon som gör så har varit hos mig i en dryg månad. Bajslådan står längst ner, i burens ena hörn, men saknar tak. (en sån där stor "trekant") Hon är fortfarande lite skygg även om hon känns mer trygg nu, än första tiden.
VAd gäller maten, så ratar de många grönsaker har jag märkt, plus att de ogärna äter av torrfodret. Vad göra- vänta ut dem, tills de äter allt? Vill ju att de ska få i sig en allsidig kost, dvs äta av allt som serveras.
Ja men då stämmer nog säkert min teori. Jag har också såna trekantiga bajslådor och nog försvinner nykomlingarna dit med maten :)
Det där med att de ratar maten, jag skulle bara vänta ut dem, inte ge nåt gott innan de ätit upp grönsakerna de lämnar. Låt mig gissa, det är morot, broccoli o ärter som inte duger?
Att de inte gillar torrfodret kan ju bero på att det inte smakar gott. Är det färdigblandning från djuraffären så förstår jag att de inte vill ha det ;) Du blandar inte själv va ? :)
De älskar ärtor, men ratar morötter, broccoli, blomkål etc.
Jag varvar RatComplete (alla bitar ser likadana ut) med vad jag har hemma i skafferiet. Men fortsätter det så här, så blir det till att blanda eget endast. Det gjorde jag då jag hade möss, kan tänka mig att det blir ung. samma blandning till råttorna.