Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 497 ggr
maria163
0

hjælp!

i morse nær jag vaknade såg jag att mina ørken råtter hade fått tillskott. vad ska jag gøra dom i butiken sa att alla var hannar men så var ju inte fallet. hjælp

Ninja
0

Du måste sära på hona och hane genast! Strax efter födseln så är honan redo att para sig igen. Man ser rätt lätt skillnad på honor och hanar då hanar har en stor, väl synlig pung.

Ge honan mycket näringsrik mat nu när hon har ungar. Det finns andra som kan svara bättre på vad då jag själv aldrig har haft en kull med råttbebisar hemma. Men hon behlöver mycket protein, så kött, räkor och ägg är bra. När du ger ägg så ge henne även skalet så att hon får i sig kalcium.

(vad betyder ørken förresten?)

Brutalteddy
0

Betyder det kanske ökenråttor? Tamråttor går väll nästan inte att ta fel på hane och hona?

dreamiz
0

Jag antar att det är ökenråttor det gäller.

Ja, som sagt, flytta hanarna till en egen bur o låt mamma bo med ungarna. När ungarna sen är avvanda kan honorna gå med mamman o hanarna för sig. Det kanske också kan funka att sätta hanungarna med de äldre hanarna. Men testa i så fall direkt när ungarna är 5 veckor gamla. Ju äldre de blir desto större risk för bråk (det är alltid ett problem med att sätta ihop gerbiler. Men brukar funka om det är ungar o vuxna, dock sällan äldre gerbiler av samma kön.)

Jag har själv aldrig haft gerbilungar så jag vet inte hurdan kost mamman ska ha, men se till så hon har mycket mat i varje fall så hon får i sig ordentligt.

Lycka till!

Ninja
0

Okej, om det är ökenråttor så tar jag tillbaka allt jag skrev.. jag kan inget om dom och vet inte vad de ska äta. Är det däremot tamråttor så gäller det fortfarande.

rosapussbanan
0

Åk tillbaka till djuraffären. Kanske dom kan hjäpa dej?

Ninja
0

#5: Åka tillbaka till affären som sålde hona och hane tillsammans? En sån okompetent personal skulle inte jag lita på direkt…
Nej, försök hitta nya hem åt de djur du inte vill/kan behålla, påpeka vad som har hänt för affären och säg sen upp kontakten med den…